75 proc. prezesów firm zakłada wzrost przychodów w 2012 r.

Wzrostu przychodów w 2012 r. spodziewa się 75 proc. prezesów polskich firm, w tym 28 proc. z nich jest tego bardzo pewnych, a 47 proc. należy do grupy umiarkowanych optymistów - wynika z przeprowadzonego przez PwC 15. corocznego badania "CEO Survey 2012".

75 proc. prezesów firm zakłada wzrost przychodów w 2012 r.
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

25.01.2012 | aktual.: 25.01.2012 17:10

Z badania wynika, że poprawy wyników swoich przedsiębiorstw nie przewiduje 24 proc. prezesów polskich firm. Autorzy badania zwracają uwagę na to, że jest to gorszy wskaźnik, niż w ubiegłym roku, gdy tylko 6 proc. nie przewidywało osiągnięcia lepszych wyników w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Według głównego doradcy ekonomicznego PwC prof. Witolda Orłowskiego wyniki badania pokazują, że prezesi polskich firm zbyt pesymistycznie oceniają przyszłość.

- Nie oczekiwałbym nawet od polskich przedsiębiorców takiego zaufania we własne siły, jak mają Hindusi czy Chińczycy, ale lata doświadczeń powinny nas przekonywać, że potrafimy sobie radzić, a nawet rozwijać się szybciej niż zachodnia Europa - powiedział PAP Orłowski.

Dodał, że tak naprawdę nie ma powodów do pogorszenia nastrojów aż w takim stopniu, jak pokazało to badanie.

Zdaniem prezes PwC w Polsce Olgi Grygier-Siddons polskim firmom najbardziej przeszkadza niepewna sytuacji na rynkach światowych, utrudniony dostęp do kapitału oraz koszt jego pozyskania.

- Polskie firmy za mało, w porównaniu ze światowymi, inwestują też w kapitał ludzki - powiedziała PAP Grygier-Siddons.

Z 1258 ankietowanych prezesów firm na świecie i w Polsce - 48 proc. uważa, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy globalna sytuacja gospodarcza pogorszy się, 34 proc. uważa, że pozostanie bez zmian, 15 proc. sądzi, że polepszy się, a 3 proc. odpowiedziało, że nie wie.

Na pytanie, co najbardziej niepokoi prezesów ankietowanych przez PwC - na pierwszym miejscu znalazła się niepewność wzrostu gospodarczego, którą to obawę w większym stopniu wyrażają zarządzający firmami w Polsce (87 proc.), niż na świecie (80 proc.). Polskie przedsiębiorstwa do ścisłej czołówki wyzwań zaliczają: wahania kursów walutowych, (81 proc. z nich wobec 58 proc. na świecie), bardziej agresywną politykę ze strony konkurencji (74 proc. - pytanie nie było uwzględnione w badaniu globalnym), niestabilne rynki kapitałowe (73 proc. wobec 64 proc. na świecie), zmianę popytu i zachowań konsumentów (69 proc. wobec 50 proc. na świecie) oraz inflację (63 proc. wobec 42 proc. na świecie).

Dla celów 15. corocznego światowego sondażu prezesów firmy PwC w ostatnim kwartale 2011 r. przeprowadzono 1258 badań ankietowych w 60 krajach. 291 badań ankietowych przeprowadzono w Europie Zachodniej, 440 w Azji i Oceanii, 150 w Ameryce Łacińskiej, 236 w Ameryce Północnej, 88 w Europie Środkowej i Wschodniej oraz 53 na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Polską edycję badania przeprowadzono w okresie 21 listopada - 21 grudnia 2011 r. Wzięło w nim udział 76 respondentów, w tym 43 z firm o kapitale zagranicznym działających na polskim rynku i 33 z polskich firm prywatnych.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)