Związkowcy z PKP Cargo domagają się podwyżek średnio o 450 zł
Związki zawodowe z PKP Cargo domagają się podpisania paktu gwarancji
pracowniczych i podwyżek średnio o 450 zł. Rafał Zarzecki z biura prasowego Związku Zawodowego
Maszynistów poinformował, że związkowcy chcą przeprowadzić referendum w tej sprawie
Referendum ma dotyczyć paktu gwarancji pracowniczych w związku z prywatyzacją spółki, a także wypłaty premii i podwyżek dla pracowników firmy. Związkowcy zapowiedzieli, że referendum zostanie przeprowadzone w dniach 24 czerwca-12 lipca.
Polecamy: Oflagowano jednostki w całym kraju
Pracownicy będą odpowiadać na pytania, czy są za podjęciem akcji strajkowej w przypadku, gdy zarząd PKP Cargo nie spełni żądań związków zawodowych. Pierwsze pytanie ma dotyczyć tego, czy bez podpisania paktu gwarancji pracowniczych dla pracowników PKP Cargo i spółek zależnych możliwa jest kontynuacja procesu prywatyzacyjnego.
Jak wyjaśnił PAP szef Związku Zawodowego Maszynistów i jednocześnie przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek, zgodnie z ustaleniami zespołu trójstronnego oraz umową podpisaną z ministrem infrastruktury, warunkiem prywatyzacji jest podpisanie takiego pakietu. Jego zdaniem zarząd PKP Cargo nie chce go podpisać.
Kolejne pytania mają dotyczyć niespełnienia żądania podwyżki płacy zasadniczej od 1 czerwca 2013 r. o 450 złotych średnio na jednego zatrudnionego oraz wypłaty premii za pierwszy kwartał oraz nagród z zysku za 2012 rok.
Związkowcy poinformowali, że jeżeli nie dojdą do porozumienia z zarządem spółki do 14 lipca, to wejdą w spór zbiorowy, "a kontynuacja takich działań będzie traktowana jako prowokacja i upoważni związki zawodowe do podjęcia strajku".
Rzecznik prasowy PKP Cargo Mariusz Przybylski poinformował, że zgodnie z dotychczasową praktyką "spółka prowadzi dialog z partnerami społecznymi i zamierza go kontynuować, a kluczowe dla pracowników decyzje będą podejmowane po konsultacjach ze związkami zawodowymi".
Dodał, że firma negocjuje obecnie ze stroną społeczną pakt gwarancji pracowniczych. Intencją zarządu PKP Cargo jest szybkie dojście do porozumienia w tym zakresie na warunkach satysfakcjonujących obie strony - zaznaczył.
PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi - po Deutsche Bahn - pod względem wielkości w Unii Europejskiej.
Dwa lata temu rząd zdecydował, że większościowy pakiet 50 proc. akcji PKP Cargo plus jedna akcja powinien być sprzedany inwestorowi strategicznemu. Jednak spółka matka Grupy PKP - PKP SA - zarekomendowała resortowi transportu prywatyzację firmy przez giełdę. Sprzedane ma być jednak między 25 proc. a 50 proc. akcji minus jedna. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP S.A.
Obecnie trwają prace nad prospektem emisyjnym. Debiut giełdowy planowany jest na IV kwartał tego roku. (PAP)