Budowa wizerunku firmy jako „pracodawcy z wyboru”
Employer branding ma na celu budowanie wizerunku firmy jako "pracodawcy z wyboru", począwszy od podejścia pracodawców do programów stażowych w przedsiębiorstwach, skończywszy na tym, jak postrzegana jest organizacja przez firmowych „weteranów”
Employer branding ma na celu budowanie wizerunku firmy jako "pracodawcy z wyboru", począwszy od podejścia pracodawców do programów stażowych w przedsiębiorstwach, skończywszy na tym, jak postrzegana jest organizacja przez firmowych „weteranów”. By pozyskać pracowników z „najwyższej półki” na wszystkich szczeblach organizacji, trzeba o nich zabiegać tak samo jak o klientów. W pierwszej kolejności działy HR we współpracy z działem marketingu i zarządem, powinny przygotować skuteczną strategię budowania wizerunku pracodawcy, czyli działania właśnie w ramach employer branding.
Efektywnie zaplanowana strategia i działania z zakresu employer branding powinny być poprzedzone kompleksową analizą obecnej sytuacji w firmie - jej wizerunku, kultury organizacyjnej, polityki zatrudnienia. W celu pogłębienia tej analizy, można zastosować szereg narzędzi do diagnozowania wizerunku, ale także satysfakcji i opinii pracowników - badania ankietowe, wywiady indywidualne, grupy fokusowe z obecnymi i byłymi pracownikami. Na podstawie zebranych danych osoby z działu HR, we współpracy z zarządem i kadrą menedżerską, wyznaczają kierunki działań oraz dobór efektywnych narzędzi i kanałów komunikacji. W budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy z wyboru często włączani są tzw. ambasadorzy, czyli pracownicy, którzy swoją pracą i postawą utożsamiają się z organizacją i są jej wizytówką. W dłuższej perspektywie włączenie pracowników firmy do budowania i realizowania działań w ramach strategii employer branding może mieć przełożenie zarówno na poziom satysfakcji zespołu, pozyskanie utalentowanych
i gotowych zaangażować się pracowników, jak i na podnoszenie wartości rynkowej organizacji.
Pracownicy coraz częściej tworzą nie tylko listę pracodawców, z którymi chętnie by się związali, ale również listę firm, z którymi pod żadnym pozorem nie chcieliby współpracować. Głównym motywem wybory danej firmy są kwestie związane z kulturą organizacyjną, stylem zarządzania i wartościami panującymi w firmie. Kandydaci szczególnie po doświadczeniach z kryzysowego 2009 r. baczniej przyglądają się pracodawcom i ważą swoje decyzje. Analizują wypowiedzi na portalach dotyczących danej firmy, szukają informacji, które potwierdziłyby lub zaprzeczyły, że to jest pracodawca godny zaufania.