Trwa ładowanie...
dnnuwnp

1,450 mld zł ma kosztować budowa podwodnego tunelu w Gdańsku

1,450 mld zł ma kosztować budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. W środę uroczyście uruchomiono maszynę drążącą, która w poniedziałek ma rozpocząć wiercenie pod rzeką. Tunel ma zostać otwarty dla kierowców w pierwszym kwartale 2015 roku.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
1,450 mld zł ma kosztować budowa podwodnego tunelu w Gdańsku
(P/Adam Warżawa)
dnnuwnp

Tunel, złożony z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.

Będzie to pierwszy tunel wykonany w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna o długości ok. 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów należy do największych tego typu urządzeń na świecie.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz nie ma wątpliwości, że ten dzień przejdzie do historii miasta, Pomorza i być może Polski. - Tak wielka inwestycja, tak skomplikowana i innowacyjna jest realizowana w kraju po raz pierwszy - tłumaczył.

dnnuwnp

Minister transportu Sławomir Nowak powiedział podczas uroczystości, że jest to największa tego typu inwestycja w Polsce. - Z punktu widzenia rozwoju makroekonomicznego całej Polski północnej ta inwestycja jest absolutnie kluczowa - dodał. Zwrócił uwagę, że dzięki tunelowi porty w Gdańsku będą miały bezpośrednie połączenie z obwodnicą południową miasta, która prowadzi do autostrady A1 i do drogi ekspresowej S7. - To wszystko sprawia, że nie tylko Pomorze i nasze porty stają się konkurencyjne dla portów w całej Europie, ale to jest wielki napęd dla rozwoju ekonomicznego całej północnej Polski - tłumaczył.

- M.in. dzięki temu tunelowi zwalczamy to wykluczenie komunikacyjne, które przez wiele lat odcinało północną Polskę od reszty kraju i Europy - powiedział.

Minister poinformował, że do końca 2013 roku ma być otwartych ok. 300 km nowych dróg ekspresowych i autostrad, a do 2015 roku ok. 700 km. Zapowiedział, że w tym roku mają być ogłoszone przetargi na budowę kolejnych 700 km dróg ekspresowych.

Maszyna TBM otrzymała imię Damroka (na cześć księżniczki pomorskiej żyjącej w XIII w.) a matką chrzestną została minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Podczas uroczystości przyznała, że jest to jedna z największych inwestycji pod względem finansowym i gabarytowym pilotowanych przez ministerstwo. - To jest inwestycja, która dopina ogromny projekt () połączenia portu lotniczego z portem morskim w Gdańsku - podkreśliła.

dnnuwnp

Poinformowała, że w kolejnej unijnej perspektywie finansowej 2014-2020 "będzie mniej więcej tyle samo pieniędzy na drogi, ile było w kończącej się perspektywie 2007-2013". Wyjaśniła, że "planowane jest dopięcie sieci dróg ekspresowych i kilkunastu najważniejszych obwodnic w kraju".

Średnia prędkość wiercenia wynosi ok. 10 metrów na dobę. Za ok. 4 miesiące maszyna TBM spodziewana jest po drugiej stronie Martwej Wisły. W najgłębszym miejscu tunel znajdzie się ok. 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły. W każdej nitce tunelu będą po dwa pasy ruchu. Rzeczniczka Gdańskich Inwestycji Komunalnych (spółki nadzorującej inwestycję) Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że pomiędzy dwoma nitkami tunelu powstanie 7 przejść bezpieczeństwa.

Koszt inwestycji wynosi 1,450 mld złotych, z czego 1,150 mld zł pochodzi z UE. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

dnnuwnp

Podziel się opinią

Share
dnnuwnp
dnnuwnp