Trwa ładowanie...
d459ee9
d459ee9

Alitalia

Najnowsze informacje
Samolot linii lotniczych Alitalia posiadają barwy flagi włoskiej Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa - Na tych samych warunkach CC BY-SA

Alitalia to narodowe linie lotnicze Włoch, które założono w 1946 roku. W 2008 roku doszło do restrukturyzacji kompanii. W maju 2017 roku ogłosiła ryzyko bankructwa.

Historia

Linie lotnicze Ilitalia powstały w 1946 roku jako Alitalia-Linee Aeree Italiane, drogą porozumienia między rządem włoskim a brytyjskimi liniami lotniczymi British European Airways. Organ rządowy posiadał w tamtym czasie 60 proc. udziałów, kompania zaś 40 proc. Pierwszy lot z Turynu do Katanii przez Rzym odbył się w maju 1947 roku przy użyciu rodzimego samolotu Fiat G.12.

Na pierwszy lot międzykontynentalny trzeba było czekać rok. Nowo utworzone trasy łączyły Mediolan z miastami Ameryki Południowej. W 1957 roku doszło do reorganizacji linii. Nowymi udziałowcami stali się: Ministerstwo Skarbu Państwa (49 proc.), Air France (2 proc.), a także akcjonariusze prywatni, między innymi pracownicy (49 proc.). W latach 60. XX wieku Alitalia wykorzystywała samoloty Sud Caravelle do operowania na krótkich dystansach w granicach Europy, a także Douglasy DC-8, realizując dłuższe połączenia lotnicze.

W latach 90. linie lotnicze Alitalia przewoziły każdego roku około 25 mln pasażerów. W 1997 roku uruchomiły kompanię zależną, Alitalia Express, która przeznaczona została do realizacji połączeń krajowych. Cztery lata później Alitalia przystąpiła do sojuszu SkyTeam, gdzie współpracuje między innymi z Aeroflotem, Air France, KLM czy Delta Air Lines. W 2003 roku pojawiły się przesłanki do nawiązania współpracy z tworzącym się holdingiem Air France-KLM. Operacja ta wymogła na liniach Alitalia radykalne cięcie etatów. Rok później kompania przejęła upadające linie regionalne Gandalf Airlines.

Historia "nowej" Alitalii

Do 2008 roku linie Alitalia zaczęły powoli bankrutować. Wykupiła je grupa inwestorów, łącząc z innymi upadającymi liniami, Air One. Nowa Alitalia zarządzana jest przez CAI (Compagnia Aerea Italiana), a 25 proc. jej udziałów należy do holdingu Air France-KLM. Nowi właściciele odcięli się od historii dawnej Alitalii, a tym samym od roszczeń klientów do odszkodowań za jej niezrealizowane loty. W 2009 roku zostało przedstawione nowe logo Alitalii, zaprojektowane przez agencję Saatchi&Satchi, które po odświeżeniu w 2016 roku, jest znakiem rozpoznawczym linii do dziś.

W pierwszych latach funkcjonowania nowej Alitalii z jej usług korzystało 22 mln pasażerów rocznie. W 2010 roku doszło do pierwszego strajku załogi żądającej wyższych zarobków. W tym samym roku kompania uruchomiła loty lokalne za pośrednictwem linii od niej zależnych, Air One, początkowo z lotniska Mediolan-Malpensa, a w późniejszych latach z lotnisk w Pizie i Katanii oraz portu lotniczego Wenecja-Marco Polo.

W 2001 roku pojawił się pomysł połączenia Alitalii z Meridaiana Fly, innym włoskim przewoźnikiem. Do fuzji jednak nie doszło. Także w 2012 roku liniom nie udało się przejąć lokalnego przewoźnika Wind Jet ze względu na warunki, według których Alitalia miałaby zrezygnować z części lotów krajowych.

Rok 2013 przyniósł włoskiemu przewoźnikowi pierwsze problemy finansowe. Uruchomiono pakiet ratunkowy w wysokości 75 mln euro, jednak sytuację opanował dopiero w 2014 roku zakup 49 proc. udziałów Alitalii przez Etihad Airlines, linie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Skutkiem tego była transformacja Alitalii-CAI w Alitalia-SAI i zamknięcie połączeń realizowanych przez Air One. W 2015 roku doszło do zerwania współpracy z Air France-KLM. W kwietniu 2017 roku doszło do strajku pracowników kompanii, a już na początku maja firma ogłosiła wdrożenie programu likwidacyjnego w związku z bankructwem. Zakupem linii zainteresował się brytyjski tani przewoźnik easyJet oraz irlandzki Ryanair, który jednak w świetle wewnętrznych problemów zrezygnował.

Działalność

Linie lotnicze Alitalia realizują loty na 114 trasach, uwzględniając porty lotnicze w 50 krajach na sześciu kontynentach. Współpracują z innymi kompaniami w ramach codeshare, czyli sprzedaży w ramach jednego biletu podróży z przesiadkami i lotami wykonywanymi przez różne linie lotnicze.

Alitalia jest przewoźnikiem odpowiedzialnym za transport lotniczy Papieża. Loty watykańskiego najwyższego dostojnika noszą nazwę „Volo Papale”, choć przez prasę nazywane są potocznie „Shepherd One”.

Flota

Flota Alitalii składa się ze 101 maszyn. Większość z nich stanowią Airbusy A319, A320, A321 i A330. Kilkanaście samolotów to Boeingi 777-200ER.

Siedziba i zarząd

Siedziba linii Alitalia znajduje się w miejscowości-satelicie Rzymu, Fiumicino. Również znajdujący się tam port lotniczy Leonardo da Vinci-Fiumicino jest lotniskiem macierzystym kompanii. Drugim głównym lotniskiem Alitalii jest Mediolan-Linate, a pozostałymi Katania-Fontanarossa, Mediolan-Malpensa, port lotniczy Palermo i port lotniczy Neapol. Prezesem kompanii jest Luca Cordero di Montezemolo. Nazwa linii jest połaczeniem dwóch słów: skrzydła ("ali") i Italia.

Notowania na giełdzie

Linie Alitalia do maja 2017 roku notowane były na mediolańskiej giełdzie papierów wartościowych. Wraz ze wdrożeniem programu likwidacyjnego zapis został usunięty.

d459ee9
d459ee9
d459ee9
d459ee9