Bombardier i KZA mają umowę na system SRK na linii Poznań-Wrocław za 282 mln zł
Warszawa, 17.04.2015 (ISBnews) - Konsorcjum w składzie Bombardier Transportation (ZWUS) Polska i Krakowskie Zakłady Automatyki (KZA) podpisało z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PKP PLK) umowę na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK) na trasie Rawicz-Czempiń (linia kolejowa nr 271 Poznań-Wrocław) za 282 mln zł, podały PKP PLK. To pierwsza umowa, która pozwoli wykorzystać fundusze unijne na lata 2014-2020.
17.04.2015 | aktual.: 17.04.2015 16:23
"Przebudowa tego odcinka zakończy modernizację połączenia stolic województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. Pociągi na całej trasie pojadą z prędkością 160 km/h. (...) Umowa o wartości 282 mln zł pozwoli na przebudowę systemu sterownia ruchem pociągów na 70 km trasie Rawicz-Czempiń. Klasyczne urządzenia oparte o kable miedziane zastąpi nowa technologia - światłowody i komputery wspomagające pracę dyżurnych ruchu odpowiadających za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wykonawca zajmujący się modernizacją przebuduje 6 nastawni. W Lesznie zbuduje lokalne centrum sterowania ruchem - skomputeryzowane centrum zarządzania ruchem kolejowym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Wzdłuż torów położony zostanie światłowód o długości 150 km. Prace obejmą również montaż 212 nowych semaforów." - czytamy w komunikacie.
PKP PLK na magistrali Poznań-Wrocław, liczącej blisko 170 km, budują nowe tory, perony, wiadukty i urządzenia sterowania ruchem na odcinku 95 km. Na odcinku dolnośląskim, między Wrocławiem a Rawiczem, prace skończą się w grudniu, a na odcinku Poznań-Czempiń - do końca 2015 r. zostanie zrealizowany maksymalny zakres robót, podano również.
Z wykorzystaniem nowych funduszy unijnych na lata 2014-2020, PLK przeprowadzi przebudowę torów na ostatnim odcinku wymagającym modernizacji - z Czempinia przez Leszno do Rawicza. W 2020 roku po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godziny i 20 minut.
Modernizacja odcinka z Czempinia przez Leszno do Rawicza zostanie sfinansowana przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).
"Korzystając z funduszy z unijnego instrumentu finansowego 'Łącząc Europę - CEF' w ramach pierwszego naboru wniosków wystąpiliśmy o finansowanie modernizacji linii kolejowych o łącznej długości 570 km. To 7 inwestycji o wartości ponad 10 mld zł. Prace będą dotyczyć najważniejszych linii kolejowych w Polsce, kluczowych dla dalszego budowania potencjału rozwoju transportu kolejowego w naszym kraju" - przypomniał pełnomocnik zarządu - dyrektor ds. inwestycji PKP PLK Marcin Mochocki, cytowany w komunikacie.
Oprócz prac między Poznaniem a Wrocławiem unijne fundusze pozwolą na realizację ostatniego etapu obecnie prowadzonej modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Pozostałe inwestycje w ramach CEF obejmą trasę Warszawa-Poznań, rozpoczną się także prace projektowe na odcinku Poznań - Szczecin. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie. Środki unijne - CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową.
(ISBnews)