Trwa ładowanie...

Zmierzch galerii handlowych? Polacy coraz częściej wolą kupować przez internet

43 procent Polaków uważa, że zakupy online są wygodniejsze od tradycyjnych, z drugiej jednak strony nadal 44 procent respondentów ceni sobie zakupy stacjonarne - wynika z badania firmy badawczej GfK. Pandemia przyspieszyła wiele trendów, które wcześniej nie były tak popularne, a centra handlowe stoją przed dużym wyzwaniem - komentują eksperci.

Zmierzch galerii handlowych? Polacy coraz częściej wolą kupować przez internet Zmierzch galerii handlowych? Polacy coraz częściej wolą kupować przez internet Źródło: Istock
d3a17nf
d3a17nf

Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w polski sektor centrów handlowych i pokazała, jak bardzo wrażliwy jest on na nagłe zmiany - oceniają eksperci GfK.

"Jej wybuch przyspieszył kształtowanie się wielu trendów konsumenckich i przyczynił się do przyśpieszonego rozwoju nowych formatów handlowych. Jednocześnie dłuższy czas spędzany przed ekranem komputera lub smartfona wpłynął na zwyczaje zakupowe polskich nabywców" - komentują eksperci GfK.

Sklepy internetowe rosną w siłę

Ich zdaniem centra handlowe działające na polskim rynku "stoją przed dużym wyzwaniem". "Aby utrzymać klientów, w obliczu rosnącej ofensywy e-commerce, obiekty te muszą przejść głęboką przemianę. Wiąże się o m.in. z koniecznością silniejszego niż dotychczas wyróżnienia i różnicowania oferty i koniecznością ciągłego zaskakiwania klientów" - tłumaczą.

Zakaz handlu w niedzielę. "Działamy zgodnie z prawem, nie omijamy go, nie szukamy furtek"

Według Przemysława Dwojaka z GfK w najbliższym czasie galerie handlowe będą musiały zmierzyć się z trzema wyzwaniami rynkowymi: rozdrobnieniem handlu, kanibalizującą się ofertą centrów handlowych i tym, że klienci będą wybierać zakupy przez internet. "Eksplozja e-commerce sprawiła, że rozdrobniony handel zaczął realnie odciągać uwagę konsumentów od centrów handlowych" - wskazał.

d3a17nf

Jak przekazało GfK, na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba sklepów internetowych wzrosła o 50 proc., do liczby 49 tys. Równolegle w Polsce funkcjonuje ok. 350 tys. sklepów stacjonarnych. 10 proc. z nich w centrach handlowych.

"Centra handlowe muszą zrobić więc wszystko, co w ich mocy, aby zamiast zakupów przed komputerem, kupujący zdecydował się na wizytę stacjonarną" - podkreślił Dwojak.

Co przemawia za internetem, a co za zakupami stacjonarnymi?

Według badań GfK 43 proc. respondentów jest zdania, że zakupy online są wygodniejsze od tradycyjnych. Podkreślają oni dostępność i możliwość obejrzenia produktów 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu, łatwość w porównywaniu ofert, a także dokładne opisy sprzedawanych produktów.

d3a17nf

Z drugiej jednak strony 44 proc. respondentów wskazało, że ceni sobie zakupy w sklepach stacjonarnych. Argumentami "za" są w tym przypadku możliwość namacalnego sprawdzenia produktu, natychmiastowy odbiór oraz aspekt społeczny, czyli okazja do spotkania innych ludzi.

Tymczasem nastroje zakupowe wśród Polaków nie są najlepsze. Pokazują to czwartkowe dane GUS dotyczące wskaźnika ufności konsumenckiej. Wskaźnik ten spada, źle wyglądają też nasze oczekiwania co do przyszłości. Niebezpiecznie zbliżamy się do poziomów z kwietnia 2020 roku, czyli krótko po wybuchu epidemii koronawirusa w naszym kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3a17nf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3a17nf