Trwa ładowanie...

Chcą sprzedawać wódkę w saszetkach. Ministerstwo Zdrowia reaguje

Jedna z firm zapowiedziała, że wprowadzi na polski rynek alkohol w plastikowych tubkach. Chciałaby je sprzedawać przez internet. Pomysł skomentowali prawnicy z Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, a także Ministerstwo Zdrowia.

Resort zdrowia komentuje zapowiedź sprzedaży wódki w tubkachResort zdrowia komentuje zapowiedź sprzedaży wódki w tubkachŹródło: PAP, fot: Tomasz Gzell
dky9no6
dky9no6

Z zapowiedzi firmy wynika, że wysokoprocentowy alkohol miałby być sprzedawany w opakowaniach (o pojemnościach 100 i 200 ml) przypominających np. musy dla dzieci. Zamiast owoców w środku byłyby mocne trunki: wódka, whiskey lub likier. Taki produkt miałby nazywać się "Monkey" w nawiązaniu do popularnych "małpek", czyli małych butelek z alkoholem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test kubełków z KFC i Żabki.

Saszetki z alkoholem - czy to zgodne z prawem?

Po tej zapowiedzi eksperci, cytowani przez portal prawo.pl, zwrócili uwagę, że to kolejny dowód na to, że producenci mocnych alkoholi szukają dziur w przepisach. Ich zdaniem to niebezpieczne zjawisko, które może zwiększyć spożycie trunków wśród młodszych konsumentów.

dky9no6

Głos w tej sprawie zabrało także Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU). W odpowiedzi przesłanej do redakcji "Faktu" prawnicy tej instytucji wskazują, że sama forma sprzedaży alkoholu w opakowaniach typu pouch nie narusza ich zdaniem przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Prawo wskazuje jedynie, że napoje alkoholowe sprzedaje się wyłącznie w "naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy". Natomiast przepisy nie wprowadzają ograniczeń w zakresie wielkości, formy czy kształtu opakowań.

"Jest to kolejna próba branży alkoholowej w kierunku poszerzenia grona konsumentów alkoholu, choć spożycie alkoholu w Polsce od kilkunastu lat jest na poziomie wyższym niż 9 litrów w przeliczeniu na mieszkańca" - czytamy w piśmie cytowanym przez dziennik.

Sprzedaż saszetek z alkoholem może skończyć się karą

Zarówno KCPU, jak i Ministerstwo Zdrowia przekonują, że firma oferują saszetki z mocnych alkoholem nie może uruchomić sprzedaży, ponieważ złamałaby prawo.

dky9no6

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości jasno wskazuje, w jaki sposób można sprzedawać napoje alkoholowe. Na taką sprzedaż przedsiębiorca musi uzyskać każdorazowe zezwolenie. Dotyczy ono konkretnych punktów sprzedaży. Co więcej, przepisy nie przewidują kategorii zezwolenia na sprzedaż alkoholu przez internet lub w sklepie internetowym.

W związku z tym KCPU przekonuje, że jeśli ktokolwiek zdecydowałby się na taką sprzedaż trunków, naraziłby się na odpowiedzialność karną. W takim przypadku w grę wchodzi grzywna w wysokości do 0,5 mln zł. Dodatkowo przedsiębiorcy grozi zakaz prowadzenia działalności gospodarczej oraz konfiskata alkoholu.

Spada sprzedaż alkoholu w Polsce. Jest jeden wyjątek

Jak już informowaliśmy w WP Finanse, z najnowszych danych zebranych przez firmę NielsenIQ wynika, że po pierwszym półroczu 2024 r. sprzedaż alkoholu spadła o 2,1 proc. rdr. W przypadku piwa odnotowano spadek o 2,2 proc., a w kontekście wódki - o 3,2 proc.

dky9no6

Od tej tendencji jest jednak wyjątek. Na tym tle wyróżnia się bowiem kategoria win musujących, której sprzedaż urosła w badanym okresie o 2,6 proc.

Dane wskazują, że rynek wina jest warty 5 mld zł w skali roku. Zatem skoro wina musujące stanowią 1/5 tego rynku, to oznacza, że wydajemy na nie 1 mld zł rocznie. Dobre wyniki notuje cała kategoria, ale niekwestionowanym liderem jest włoskie prosecco.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dky9no6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dky9no6

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj