Amerykańska legenda od konserw bankrutuje. Szuka nowego kupca
Del Monte, 139-letnia ikona amerykańskiej branży spożywczej, ogłosiła bankructwo i szuka nowego właściciela. Firma zabezpieczyła 912,5 mln dolarów finansowania pomostowego, aby kontynuować działalność. Trudna sytuacja firmy wynika m.in. z rosnących kosztów i zmiany nawyków żywieniowych konsumentów.
Del Monte to znana amerykańska firma spożywcza, która zasłynęła z konserw owocowo-warzywnych. Jestem właścicielem marki pomidorów Contadina, marek bulionów College Inn i Kitchen Basics oraz marki herbaty bąbelkowej Joyba.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biedronka rozpycha się na Słowacji. Czy jest taniej niż w Polsce? Sprawdzamy
Del Monte ma problemy. Szuka nowego właściciela
Prezes Greg Longstreet podkreślił, że nadzorowany przez sąd proces sprzedaży ma na celu przyspieszenie transformacji firmy.
Po gruntownej ocenie wszystkich dostępnych opcji uznaliśmy, że sprzedaż pod nadzorem sądu jest najskuteczniejszym sposobem na przyspieszenie naszej transformacji i stworzenie silniejszej i trwalszej marki Del Monte Foods - oświadczył prezes, cytowany przez agencję Associated Press.
Firma zabezpieczyła 912,5 mln dolarów finansowania pomostowego, co pozwoli jej na kontynuowanie działalności w sezonie przetwórstwa warzyw i owoców. W dokumentach sądowych Del Monte podało zobowiązania sięgające od 1 do 10 mld dolarów.
Longstreet zapewnia, że dzięki nowej strukturze kapitałowej i poprawionej kondycji finansowej, Del Monte będzie lepiej przygotowane na długofalowy sukces.
Firma odnotowała wzrost sprzedaży herbaty Joyba i bulionu w roku obrotowym 2024, ale nie na tyle duży, aby zrekompensować słabszą sprzedaż sztandarowych produktów Del Monte w puszkach.
Przyczyny problemów finansowych Del Monte
Do trudnej sytuacji Del Monte przyczyniło się spowolnienie popytu oraz zmiana preferencji konsumentów. Klienci coraz częściej sięgają po tańsze marki własne sieci handlowych, co prowadzi do nadwyżek towaru w magazynach. Poza tym przestawiają się na świeże produkty.
- Preferencje konsumentów odchodzą od konserwantów w puszkach na rzecz zdrowszych alternatyw - zwróciła uwagę Sarah Foss, globalna dyrektor ds. prawnych i restrukturyzacji w firmie doradztwa finansowego Debtwire, w rozmowie z Associated Press.
Poza tym firma szykuje się na kolejny cios z powodu 50-proc. cła na importowaną stal wprowadzonego przez prezydenta USA Donalda Trumpa. Stawka obowiązuje od czerwca 2025 r. i podniesie cenę, jaką Del Monte i inni producenci płacą za puszki.
Del Monte, założone w 1886 r., od lat jest symbolem amerykańskiego przemysłu spożywczego. W 1907 r. firma uruchomiła słynną przetwórnię w San Francisco, która szybko stała się największą fabryką przetwórstwa owocowo-warzywnego na świecie.
Sieć sklepów z dekoracjami ucierpi przez cła
Jednak Del Monte to niejedyna marka, którą dotkną cła. W związku z nowymi stawkami złożenie wniosku o upadłość rozważa amerykańska sieć sklepów z dekoracjami At Home Group. Firma sprowadza większość towarów z zagranicy, więc cła są dodatkowym utrudnieniem w obliczu istniejących już problemów finansowych.
Obecnie At Home współpracuje z bankiem inwestycyjnym PJT Partners oraz doradcą operacyjnym AlixPartners LLP, aby znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.