Zarobki w branży telemarketingowej

Zarobki pracowników w branży telemarketingowej są mizerne, do tego klienci mieszają ich z błotem. Jednak to właśnie w call center najłatwiej dziś o pracę.

Obraz

Pośród ogłoszeń o pracę to w tej branży znajdziemy najwięcej ofert. Szukają konsultantów, kierowników, managerów i sprzedawców. Czy to możliwe, że zapotrzebowanie w branży stale rośnie? Nie do końca. Jak podaje raport "Siły telemarketingu" tylko ok. 1/3 konsultantów pracuje w firmach call center dłużej niż miesiąc. Średni okres pracy w jednej firmie to 6-7 miesięcy. To oznacza, że rotacja pracowników jest ogromna.

- Firmy z branży call center ze względu na zmianowy tryb pracy zazwyczaj zatrudniają młode osoby, jeszcze studiujące. Najczęściej w trybie zaocznym bądź wieczorowym, mogące dostosować się do nieregularnych godzin pracy. Studenci zazwyczaj traktują tego rodzaju zatrudnienie jako pracę dorywczą, sposób na uzyskanie doświadczenia zawodowego i po zakończeniu edukacji szukają zajęcia w swoim zawodzie - mówi Magdalena Pałczyńska, starszy konsultant w firmie doradztwa personalnego People. - Te osoby często nie mają sprecyzowanych oczekiwań związanych ze ścieżką kariery. Odkrywają swoje zainteresowania z biegiem czasu i na pierwszym etapie swojego życia zawodowego zazwyczaj zmieniają pracę. Okres, po którym odchodzą z firmy wynosi od kilku miesięcy do roku. Call center często zatrudnia pracowników na umowę zlecenie, przez co osoby te nie czują dużego przywiązania do pracodawcy i gdy tylko nadarzy się okazja na zmianę zatrudnienia na bardziej stabilne, oparte na umowie o pracę, pracownik korzysta z takiej okazji -
zauważa Pałczyńska.

Nie tylko warunki zatrudnienia, takie jak rodzaj umowy czy wynagrodzenie powodują dużą rotację w branży call center. Presja na wyniki i telefoniczny kontakt z klientem wymagający ściśle określonych standardów, to czynniki stresogenne, które mogą prowadzić do wypalenia. Uczestnik jednej z dyskusji na forum portalu student.pl tak wspomina swoją pracę w tej branży:

"Pracowałem w różnych miejscach: od 'mcdonaldów' po markety, więc będąc studentem 'zaliczyłem' także call center. (…) Praca ta polegała na naciąganiu ludzi na rzeczy, których zazwyczaj nie opłaca im się kupić. Jeden z klientów powiedział mi kiedyś, że moja praca jest ohydna i wcale nie był daleko od prawdy. Nie dość, że sama praca jest nieciekawa, to jeszcze traktowanie pracowników to jakieś średniowiecze. Ja akurat trafiłem na fajnego managera i tutaj nie mogę mieć zarzutów, ale w firmie tej stosowane są praktyki, takie jak stanie za karę jak w przedszkolu, jeśli nie mamy żadnych umów w danym dniu (nawet jeśli w dniu poprzednim mieliśmy ich rekordową ilość). Praktykowali też wyganianie do domu wcześniej, w wypadku braku umów, także nigdy nie było pewności, czy się wypracuje godziny."

Inne trudności napotyka zatrudniony w infolinii.
- Frustracja klientów, którzy próbują się dodzwonić po kilka razy, zawsze przelewa się na nas. Również my jesteśmy obwiniani za to, że coś działa nie tak - ludzie dzwonią i mają do nas pretensje - mówi Ania, studentka, która pracowała w infolinii firmy usługowej.

Jak zauważa Magdalena Pałczyńska z firmy doradztwa personalnego People, praca w branży call center do łatwych nie należy.

- W zależności od firmy i stanowiska - wymaga opanowania wielu trudnych technik, m.in. sprzedażowych, umiejętności słuchania, czy udzielania wyczerpujących informacji klientom. Call center to stały, ale nie bezpośredni kontakt z ludźmi, którzy są często trudnymi rozmówcami. Dodatkowym czynnikiem demotywującym są niskie zarobki - płaca jest często skonstruowana tak, że jej podstawa jest niewielka, a istotną cześć stanowi premia, zależna od wyników. W przypadku osób pracujących na liniach sprzedażowych brak wyników oznacza brak premii. Stresujące dla pracowników jest także nagrywanie rozmów. To niełatwy rodzaj pracy. Bardzo często u wielu pracowników w krótkim czasie pojawia się zniechęcenie, czy wypalenie zawodowe. W efekcie takie osoby są mniej efektywne i zaczynają poszukiwać nowej pracy, bądź są zwalniani - tłumaczy Magdalena Pałczyńska.

Jednak są tacy, którzy tę pracę cenią i chwalą, choć jak pokazuje następująca wypowiedź wiele zależy od wynagrodzenia i atmosfery:

"Pracuję w call center od roku, ale nie w Polsce, a we Włoszech. Pracuję jako pomoc techniczna i obsługa klientów sieci Vodafone. Podoba mi się to, co robię i nie czuję się wykorzystywana. Płaca jest dobra (ok.1200 euro), w miłym i sympatycznym otoczeniu. Na pewno będę tam pracować przez najbliższe 8 lat, bo na taki okres mam podpisaną umowę" - pisze jedna z uczestniczek dyskusji na forum portalu student.pl.

MD/AK/ WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start