200 mln zł na stołeczne inwestycje nad Wisłą do 2020 r.

W latach 2014 - 2020 Warszawa zamierza wydać około 200 mln zł na inwestycje związane z Wisłą i jej najbliższym otoczeniem. W planach jest m.in. przebudowa kolejnego odcinka bulwarów oraz przedłużenie nadwiślańskiego szlaku rowerowego.

200 mln zł na stołeczne inwestycje nad Wisłą do 2020 r.
Źródło zdjęć: © Jan Kaliński / WP.PL

06.07.2014 | aktual.: 06.07.2014 17:44

O planach wydatków na inwestycje pod wspólną nazwą "Dzielnica Wisła" podczas niedzielnej konferencji prasowej opowiadała prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz i jej pełnomocnik ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły Marek Piwowarski.

Prezydent podkreśliła, że Wisła na warszawskim odcinku - ze względu na praski, dziki brzeg - jest unikatowa na skalę europejską. Takiego nabrzeża nie mają Sekwana w Paryżu czy Tamiza w Londynie.

Przypomniała nadwiślańskie inwestycje, które zostały wykonane w ostatnich latach i te, które są w trakcie realizacji, m.in. multimedialny park fontann na Podzamczu, przebudowę Portu Czerniakowskiego, budowę nadwiślańskiego szlaku rowerowego i pawilonu plażowego w okolicy mostu Poniatowskiego.

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że w latach 2009 - 2014 miasto wydało na inwestycje nad Wisłą 227 mln zł. Na kolejne, do roku 2020, przeznaczy zaś kolejne 200 mln zł, w tym 50 mln zł na konserwację i modernizację wałów i murków przeciwpowodziowych.

- Chcemy dokończyć budowę bulwarów wiślanych, wybudować nowy ośrodek wodniacki "Przystań Warszawa", a także kolejne odcinki nadwiślańskiego szlaku rowerowego - powiedziała.

Zapowiedziała też m.in. poprawienie dostępności infrastruktury sanitarnej nad rzeką oraz powstanie dwóch kładek dla pieszych w portach żerańskim i czerniakowskim.

Pełnomocnik ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły poinformował, że z ogólnej kwoty 200 mln zł przeznaczonych na inwestycje nad rzeką, na rewitalizację kolejnych odcinków bulwarów miasto wyda ponad 90 mln zł. Na plaże i kąpieliska planuje się wydać 34,4 mln zł, a na budowę ścieżek rowerowych i biegowych - 6,3 mln zł. Kolejne 11 mln zł pochłonie rozwój żeglugi i rekreacji wodnej, m.in. w porcie czerniakowskim, gdzie powstać ma przystań wodniacka.

Wśród planowanych inwestycji jest też przebudowa XVIII-wiecznej Osi Stanisławowskiej. Dziś kończy się ona na barakach straży miejskiej. - Likwidacja tych baraków połączy na powrót oś z Wisłą - poprzez basen portu czerniakowskiego - wyjaśnił Piwowarski.

Nad kanałem portu powstać ma też kładka dla pieszych, prowadząca na cypel czerniakowski. Ta, która wcześniej stała w tym miejscu, w 2009 r. została zdemontowana ze względu na zły stan techniczny.

Kolejne inwestycje dotyczą ścieżek rowerowych. W planach jest m.in. przebudowa mostu nad kanałem do portu żerańskiego, który kiedyś służył do wywożenia popiołów z tamtejszej elektrociepłowni. Po jego modernizacji szlak rowerowy na praskim brzegu Wisły będzie przedłużony aż do Jabłonny.

Piwowarski powiedział, że miasto planuje też przebudować teren między mostem Poniatowskiego a mostem Łazienkowskim, gdzie niegdyś funkcjonowały nadrzeczne baseny. Na Wiśle miałyby też powstać baseny pływające. Obiekty takie funkcjonowały m.in. w latach 40. XX w. - Dziś są to standardowe technologie, więc nie jest to inwestycja szczególnie trudna. Chcielibyśmy zlokalizować dwa takie baseny w centralnym obszarze rzeki w Warszawie - powiedział Piwowarski.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)