Boeing - gigant lotniczy i lokomotywa amerykańskiej gospodarki

Kompleks hal produkcyjnych w zakładach Boeing Co. w Everett w stanie Washington zajmuje powierzchnię ponad 30 stadionów piłkarskich. Powstają tu największe samoloty pasażerskie: 747, 777, 767, a ostatnio 787, czyli Dreamliner.

Hala montażu Dreamlinera liczy sobie około 100 m szerokości i prawie 400 długości. Podzielono ją na pięć części-stanowisk. Na zerowym składa się poszczególne segmenty kadłuba. Na pierwszym doczepia się skrzydła do jego środkowej części, zwanej w branży "sercem samolotu". Drugie stanowisko to miejsce montażu podwozia i silników. Na trzecim pracuje się nad wykończeniem wnętrza kabiny. Czwarte i ostatnie służy testowaniu samolotu. Stoi na nim obecnie Dreamliner dla Air India.

Widok hali oszałamia ogromem. W biurach na czterech piętrach budynku, których okna wychodzą na wnętrze, pracują inżynierowie, z kierującym całością "zespołem integracyjnym" w środku na ostatnim piętrze. Na parterze, wzdłuż samolotów, kilkuset techników przy komputerach - "ekipa wsparcia", która pomaga pracownikom przy montażu w razie pojawienia się problemów.

- Poszczególne elementy samolotu przychodzą do nas od kooperantów prawie wykończone i przy montażu nie ma już właściwie wiele do zrobienia - mówi zwiedzającym dyrektor operacji produkcyjnych 787, Larry Coughlin.

W odróżnieniu od poprzednich samolotów, składanych z części powstających głównie w USA, produkując Dreamlinera zastosowano na szeroką skalę outsourcing - wiele komponentów sprowadza się z zagranicy, głównie z Japonii, Anglii i Włoch. Spowodowało to bałagan i opóźnienie realizacji zamówień o 3 lata.

Czy po kłopotach Boeing wychodzi na prostą? W Everett montuje na razie 2-3 Dreamlinery miesięcznie, ale zapowiada, że do końca 2013 r. będzie ich montował do 10 w miesiącu. Boeing ma nadzieję na wysokie dochody ze sprzedaży 787 i wygranie rywalizacji z Airbusem. Od 2003 r. europejskie konsorcjum ma większą sprzedaż niż Boeing. Amerykański koncern jednak jako pierwszy zastosował - w Dreamlinerze - materiały kompozytowe do budowy skrzydeł i kadłuba, co obniżyło zużycie paliwa o 20 procent. Jego europejski odpowiednik w kategorii samolotów średniej wielkości, A350, który też będzie zbudowany z kompozytów, wejdzie na rynek dopiero w 2013 r.

Boeing liczy też na to, że jego strategia - postawienie na samoloty średniej wielkości, ale o maksymalnym zasięgu, okaże się skuteczniejsza niż Airbusa, który rozwija produkcję samolotów -olbrzymów A380. Opiera się to na założeniu, że w okresie ekonomicznej zapaści w USA i Europie najwięcej samolotów można sprzedać na kwitnące wciąż, ogromne rynki w Azji.

Amerykański koncern, założony 95 lat temu przez Williama E.Boeinga, to nadal największy potentat lotniczy na świecie i jedna z lokomotyw gospodarki USA. 75 procent światowej floty samolotów pasażerskich - prawie 12 000 - to maszyny Boeinga. Firma zatrudnia 165 tys. pracowników w USA i 70 innych krajach.

Koncern jest także jednym z głównych dostawców sprzętu dla sił powietrznych USA i agencji kosmicznej NASA. Był producentem wycofanych ostatnio na emeryturę wahadłowców. W Brenton pod Seattle montuje wojskowe samoloty transportowe C-17, w Kalifornii satelity i bombowce B-2 typu stealth.

Pozycję Boeinga na rynku amerykańskiego lotnictwa cywilnego umocniła jego fuzja w 1997 r. z tradycyjnym rywalem McDonnell-Douglas. W 2001 r. koncern przeniósł siedzibę dyrekcji z Seattle do Chicago. Jak się komentuje - aby być bliżej Waszyngtonu, czyli polityków. Przeprowadzka wiązała się również z szerszym rozproszeniem produkcji w kraju.

Boeing zbudował fabrykę w Karolinie Południowej, gdzie powstają komponenty do samolotów, a w przyszłości będzie się montować połowę Dreamlinerów. Chodziło o uniknięcie wymogu zgody na związki zawodowe, który nie obowiązuje w południowych stanach. Przenosiny usiłuje zablokować rząd broniący praw pracowniczych, ale przewiduje się, że Boeing sprawę wygra.

Z Seattle Tomasz Zalewski

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup