ZUS informuje o stanie konta
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę "Informacji o stanie konta za 2009 r." do 15 mln ubezpieczonych Polaków. Po co wysyłana jest taka informacja i co można z niej wyczytać?
13.08.2010 09:08
Obowiązek informowania o wysokości składek ewidencjonowanych na koncie nakłada na ZUS art. 50 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. "Informacja" ma umożliwić ubezpieczonym monitorowanie stanu swojego konta emerytalnego w I filarze. "Informacja o stanie konta za 2009 r." zawiera:
- kwotę zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne, zewidencjonowanych na I filarze za okres od stycznia 1999 do grudnia 2008 roku włącznie,
- kwotę zwaloryzowanego kapitału początkowego (oczywiście tylko wtedy, gdy ten kapitał został dla danej osoby już ustalony),
- wysokość należnych i odprowadzonych składek na otwarte fundusze emerytalne (dotyczy to członków OFE) ,
- kwoty składek na ubezpieczenie emerytalne, z wyłączeniem składek OFE w wysokości nominalnej za poszczególne miesiące 2009 r.
Dla osób, które ukończyły 35 lat, ZUS podaje również wysokość hipotetycznej emerytury, czyli szacunkową wartość przyszłego świadczenia.
Wpłacone , czy należne?
W przypadku ubezpieczonych, których do ubezpieczenia zgłasza i za których odprowadza składki płatnik (np. pracodawca), za wyjątkiem osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, na koncie w ZUS ewidencjonowane są składki należne, tj. składki na ubezpieczenie emerytalne wykazane w imiennych raportach miesięcznych przekazanych do ZUS przez płatnika składek.
W przypadku ubezpieczonych będących płatnikami składek na własne ubezpieczenia (np. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, twórców, artystów) oraz osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, na koncie w ZUS ewidencjonowane są kwoty faktycznie wpłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne.
W przypadku ubezpieczonych, którzy nie są członkami OFE i nie mają takiego obowiązku (tj. ubezpieczonych urodzonych przed 1 stycznia 1969 r.) całość składki na ubezpieczenie emerytalne" pozostaje w ZUS" i jest zapisywana na koncie w I filarze. Natomiast w przypadku ubezpieczonych, którzy są członkami OFE oraz tych, którzy nie należą do OFE choć mają taki obowiązek (tj. ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1968 r.), część składki na ubezpieczenie emerytalne - w wysokości 7,3 proc. podstawy jej wymiaru - podlega przekazaniu do OFE.
Na koncie w ZUS (czyli w I filarze) ewidencjonuje się więc składki na ubezpieczenie emerytalne bez uwzględniania składek należnych dla OFE (czyli II filar). Tym samym w przypadku osób będących członkami OFE (lub mających taki obowiązek), wykazane w "Informacji" kwoty składek są niższe niż składki na ubezpieczenie emerytalne naliczone od wynagrodzenia i wykazane w dokumentach przekazanych ubezpieczonemu przez płatnika (np. ZUS RMUA) lub niższe niż pełne składki emerytalne wpłacone za osoby współpracujące przy prowadzeniu pozarolniczej działalności lub wpłacone przez ubezpieczonych będących płatnikami składek na własne ubezpieczenia.
A co jeśli są błędy?
"Informacje o stanie konta ubezpieczonego w ZUS" Zakład przesyła listem zwykłym na adres do korespondencji podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych. Jeżeli ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych przez więcej niż jednego płatnika składek, "Informacje" przesyła się na adres do korespondencji podany w zgłoszeniu, które Zakład otrzymał jako ostatnie.
Każdy, kto otrzymał "Informację" powinien sprawdzić, czy zawiera ona prawidłowe dane. W przypadku błędów dotyczących danych osobowych (tj. imienia, nazwiska, numerów PESEL i NIP itp., danych adresowych, kwot składek lub braku składek, należy przede wszystkim zwrócić się do płatnika składek (czyli pracodawcy).
Jeżeli płatnik się pomylił, powinien sporządzić i przekazać do ZUS dokumenty korygujące lub uzupełnić brakujące dokumenty ubezpieczeniowe lub wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS). W przypadku, gdy płatnik stwierdzi, że przekazane przez niego dane są prawidłowe, a wszystkie składki opłacił jak należy, ewentualnie gdy wyjaśnienie nieprawidłowości nie jest możliwe u płatnika składek - należy złożyć reklamację w ZUS. Jak to zrobić wyjaśniamy na stronie internetowej http://www.mojaskladka.zus.pl/ lub na telefonicznej infolinii pod numerem 0801 400 400. Tam też można zwrócić się, gdy "Informacja" z ZUS w ogóle do ubezpieczonego nie dotarła.
Reklamację można zgłosić również drogą elektroniczną, wykorzystując formularz dostępny poprzez serwis internetowy ZUS pod adresem http://eup.zus.pl/ (wymagane jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego).
Przemysław Przybylski
Rzecznik Prasowy ZUS