Zmiany w orzecznictwie lekarskim dla mundurowych

Sejmowa komisja rozpocznie we wtorek prace nad projektem
ustawy o komisjach lekarskich podległych MSW. Wprowadza on jedną kategorię niezdolności do
pełnienia służby w miejsce obecnych trzech grup inwalidzkich i dwuinstancyjny system orzecznictwa
lekarskiego

Zmiany w orzecznictwie lekarskim dla mundurowych
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

.

Przyjęty na początku czerwca przez rząd projekt autorstwa MSW zmierza do ujednolicenia orzecznictwa lekarskiego dla funkcjonariuszy i kandydatów do służby w sześciu formacjach mundurowych: policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biurze Ochrony Rządu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i Służbie Więziennej.

"Służba w tych formacjach wiąże się ze stałym narażaniem życia i zdrowia oraz wymaga dużej sprawności psychofizycznej, dlatego komisje lekarskie muszą zapewnić właściwy dobór osób do zadań w tych jednostkach. Aby było to możliwe, komisje lekarskie powinny być dobrze zorganizowane, działać sprawnie i w efekcie fachowo oceniać zdolność do służby" - podkreślają autorzy projektu.

Zaproponowano w nim nowy model funkcjonowania komisji lekarskich do oceny zdrowia funkcjonariuszy i kandydatów do pracy w służbach. Ma zostać stworzony dwuinstancyjny system orzecznictwa lekarskiego. Stanowić go będą rejonowe komisje lekarskie i Centralna Komisja Lekarska.

Obecnie komisje te funkcjonują w formie trójinstancyjnego modelu. Pierwszą decyzję wydaje wojewódzka komisja lekarska. Od jej decyzji można się odwołać do okręgowej komisji lekarskiej. Ustalenia drugiej instancji można zaskarżyć w Centralnej Komisji Lekarskiej.

W projekcie szczegółowo opisano tryb postępowania przed komisjami lekarskimi i dokładnie przedstawiono procedurę postępowania odwoławczego prowadzonego przez CKL.

Projekt ujednolica kategorie zdolności kandydatów do służby i funkcjonariuszy. Wprowadza następujące kategorie: A - "zdolny do służby", B - "zdolny do służby z ograniczeniem", C - "niezdolny do służby". Wskazano w nim też zasady kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby oraz kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego.

Jak podkreśla MSW, nie jest możliwe precyzyjne określenie liczby osób badanych średnio w ciągu roku przez komisje lekarskie. Zależy to od limitu przyjęć do pracy, liczby wypadków oraz funkcjonariuszy zwolnionych ze służby, którzy występują o skierowanie na komisję lekarską. Liczba etatów w 2014 r. wynosi: w policji ponad 102 tys., PSP - 30 tys., BOR - 2246, SG - 16 tys., SW - 27 tys.

Aktualnie komisje lekarskie podległe szefowi MSW funkcjonują w strukturze kilkunastu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, których organem założycielskim jest MSW. W zeszłym roku zakłady opieki zdrowotnej MSW, w ramach których funkcjonują obecnie komisje, za wydanie orzeczeń wystawiły faktury na ponad 24 mln zł.

Zmiany w prawie spowodują utworzenie 110 etatów lekarzy orzeczników, w ramach 16 komisji rejonowych i komisji centralnej, oraz 50 etatów pracowników wspomagających działalność komisji. Według szacunków autorów projektu wynagrodzenia tych osób w 2015 r. wyniosą w sumie ponad 12 mln zł.

Projekt ustawy negatywnie oceniła Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych. NSZZ Policjantów, który jest największym związkiem wchodzącym w skład federacji, zaproponował pozostawienie obecnie obowiązującego systemu, gdyż dotychczas funkcjonujące rozwiązanie, tzn. okręgowe i wojewódzkie komisje lekarskie, sprawdziło się w praktyce i jest oceniane pozytywnie przez funkcjonariuszy służb mundurowych. Zdaniem związkowców zaproponowana zmiana pogorszy stan i sprawność orzecznictwa i wygeneruje niepotrzebne koszty.

Ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2015 roku.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (94)