Trwa ładowanie...
dieta
05-03-2013 13:58

Baton czy sałatka, czyli kalorie a praca

Nadchodzi wiosna, a więc na rynku zaraz pojawią się tysiące nowych, cudownych diet

Baton czy sałatka, czyli kalorie a pracaŹródło: WP.PL
d2s4pp9

– Nie ma jednej i takiej samej diety dobrej dla dwóch różnych ludzi. Pod uwagę należy wziąć takie czynniki jak wiek, płeć, stan zdrowia, aktywność fizyczna po pracy oraz styl życia i obecność stresu – podsumowuje Justyna Szurik-Wadowska, psychodietetyk i trener żywienia. – W dobrze skomponowanej diecie człowiek nie chodzi głodny. To odróżnia prawdziwe zdrowe jedzenie od popularnych diet. Powszechnie uważa się np. że sałatkę z piersią z kurczaka należy jeść bez jakichkolwiek dodatków. To dobra rada, jeśli pracujesz w trybie siedzącym. Jeśli jesteś aktywny, to potrzebujesz więcej energii niż sam kurczak i warzywa. Trzeba wtedy dodać pełnoziarniste pieczywo lub kaszę. Oczywiście, od frytek lepiej trzymać się z daleka.

Schudnij w zgodzie ze swoją grupą krwi!
Po drugie, wkomponuj w swój dzień pracy kilka minut dodatkowego ruchu. Jeśli dojeżdżasz do pracy komunikacją miejską, wysiadaj i wsiadaj na przystanku na jednym przystanku wcześniej niż do tej pory. Świetną okazją do tego są wszelkie wiosenne i jesienne remonty przystanków i chodników. Już dwa tygodnie chodzenia poprawią samopoczucie. Dobra pogoda będzie temu sprzyjać. Zobacz również jak wyglądałaby twoja trasa dojazdu do pracy, gdyby korzystać z kolejki podmiejskiej. Stacje są zwykle zlokalizowane nieco z boku tras autobusowych i głównych ulic – co wymusza przejście tych kilkuset metrów. Od ubiegłego roku działa w Warszawie system wypożyczalni publicznych rowerów – to dodatkowa okazja do rozruszania zasiedzonych mięśni i pobudzenia skurczonych płuc. Zjawisko przeniesienia znacznej części aktywności z ruchu na pracę umysłową nosi fachową nazwę hipokinezji – czytamy w raporcie „Dieta a internet” opublikowanym przez portal Kalorynka.pl. Brak aktywności fizycznej może prowadzić do zaburzeń motoryki, tężyzny
fizycznej, spadku odporności, zmian w układzie oddechowym, krwionośnym i pokarmowym. Ruch to zatem zdrowie również dla żołądka, płuc i serca. Wykonując te niewielkie codzienne spacery, warto mieć pod ręką małą butelkę wody. – Najlepsza jest niegazowana woda mineralna, ponieważ bierze ona udział m.in. w transporcie wewnątrzustrojowym, rozprowadzając tym samym tlen do umysłu – wyjaśnia Justyna Szurik-Wadowska, psychodietetyk i trener żywienia.

d2s4pp9

Po trzecie, jedz w regularnych odstępach czasu. Częstość odżywiania to najpoważniejszy problem związany z prawidłowym jedzeniem. Wyniki raportu „Dieta a internet” wskazują, że aż 56% respondentów nie spożywa posiłków o regularnych porach. Ominięcie „pory karmienia” skutkuje uczuciem głodu – a to skłania do lekkiego powiększenia ilościowego posiłku, dobrania nieco bardziej kalorycznych potraw, a także wpływa stresująco na wykonywane obowiązki zawodowe i reakcje z ludźmi. Jak wiemy już z pierwszej porady w tym tekście, jest to bardzo prosta droga do gromadzenia zbędnych kilogramów. Jeśli po przyjściu do pracy widzisz czasem kolegę, który kończy kanapkę lub przekąskę, nie myśl, że to głodomór. Po prostu on dba o to, by jeść niewielkie porcje w określonych okresach czasu. Poranne śniadanie o godzinie 6.00-6.15 wymaga, żeby drugie śniadanie otworzyć około 9.30-9.45. Wtedy można bez problemu dojechać do lunchu o 13.00.

Co może pełnić rolę takiej śróddziennej przekąski: baton czy sałatka? Najlepiej, ani jedno, ani drugie. Eksperci portalu Kalorynka.pl polecają przetwory mleczne w połączeniu z produktami pełnoziarnistymi: chlebem, kaszą, ziarnami. „Gołe” jogurty tylko maskują głód, to ziarna wypełniają żołądek i dają energię do dalszej pracy. Justyna Szurik-Wadowska, psychodietetyk i trener żywienia, poleca samodzielnie przygotowane mieszanki musli z jogurtem naturalnym, owoce i sałatki owocowe.

– W przypadku owoców należy pamiętać, by jeść je albo przed posiłkiem, albo jako oddzielny posiłek. Owoce są źródłem cukrów prostych, i zalegając w żołądku z produktami bogatymi w białko, czy tłuszcze, mogą spowodować bóle żołądka, wzdęcia. Jedzenie kanapek z białej mąki czy słodkich drożdżówek zasyci cię tylko na chwilę, a dodatkowo spowoduje, że zrobisz się senny. To zatem niedobre rozwiązanie w środku dnia pracy – wskazuje ekspertka.

Mariusz Ludwiński,MA,WP.PL

d2s4pp9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2s4pp9