Polacy kupują na potęgę ten alkohol. Wydajemy już miliard złotych rocznie
W Polsce rośnie popularność win musujących - donosi "Rzeczpospolita". Rocznie na ten alkohol wydajemy już 1 mld zł. To wyjątek od kurczącej się sprzedaży alkoholu na krajowym rynku.
Z danych, które przytacza dziennik, wynika, że po pierwszym półroczu 2024 r. sprzedaż alkoholi zmniejszyła się o 2,1 proc. rdr. W przypadku piwa mamy spadek o 2,2 proc., a w kontekście wódki - 3,2 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Test kubełków z KFC i Żabki.
Na tym tle wyróżnia się kategoria win musujących, której sprzedaż urosła w tym okresie o 2,6 proc. - Przeznaczamy na nie już co piątą złotówkę, jaką wydajemy na wina - zwróciła uwagę Anna Wagner z firmy NielsenIQ, cytowana przez "Rz".
Miliardy na wina musujące. Prosecco liderem
Dane wskazują, że rynek wina jest warty 5 mld zł w skali roku. Zatem skoro wina musujące stanowią 1/5 tego rynku, to oznacza, że wydajemy na nie 1 mld zł rocznie.
Dobre wyniki notuje cała kategoria, ale niekwestionowanym liderem jest włoskie prosecco. Gazeta donosi, że ten trunek odpowiada już za ponad 46 proc. wartości i 35 proc. wielkości sprzedaży wszystkich win musujących. Dane NielsenIQ za okres od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. wskazują, że wiodąca w tym kontekście jest w dalszym ciagu marka Mionetto, która odpowiada za ponad 20 proc. udziałów w rynku.
- Prosecco cieszy się przede wszystkim dobrymi wynikami. Wina te rozwijają się dwucyfrowo, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości sprzedaży, odpowiednio 15,1 proc. i 10,6 proc. - wyliczyła Wagner. Jak dodała, ponad połowa sprzedanego prosecco w Polsce to wina ze średniej półki cenowej.
Po wina musujące do popularnych sieci handlowych
Tendencję potwierdzają sieci handlowe. "Klienci szczególnie chętnie wybierają prosecco, będące częstym składnikiem koktajli i stanowiące tańszy odpowiednik tradycyjnego szampana" - informuje biuro prasowe Kaufland Polska. Z jego zapewnień wynika, że oferta win musujących będzie rozszerzana.
Z kolei z danych Biedronki wynika, że sprzedaż win musujących jest zdecydowanie wyższa - mowa bowiem o skoku dwucyfrowy. Katarzyna Bienkiewicz, kupiec w sieci Biedronka, odpowiedzialna za ofertę win musujących, oceniła, że jest to związane m.in. z "odejściem od postrzegania ich tylko jako nieodłącznego elementu okazjonalnej celebracji". Jednak zauważyła, że ta kategoria cieszy się zainteresowaniem przede wszystkim w sezonie letnim.
Moda na prosecco? Popularność rośnie od lat
Dane dotyczące rynku win musujących z poprzednich lat dowodzą, że wzrost ich sprzedaży to już tendencja. Pod koniec 2021 r. Nielsen informował, że sprzedaż win musujących, takich jak włoskie prosecco, hiszpańska cava czy francuski szampan urosła niemal o 20 proc.
Już wtedy Euromonitor International Polacy szacował, że w 2021 r. na takie alkohole w sklepach oraz gastronomii wydali 851 mln zł. Barierę 1 mld zł udało się przebić dopiero teraz.