Trwa ładowanie...
handel
05-12-2008 09:57

Centra szykują się na świąteczne żniwa

Kryzys finansowy sprawił, że centra handlowe musiały się zmienić. Jedne planują mocne uderzenie i otwierają kolejną część z markowymi ciuchami tańszymi nawet o 70 proc.

Centra szykują się na świąteczne żniwaŹródło: POLSKA Dziennik Zachodni
d2tomko
d2tomko

Kryzys finansowy sprawił, że centra handlowe w regionie śląskim musiały się zmienić. Jedne planują mocne uderzenie i otwierają kolejną część z markowymi ciuchami tańszymi nawet o 70 proc.

Inne zmieniły właściciela, przechodzą gruntowny lifting i przyciągają atrakcyjnych najemców - by zdobyć większą grupę klientów i pokonać konkurencję. Są i tacy, którzy planowali rozbudowę. Kryzys i obawa o spadek optymizmu klientów zniechęconych do zakupów spowodowały, że odwołali szumnie zapowiadany rozwój.

Metropolis Nieruchomości Komercyjne szacuje, że w ciągu ostatniej dekady na Śląsku o 100 proc. zwiększyła się liczba centrów handlowych.
_ Brakuje nam jeszcze około miliona metrów kwadratowych powierzchni handlowych i logistycznych. Na szczęście zainteresowanie inwestorów jest duże. Aglomeracja górnośląska to region, który najdłużej był przez nich niedoceniany, ale to się zmienia _- mówi Jarosław Kubica, prezes zarządu Metropolis Nieruchomości Komercyjne.

Na Górnym Śląsku sukcesywnie przybywa centrów handlowych, dotychczasowe się rozbudowują, a inne zmieniają właściciela. Carrefour Polska - zgodnie z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - do końca roku musi pozbyć się 9 sklepów. Prawdopodobnie niemiecka Billa zostanie właścicielem części supermarketów, które wcześniej działały pod szyldami Albert i Champion, zaś brytyjska Castorama może zostać właścicielem przynajmniej jednego hipermarketu Hypernova. Kryzys finansowy sprawił jednak, że konkurencja sieci słabnie. Wstrzymano m.in. rozbudowę Silesia City Center odwiedzanego rocznie przez 12 mln klientów. To się stanie, ale nie w najbliższym czasie.

_ Wzrost gospodarczy w Polsce w ostatnich kilku latach odbywał się na kredyt. Znaczne zmniejszenie finansowania przez banki wyhamuje go _- mówi Jerzy Krajewski, dyrektor Instytutu Bankowości Spółdzielczej.

d2tomko

Na rozbudowę obiektu postawił Fashion House w Sosnowcu. Jego polityka handlowa to znane marki odzieży, tańsze o 30-70 proc. nie w trakcie promocji, ale przez cały rok. W ostatnich dniach oddał już do użytku drugą część obiektu, dzięki czemu ma 80 sklepów, a na wiosnę 2009 roku zostanie oddana trzecia. Tym samym Fashion House zwiększy się o kolejne 5,5 tys. m kw.

_ Sukcesywnie zwiększamy zatrudnienie. O ile pierwsza część dawała 280 miejsc pracy, druga - kolejnych 150 miejsc, to po wybudowaniu trzeciej zatrudnionych będzie pół tysiąca osób _ - mówi Wojciech Wilczak, dyrektor outletu Fashion House w Sosnowcu.

Jak powiedział Neil Thompson, dyrektor generalny Fashion House, całkowity koszt inwestycji w Sosnowcu wyniesie 25 mln euro.

_ My jesteśmy świadomi, że Polacy będą myśleli o mniejszych wydatkach, także na święta - mówi Mirosław Januszko, wiceprezes ds. inwestycji w AIB PPM, firmie zarządzającej nieruchomościami. W sytuacji kryzysowej na Zachodzie, na przykład we Włoszech, w Anglii czy USA to właśnie outlety przyciągały tłumy klientów. Dlatego jesteśmy optymistycznie nastawieni do takich inwestycji w Polsce. _

d2tomko

Obroty sklepów typu outlet pokazują, że to dobry interes - w Warszawie wzrosły w 2007 r. o 40 proc., w Gdańsku o 64 proc., w Sosnowcu o 42 proc.

W Polsce outlety są już Sosnowcu, Piasecznie i Gdańsku oraz Wrocławiu i Krakowie. Analitycy handlu w Polsce twierdzą, że jest u nas miejsce na 14 takich obiektów.

Outlet w Sosnowcu rozbudowuje się zgodnie z planem wzdłuż uliczki stylizowanej na XIX-wieczny industrializm i wiktoriańską Anglię. Z kolei Centrum 3 Stawy wprowadza nowych najemców z atrakcyjnymi markami ubrań. Wszystkie te działania mają przyciągnąć klientów już na zakupy świąteczne. Boże Narodzenie to dla sieci handlowych czas prawdziwych zimowych żniw.

Beata Sypuła
POLSKA Dziennik Zachodni

d2tomko
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tomko