Trwa ładowanie...

Ranking sieci z polskim kapitałem. Oto lista

Mimo sporego wyboru sklepów i marketów okazuje się, że ze świecą można szukać dużej polskiej sieci handlowej. Największe z nich należą do koncernów zagranicznych. Oto wykaz największych sklepów z branży spożywczej z kapitałem krajowym.

Jakie sklepy spożywcze są z Polski?Jakie sklepy spożywcze są z Polski?Źródło: Adobe Stock, fot: justaa
d3vht9i
d3vht9i

To, jak zmienił się polski handel w ciągu ostatnich sześciu lat postanowił prześwietlić portal dlahandlu.pl. Na podstawie rankingu opracowanego przez firmę "Kondej Marketing" z 2018 roku, przygotował zestawienie największych polskich sieci handlowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na koncie ma 9,5 mln zł. Jak do tego doszedł? "Byłem młodym pelikanem" Marcin Iwuć w Biznes Klasie

Jeszcze niedawno na polskim rynku było więcej w pełni krajowych podmiotów handlowych. Konkurencji nie wytrzymała Małpka Express, należąca do polskiego biznesmena Mariusza Świtalskiego. O problemach sieci pisali dziennikarze money.pl.

d3vht9i

Na trudnym rynku nie poradził sobie też MarcPol. Firma zaczęła działać już w 1988 roku. Ostatni sklep zamknął drzwi w maju ubiegłego roku. Firma nie wytrzymała konkurencji dyskontów. Jak zatem obecnie wygląda sytuacja sklepów spożywczych z Polski?

Dino Polska. Plany spółki

Dino Polska, jeden z liderów handlu detalicznego w Polsce. W 2018 r. sieć awansowała z drugiego miejsca na pierwsze. Na koniec marca 2018 roku sieć Dino liczyła 800 marketów. Za to pod koniec 2023 w Polsce funkcjonowało 2406 sklepów z czerwonym logo Dino, w jednolitym formacie, oferujących artykuły spożywcze i produkty podstawowej potrzeby. Przychody sieci w ubiegłym roku wyniosły 25,7 mld zł - zaznacza serwis.

Zarząd Dino Polska liczy na to, że w 2024 r. uda się osiągnąć niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL) oraz powrócić do długoterminowego trendu wzrostowego marży EBITDA. Spółka planuje otworzyć więcej sklepów niż w ubiegłym roku i zwiększyć całkowitą liczbę placówek o kilkanaście procent.

d3vht9i

Wskaźnik LfL (Like for Like) jest powszechnie stosowany w branży handlowej do porównania sprzedaży w tym samym sklepie w różnych okresach czasu. Pozwala na ocenę wzrostu sprzedaży, nie biorąc pod uwagę nowo otwartych sklepów.

Piotr i Paweł z kłopotami

Dwie spółki należące do Grupy Piotr i Paweł zanotowały w 2018 roku stratę niemal 100 mln zł. Sklepy należące do sieci są przejmowane przez spółkę Wasz Sklep Spar i przeszły rebranding.

Pod koniec ubiegłego roku Grupa Piotr i Paweł złożyła zaktualizowane plany restrukturyzacyjne, które uwzględniają inwestycję dokonaną przez Spar Group. Przychody polskiego oddziału SPAR w okresie od 1 października 2022 roku do 30 września 2023 wyniosły 625 765 tys. zł, lecz koszty działalności operacyjnej wyniosły 690 984 tys. zł.

d3vht9i

We wrześniu ubiegłego roku Grupa SPAR podjęła decyzję o sprzedaży polskiego biznesu. W naszym kraju pod tym logo działa ponad 200 placówek. Sieć podkreśla, że decyzja nie oznacza końca marki.

POLOmarket stawia na modernizację

W 2018 r. sieć liczyła 280 sklepów i zatrudniała 6,5 tys. osób. Obecnie POLOmarket posiada ponad 280 placówek na terenie całej Polski oraz przekracza 3 mld zł obrotu netto.

Jak podkreśla portal, sieć skupia się obecnie na modernizacjach działających placówek. Poszukuje też lokalizacji pod nowe sklepy. Ponadto POLOmarket rezygnuje z opakowań z tworzyw sztucznych. 85 proc. produktów marki własnej sieci i ponad połowa wszystkich produktów pakowana jest w zbiorcze opakowania tekturowe.

Stokrotka nie jest już Polska

W 2018 r. sieć spadła z trzeciego miejsca. Stokrotka stała się litewską Maxima Grupe. Pod koniec grudnia 2023 roku Stokrotka miała na swoim koncie 976 sklepów. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy otworzyła 87 nowych placówek, w tym 44 w formacie supermarketu, 34 markety oraz dziewięć sklepów convenience Stokrotka Express - podkreśla seriws dlahandlu.pl.

d3vht9i

PSH Nasz Sklep na fali

W jej strukturze w 2018 r. działało ponad 3,5 tys. sklepów franczyzowych pod czterema brandami: Nasz Sklep, Delikatesy Premium Nasz Sklep, Delikatesy Sezam oraz Express. Firma posiada 5432 sklepy w całej Polsce. Podsumowując w 2023 roku Grupa Kapitałowa Specjał (Nasz Sklep, Rabat Detal, Livio) powiększyła się o 1374 sklepy.

"Systematycznie zwiększamy swój potencjał poprzez przejęcia i ekspansję na kolejne rynki" - podkreśla sieć.

Delikatesy Mięsne Gzella

W 2018 r. doszło do przejęcia sieci, należącej do Grupy Mięsnej Gzella - znanego producenta wędlin z Borów Tucholskich, sfinalizowała grupa Sokołów. Na ten moment sieć liczy 300 placówek na terenie całego kraju.

Sklepy sieci TOPAZ

W 2018 r. sieć liczyła ponad sto sklepów. Obecnie mówimy o ponad stu placówkach w czterech województwach wschodniej, a także centralnej Polski (między innymi w Mińsku Mazowieckim, Siedlcach, Warszawie, Węgrowie czy Sokołowie Podlaskim).

d3vht9i

"Choć najważniejszym trzonem działalności TOPAZ są sklepy spożywcze, rozwijamy własne stacje benzynowe, punkty gastronomiczne TOP DRIVE, browar restauracyjny BROFAKTURA, galerię handlową, inwestycje deweloperskie. Ponadto dysponujemy również zakładem rozbioru drobiu, ciastkarnią NATALIA I SZYMON, a także markami własnymi OD SZYMONA (wędliny, alkohol) oraz szeregiem marek własnych wprowadzonych do sprzedaży z początkiem 2018 roku" - czytamy na oficjalnej stronie sklepu".

TOPMARKET

Marka pojawiła się w 2004 r. i w 2018 r. skupiała ponad 600 sklepów oraz supermarketów osiedlowych o charakterze delikatesowym. Zysk netto za rok obrotowy 2022 Polskiej Grupy Supermarketów wyniósł 378 364,67zł - dodaje serwis.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3vht9i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3vht9i