Popularna usługa drenuje sklepy z gotówki. Problem klientów zza Odry
Czy z powodu tzw. cashbacku w sklepach może zabraknąć pieniędzy? Niemiecki instytut ostrzega konsumentów, że ich nowy zwyczaj może doprowadzić do niedoboru gotówki w kasach. Podobny problem mógłby dotknąć w przyszłości także polskich klientów.
18.04.2024 | aktual.: 18.04.2024 20:10
Cashback to usługa, która pozwala wypłacić pieniądze z konta za pomocą sklepowej kasy przy okazji robienia zakupów. W tym celu wystarczy poinformować kasjera o takim zamiarze, a następnie wstukać w terminal płatniczy kod PIN - tak samo jak przy każdej innej transakcji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od pomocnika hydraulika do kontraktu na najwyższy budynek w Europie - Marcin Ziopaja w Biznes Klasie
W niemieckich sklepach zabraknie gotówki?
Usługa jest mocno promowana przez sektor bankowy, ale okazuje się, że w niektórych przypadkach może ona sprawić sklepom dużo problemu. Serwis dlahandlu.pl przytacza badania EHI Retail Institute, które mówią, że coraz więcej Niemców decyduje się na wypłacanie pieniędzy w supermarketach.
W 2023 r. nasi zachodni sąsiedzi wypłacili 12,3 mld euro, co dało średnią kwotę 100 euro na jednego klienta. W tym samym czasie, ostrzega instytut, spadła ilość gotówki w niemieckim handlu detalicznym. Dwie trzecie transakcji jest dzisiaj dokonywanych bezgotówkowo. EHI Retail Institute podkreśla, że jeżeli udział fizycznego pieniądza w handlu będzie dalej spadał, sklepy zaczną mieć problemy z utrzymaniem płatności gotówkowych.
Cashback w Polsce
W Polsce usługa wypłacania pieniędzy z kas sklepowych także zyskuje na popularności. Z badań Fundacji Polska Bezgotówkowa (FPB) wynika, że z cashbacku korzystał już co trzeci konsument.
Jednocześnie Polacy, tak samo jak Niemcy, coraz rzadziej korzystają z fizycznego pieniądza. W raporcie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie" przeprowadzonego dla FPB wynika, że udział gotówki w transakcjach detalicznych spadł w ubiegłym roku o 3 punkty procentowe do 35 proc.