CCC przyspiesza rozwój, chce w 2014-15 wydać na inwestycje w nowe sklepy ok. 200 mln zł (opis)
20.02. Warszawa (PAP) - Zaktualizowana strategia grupy CCC zakłada, że w latach 2013-15 powierzchnia handlowa wzrośnie dwukrotnie, co oznaczać będzie przyrost netto o około 200...
20.02.2014 | aktual.: 20.02.2014 13:08
20.02. Warszawa (PAP) - Zaktualizowana strategia grupy CCC zakłada, że w latach 2013-15 powierzchnia handlowa wzrośnie dwukrotnie, co oznaczać będzie przyrost netto o około 200 tys. m kw. Spółka planuje, że w latach 2014-15 wyda na inwestycje w nowe sklepy około 200 mln zł, a rozbudowa centrum logistycznego pochłonie około 60 mln zł - poinformowali w czwartek przedstawiciele spółki.
"Przyspieszamy naszą ekspansję w stosunku do tego, co mówiliśmy wcześniej. Podtrzymujemy, że naszym celem strategicznym na lata 2013-15 jest zdobycie pozycji lidera rynku obuwniczego w regionie Europy Środowej i Wschodniej. Lata 2014-15 zadecydują o pozycji naszej spółki, mamy predyspozycje, by być znaczącym graczem w Europie" - powiedział Piotr Nowjalis, wiceprezes CCC.
Dodał, że dzięki strategii opartej na markach własnych spółka ma kontrolę nad procesem produkcyjnym, logistycznym, marketingowym.
"Uważamy, że ekspansja zagraniczna nie jest dziś w cenach akcji CCC" - powiedział Nowjalis.
CCC podało, że w latach 2013-15 powierzchnia handlowa grupy wzrośnie dwukrotnie, co oznaczać będzie przyrost netto około 200 tys. metrów kwadratowych. O ile w 2013 roku powierzchnia wzrosła o 42,3 tys. m kw., to w 2014 roku wzrośnie o 75 tys. m kw. (o ponad 30 proc.), a w 2015 roku o 80-95 tys. m kw. (25-30 proc.).
"W tym roku planujemy otworzyć 85 tys. m kw., a 10 tys. m kw. zamknąć. To oznacza, że możemy otworzyć w tym roku 160-170 sklepów" - powiedział Dariusz Miłek, prezes grupy.
W latach 2014-2015 grupa CCC zamierza zwiększać powierzchnię handlową w Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii oraz na pięciu nowych rynkach, testowanych w ubiegłym roku: w Austrii, Słowenii, Chorwacji, Niemczech i Turcji.
"Na nowych rynkach może być w tym roku kilkadziesiąt otwarć" - powiedział wiceprezes Nowjalis.
Dodał, że spółka jest zadowolona z wyników sprzedażowych na nowych rynkach, w tym w Austrii i Niemczech.
"Sprzedaż w Austrii i Niemczech jest lepsza niż się spodziewaliśmy. Te sklepy świetnie sobie radzą w porównaniu np. z polskimi. (...) Poziom czynszów w centrach handlowych jest porównywalny do cen w Polsce. Koszty pracy są wyższe i dlatego sprzedaż na sklep musi tam być znacząco wyższa niż w Polsce" - powiedział Nowjalis.
W 2013 roku sprzedaż w Polsce odpowiadała za ponad 78 proc. ogółu sprzedaży. Spółka zapowiada, że dzięki ekspansji zagranicznej po 2015 roku polski rynek może stanowić 60 proc. w obrotach grupy.
"Przy takim tempie rozwoju wąskim gardłem mogłaby być produkcja. (...) Rozbudowujemy jednak produkcję w naszej fabryce w Polsce, poszerzamy współpracę z krajowymi firmami, które produkują skórzane obuwie" - dodał Nowjalis.
CCC zamierza wydać w latach 2014-15 na inwestycje w nowe sklepy około 200 mln zł, a rozbudowa centrum logistycznego pochłonie około 60 mln zł.
CCC podało, że rozpoczęło prace związane z pozyskaniem finansowania dłużnego. Wskaźnik dług netto/EBITDA może na koniec trzeciego kwartału 2014 roku i pierwszego kwartału 2015 zbliżyć się do 2,0x.
Spółka nie planuje rezygnować z wypłaty dywidendy.
"Ekspansja zagraniczna nie zagrozi wypłacie dywidendy. Spółka będzie chciała płacić dywidendę nie mniejszą niż w 2013 roku" - powiedział Nowjalis.
Z zysku za 2012 rok CCC wypłaciło 1,6 zł dywidendy na akcję.
CCC przygotowuje się do uruchomienia sprzedaży internetowej.
"Przymierzamy się do otwarcia sklepu internetowego. Możliwe, że nastąpi to jeszcze w drugiej połowie tego roku albo wiosną 2015 roku. Na początek wystartujemy w Polsce" - powiedział Nowjalis.
Na koniec grudnia 2013 roku sieć sprzedaży grupy CCC obejmowała 712 placówek, z czego 636 własnych. Sieć sprzedaży CCC za granicą obejmowała 199 sklepów, w tym m.in. 73 salony w Czechach, 50 na Węgrzech, 25 na Słowacji, 19 w Rumunii, 6 w Austrii, 4 w Niemczech, 3 w Chorwacji, 2 w Słowenii i 2 w Turcji.
Powierzchnia sprzedaży w placówkach własnych wzrosła o 18,7 proc. rdr i wynosiła 224,2 tys. m kw. na koniec grudnia (w tym 154,3 tys. m kw. w Polsce). Powierzchnia sprzedaży w placówkach franczyzowych wzrosła o 55,7 proc. i wynosiła 19,8 tys. m kw. na koniec grudnia 2013 r. (w tym 5,9 tys. m kw. w Polsce). (PAP)
pel/ asa/