Załatw sprawy z ZUS‑em przez Internet
Mija właśnie pół roku od startu PUE – Platformy Usług elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Emerytalnych. Mało kto pamięta, że zarówno przez Internet jak i telefon można załatwić większość spraw związanych z ZUS-em.
Mija właśnie pół roku od startu PUE – Platformy Usług elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Emerytalnych. Mało, kto pamięta, że zarówno przez Internet jak i telefon można załatwić większość spraw związanych z ZUS-em.
14 czerwca 2012 roku oddano od użytku pierwszy w pełni zrealizowany projekt e-administracji. PUE to tak naprawdę e-urząd, dzięki któremu możemy zaoszczędzić mnóstwo czasu, i pieniędzy, załatwiając sprawy związane z ubezpieczeniem.
Na PUE składa się szereg usług, oraz kilka kanałów dostępu. Po pierwsze portal internetowy http://pue.zus.pl/, przez który możemy otrzymać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach, płatnościach. Możemy np. sprawdzić czy nasz pracodawca nie zalega z obowiązkowymi składkami. Ponadto możemy także rozliczyć składki dzięki systemowi ePłatnik oraz złożyć i odebrać najważniejsze dokumenty. Poza portalem działa także infolinia o nazwie Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Także w ten sposób możemy złożyć wnioski. Co więcej w razie konieczności wizyty w oddziale możemy zarejestrować na nią miejsce poprzez kolejną innowację, jaką jest System Kierowania Ruchem.
Dostęp do systemu mają także osoby, które nie posiadają w domu komputera podłączonego do Internetu. W całym kraju ustawiono tzw. zusomaty za pomocą, których mamy dostęp do funkcji systemu, także złożenia wniosku, nawet w formie papierowej po zamknięciu urzędu. Zusomaty, wyposażone w ekrany dotykowe, dostosowane są do obsługi przez osoby niepełnosprawne.
Jak podaje biuro prasowe ZUS, platforma cieszy się popularnością wśród internautów. Do tej pory odnotowano ponad 416 tysięcy unikalnych odsłon, a 50,5 tys. użytkowników zdecydowało się na założenie konta w systemie. Za pomocą systemu ePłatnik przedsiębiorcy przesłali już 32600 dokumentów, z czego 20,5 tys. to były dokumenty rozliczeniowe. O dużym zainteresowaniu użytkowników może świadczyć także liczba przesłanych tzw. wniosków niesformalizowanych. Tylko od października przesłano już 120 tys. wniosków. Serwis największy ruch odnotowuje w tygodniu. Na podstawie wszystkich danych, ilości odwiedzin, liczby przesłanych wniosków, można stwierdzić, że gdyby nie PUE, klienci ci byliby zmuszeni do odwiedzin placówki.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest zadowolony z sukcesu PUE. W ten sposób klienci ZUS-u nie tylko oszczędzają czas, ale rośnie także świadomość Polaków na takie tematy jak wysokość świadczeń emerytalnych. Użytkownicy weryfikując wielkość składek, sprawdzając hipotetyczną emeryturę zdają sobie sprawę ze stanu swoich oszczędności zgromadzonych w ZUS. Mając większą świadomość na temat swoich środków mogą podejmować lepsze, bardziej racjonalne, decyzje i wyrabiają w sobie nawyk myślenia o przyszłości.