Zysk operacyjny segmentu rafineryjnego grupy PKN Orlen wyniósł w III kw. '12 r. 1136 mln zł
25.10. Warszawa (PAP) - Zysk operacyjny segmentu rafineryjnego grupy PKN Orlen wzrósł w III kw. 2012 roku do 1136 mln zł z 335 mln zł rok wcześniej - podała spółka w komentarzu do...
25.10.2012 | aktual.: 25.10.2012 07:53
25.10. Warszawa (PAP) - Zysk operacyjny segmentu rafineryjnego grupy PKN Orlen wzrósł w III kw. 2012 roku do 1136 mln zł z 335 mln zł rok wcześniej - podała spółka w komentarzu do raportu kwartalnego.
Z kolei zysk operacyjny segmentu petrochemicznego spadł do 213 mln zł z 367 mln zł przed rokiem.
Segment detaliczny zanotował zysk na poziomie 271 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 181 mln zł.
SEGMENT RAFINERYJNY
Łączny efekt wyższych marż rafineryjnych i stabilnego poziomu sprzedaży wolumenowej wpłynął na zwiększenie wyniku operacyjnego segmentu o 848 mln zł rok do roku.
"Dodatni wpływ pozostałych czynników operacyjnych wyniósł 106 mln zł (r/r) i obejmował głównie zmianę salda na pozostałej działalności operacyjnej w efekcie ujęcia certyfikatów energetycznych przyznanych za okres od 2010 do końca III kw. 2012 r." - podała spółka.
W III kwartale 2012 roku nastąpiło zmniejszenie nakładów inwestycyjnych segmentu o 157 mln zł, do 129 mln zł.
SEGMENT PETROCHEMICZNY
Kluczowy dla tego segmentu był cykliczny postój remontowy instalacji petrochemicznych w PKN Orlen, obejmujący głównie instalacje Olefin II i PTA skorelowany z postojami instalacji produkcyjnych w Basell ORLEN Polyoflefins i Anwil oraz spadek marż. Czynniki te obniżyły wynik operacyjny segmentu o 290 mln zł.
W III kwartale 2012 roku nakłady inwestycyjne segmentu zwiększyły się o 9 mln zł, do 229 mln zł.
SEGMENT DETALICZNY
"Utrzymanie wysokich wolumenów sprzedaży detalicznej (r/r) przy spadającej konsumpcji, głównie dzięki wzrostom na rynku niemieckim, wpłynęło na poprawę wyniku operacyjnego segmentu o 10 mln zł (r/r)" - poinformowała spółka.
Orlen poinformował, że stopniowa odbudowa marż detalicznych na rynku polskim w tym okresie skompensowała z nadwyżką spadek marż na rynku czeskim.
Na koniec września 2012 roku liczba punktów gastronomicznych w ramach Stop Cafe i Stop Cafe Bistro wyniosła 738 i była wyższa o 95 w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W III kwartale 2012 roku nakłady inwestycyjne segmentu wzrosły o 47 mln zł, do poziomu 147 mln zł. W tym okresie w Polsce uruchomiono cztery nowe stacje paliw w systemie CoDo. Dodatkowo uruchomiono 13 nowych stacji w systemie franczyzowym (12 w Polsce i 1 w Niemczech) i zmodernizowano 6 stacji (5 w Polsce i 1 w Niemczech). Koncern zamknął w okresie lipiec-wrzesień trzy stacje (1 w Polsce i 2 w Czechach). (PAP)
morb/