Budowa wizerunku firmy jako „pracodawcy z wyboru”

Employer branding ma na celu budowanie wizerunku firmy jako "pracodawcy z wyboru", począwszy od podejścia pracodawców do programów stażowych w przedsiębiorstwach, skończywszy na tym, jak postrzegana jest organizacja przez firmowych „weteranów”

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Employer branding ma na celu budowanie wizerunku firmy jako "pracodawcy z wyboru", począwszy od podejścia pracodawców do programów stażowych w przedsiębiorstwach, skończywszy na tym, jak postrzegana jest organizacja przez firmowych „weteranów”. By pozyskać pracowników z „najwyższej półki” na wszystkich szczeblach organizacji, trzeba o nich zabiegać tak samo jak o klientów. W pierwszej kolejności działy HR we współpracy z działem marketingu i zarządem, powinny przygotować skuteczną strategię budowania wizerunku pracodawcy, czyli działania właśnie w ramach employer branding.

Efektywnie zaplanowana strategia i działania z zakresu employer branding powinny być poprzedzone kompleksową analizą obecnej sytuacji w firmie - jej wizerunku, kultury organizacyjnej, polityki zatrudnienia. W celu pogłębienia tej analizy, można zastosować szereg narzędzi do diagnozowania wizerunku, ale także satysfakcji i opinii pracowników - badania ankietowe, wywiady indywidualne, grupy fokusowe z obecnymi i byłymi pracownikami. Na podstawie zebranych danych osoby z działu HR, we współpracy z zarządem i kadrą menedżerską, wyznaczają kierunki działań oraz dobór efektywnych narzędzi i kanałów komunikacji. W budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy z wyboru często włączani są tzw. ambasadorzy, czyli pracownicy, którzy swoją pracą i postawą utożsamiają się z organizacją i są jej wizytówką. W dłuższej perspektywie włączenie pracowników firmy do budowania i realizowania działań w ramach strategii employer branding może mieć przełożenie zarówno na poziom satysfakcji zespołu, pozyskanie utalentowanych
i gotowych zaangażować się pracowników, jak i na podnoszenie wartości rynkowej organizacji.

Pracownicy coraz częściej tworzą nie tylko listę pracodawców, z którymi chętnie by się związali, ale również listę firm, z którymi pod żadnym pozorem nie chcieliby współpracować. Głównym motywem wybory danej firmy są kwestie związane z kulturą organizacyjną, stylem zarządzania i wartościami panującymi w firmie. Kandydaci szczególnie po doświadczeniach z kryzysowego 2009 r. baczniej przyglądają się pracodawcom i ważą swoje decyzje. Analizują wypowiedzi na portalach dotyczących danej firmy, szukają informacji, które potwierdziłyby lub zaprzeczyły, że to jest pracodawca godny zaufania.

Wybrane dla Ciebie
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów