Trwa ładowanie...
d3hhtsz
rząd
11-12-2012 15:27

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d3hhtsz
d3hhtsz

11.12. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął założenia do projektu ustawy o rybołówstwie morskim.

Zostały podjęte uchwały:

- w sprawie zmiany sposobu wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych w 2012 r. na finansowanie programów wieloletnich,

d3hhtsz

- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach pod nazwą: Uruchomienie produkcji samochodów osobowych Astra IV generacji w wersji trzy- oraz czterodrzwiowej w fabryce samochodów osobowych w Gliwicach, w latach 2012-2013".

Rada Ministrów zdecydowała, że nie zajmie stanowiska wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 636). Zajęła natomiast stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (druk nr 766).


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o rybołówstwie morskim, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

d3hhtsz

Proponowane regulacje mają zapewnić efektywne funkcjonowanie sektora rybołówstwa morskiego dzięki dostosowaniu polskich przepisów do wymogów unijnych. Chodzi o prawidłowe stosowanie regulacji Unii Europejskiej dotyczących kontroli i nadzoru nad wykonywaniem rybołówstwa morskiego oraz zarządzania zasobami morskimi, w tym przyznawania uprawnień do prowadzenia połowów.

Zgodnie z założeniami, w proponowanych przepisach o rybołówstwie morskim zostaną określone zadania, właściwości organów i tryb postępowania w sprawach: nadawania i cofania uprawnień do wykonywania rybołówstwa, jego racjonalnego wykonywania, w tym ochrony żywych zasobów morza, a także kontroli i nadzoru nad jego wykonywaniem i obrotem produktami.

W projekcie zostanie ustanowiony obowiązek wymierzania kar pieniężnych za jej nieprzestrzeganie, będą wskazane podmioty podlegające karze oraz kryteria, na podstawie których będzie ustalana ich wysokość. Zakres projektowanej regulacji obejmie także zmianę ustawy o opłacie skarbowej (określona będzie w niej wysokość opłaty skarbowej za wydanie oraz zmianę zezwoleń, pozwoleń i decyzji).

d3hhtsz

Zostaną wymienione zadania organów administracji rybołówstwa morskiego: ministra odpowiedzialnego za rybołówstwo i okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego. Minister będzie zobowiązany m.in. do prowadzenia rejestru statków rybackich i rejestru połowów w formie elektronicznej, a także zarządzania zdolnością połowową oraz dodatkową zdolnością połowową. Będzie także odpowiedzialny za utrzymanie i odtwarzanie zasobów ryb w polskich obszarach morskich, a także wprowadzanie zakazu połowu określonego gatunku organizmów morskich z uwagi na wyczerpanie (lub tylko zagrożenie wyczerpaniem) ogólnej kwoty połowowej tego gatunku.

Z kolei jednym z zadań okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego będzie prowadzenie w postaci elektronicznej ewidencji wniesionych przez osoby fizyczne opłat za prowadzenie połowów rekreacyjnych z brzegu lub innego niż statek urządzenia pływającego. Inspektor będzie także wydawał decyzje administracyjne w sprawach: przyznawania, zawieszenia i cofania specjalnego zezwolenia na połowy w zalewach: Wiślanym, Szczecińskim i Kamieńskim oraz na Jeziorze Dąbie.

Założono, że statek rybacki, który nie został wpisany do rejestru statków rybackich i nie posiada licencji połowowej lub specjalnego zezwolenia powołowego - nie będzie mógł wykonywać rybołówstwa morskiego. Ponadto rybołówstwo morskie w Polsce będzie mogło być wykonywane wyłącznie przez statki rybackie pływające pod polską banderą.

d3hhtsz

Nowe rozwiązania zakładają również możliwość wprowadzenia dla armatorów statków rybackich o polskiej przynależności - przenoszalnych, wieloletnich uprawnień połowowych na niektóre gatunki ryb. Procentowy udział armatora w ogólnej kwocie połowowej danego gatunku ryby będzie obliczany na podstawie jego połowów dokonywanych w latach wcześniejszych.

Przyznany udział armator będzie mógł zbyć w całości lub części na rzecz innego armatora, na podstawie umowy zatwierdzanej przez ministra właściwego od spraw rybołówstwa. Takie udziały będą mogli otrzymać tylko ci armatorzy, którym przyznano udziały w ogólnej kwocie połowowej. Zostaną wskazane przyczyny odmowy zatwierdzenia umowy. Jedną z nich będzie niedopuszczenie do stworzenia pozycji dominującej przez jednego armatora w połowach danego gatunku ryby.

Przewidziano możliwość wydawania specjalnego zezwolenia połowowego na okres inny niż rok kalendarzowy - jednak nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy na połowy poza Bałtykiem. Ma być także pobierana opłata skarbowa za wydanie specjalnego zezwolenia połowowego.

d3hhtsz

Możliwe będzie zarządzanie kwotami połowowymi przez uznane organizacje producenckie. W miejsce dotychczas przyznawanych indywidualnych kwot połowowych danego gatunku ryby, armatorom będzie mogła być przyznana kwota połowowa tego gatunku, jako tzw. kwota wspólna, tj. przeznaczona do odłowienia bez podziału na poszczególne statki rybackie (wyznaczona dla armatorów zrzeszonych w danej organizacji producentów).

Zmiany obejmą także połowy rekreacyjne organizmów morskich, które są objęte wieloletnim planem odbudowy (np. dorsza). Osoby fizyczne, które chciałyby prowadzić połowy rekreacyjne, będą musiały wnieść opłatę skarbową. Jej uiszczenie będzie oznaczało nabycie prawa do połowów rekreacyjnych z brzegu - bez możliwości połowu ze statku rybackiego.

Założono wprowadzenie obowiązku prowadzenia dziennika połowowego w formie elektronicznej przez kapitanów statków rybackich o długości co najmniej 12 metrów. Ponadto właściciel statku rybackiego będzie musiał ubiegać się o wydanie bezterminowej licencji połowowej.

d3hhtsz

Wprowadzone będą przepisy upoważniające organy administracji morskiej do korzystania z informacji zawartych w rejestrze statków rybackich oraz wglądu do systemu monitorującego ruch statków rybackich (chodzi m.in. o ustalenie drogi jego rejsu).

Zdecydowano, że po wejściu projektu w życie podmioty, które nabyły uprawnienia do wykonywania rybołówstwa na podstawie dotychczasowych przepisów - zachowają je do czasu wygaśnięcia. Licencje połowowe zachowają ważność przez 6 miesięcy od dnia obowiązywania nowego projektu. Zaproponowano, aby wnioski o wydanie nowych licencji połowowych były składane w ciągu 4 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej regulacji. W sprawach wszczętych i niezakończonych będą stosowane przepisy dotychczasowe.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zmiany sposobu wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych w 2012 r. na finansowanie programów wieloletnich, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Rząd zdecydował, że środki budżetowe, niewykorzystane na realizację programów wieloletnich, w wysokości 33.939.578 zł, zostaną przeznaczone na zobowiązania Skarbu Państwa (18.939.578 zł) i sfinansowanie nowego programu wieloletniego, który będzie realizowany przez General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach (15.000.000 zł). Program związany jest z produkcją nowoczesnych samochodów osobowych Astra IV generacji.

Środki w wysokości 33.939.578 zł zaplanowane były na realizację programów:

1) Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Dell Products (Poland) Sp. z o.o. w Łodzi pod nazwą: Dell - Europejski Zakład Produkcyjny w Łodzi, w latach 2007-2012 (inwestor w 2012 r. nie zamierza wystąpić o należną dotację); 2) Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Nowej Soli przez Funai Electric Europe Sp. z o.o. pod nazwą: Fabryka sprzętu RTV, w latach 2007-2012 (odstąpiono od realizacji tego programu); 3) Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Fiat Powertrain Technologies Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej pod nazwą: Zakład produkcji małych silników benzynowych, w latach 2010-2013 (inwestor w 2012 r. nie wywiązał się ze zobowiązania dotyczącego utworzenia nowych miejsc pracy); 4) Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020 (wystąpiły opóźnienia w realizacji niektórych inwestycji objętych programem).

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach pod nazwą: Uruchomienie produkcji samochodów osobowych Astra IV generacji w wersji trzy- oraz czterodrzwiowej w fabryce samochodów osobowych w Gliwicach, w latach 2012-2013", przedłożoną przez ministra gospodarki.

Program przewiduje wsparcie zakładu produkującego samochody osobowe Astra IV generacji (trzy- i czterodrzwiowe). General Motors - realizator inwestycji - jest jednym z wiodących producentów samochodów na świecie. Zatrudnia ok. 200 tys. pracowników w ponad 157 krajach. Jest ponadto jedną z najbardziej innowacyjnych firm motoryzacyjnych świata.

General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. zobowiązała się do:

- poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 325 166 000 zł;

- utrzymania inwestycji przez co najmniej 5 lat od dnia jej zakończenia;

- utworzenia 150 miejsc pracy i utrzymania ich przez co najmniej 5 lat od ich utworzenia.

Oprócz utworzenia 150 nowych miejsc pracy planowane jest również powstanie - w otoczeniu zakładu - 600 miejsc zatrudnienia, bowiem inwestor zapowiada korzystanie z usług świadczonych przez lokalnych podwykonawców. Jest to ważne ze względu na rynek pracy. W zakładzie będą wykorzystywane nowoczesne technologie, a w związku z tym pracownicy tam zatrudnieni mogą liczyć na podwyższenie swoich kwalifikacji. Obecnie w fabryce w Gliwicach pracuje ok. 2,8 tys. osób.

Zaproponowano, aby wsparcie z budżetu państwa dla inwestora z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych wyniosło 15 mln zł. Przewidziano ponadto, że jeśli w dniu zakończenia inwestycji całkowita liczba miejsc pracy będzie niższa niż 135 lub całkowita wartość inwestycji niższa niż 276 391 100 zł, inwestor musi zwrócić całość otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (druk nr 766), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Rząd wskazuje na liczne słabości poselskiego projektu nowelizacji ustawy, ale rekomenduje prowadzenie nad nim dalszych prac legislacyjnych.

Posłowie zaproponowali obniżenie niektórych opłat egzekucyjnych pobieranych przez komorników. Zgodnie z propozycją poselską, opłata pobierana przez komornika za wykonanie zabezpieczenia z: zajęcia rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę, świadczenia z ubezpieczenia społecznego, zasiłku dla bezrobotnych, dodatku aktywizującego, stypendium, dodatku szkoleniowego i wierzytelności dłużnika wynosiłaby 2 proc. wartości roszczenia podlegającego zabezpieczeniu, ale nie więcej niż 100 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem - opłata wynosi również 2 proc., ale nie może być niższa niż 3 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i nie wyższa niż pięciokrotność tego wynagrodzenia.

Kolejna propozycja zawarta w projekcie poselskim dotyczy ustalenia opłaty stosunkowej w sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych w przypadku skierowania egzekucji do wierzytelności z rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę, świadczenia z ubezpieczenia społecznego, zasiłku dla bezrobotnych, dodatku aktywizującego, stypendium, dodatku szkoleniowego i wierzytelności dłużnika.

Posłowie chcą, aby wynosiła ona 3 proc. wartości egzekwowanego świadczenia, ale nie mniej niż 1/20 i nie więcej niż 100 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Aktualnie - opłata wynosi 8 proc. egzekwowanego świadczenia, jednak nie mniej niż połowę i nie więcej niż dziesięciokrotność tego wynagrodzenia.

Zdaniem rządu, zaproponowane rozwiązania wzbudzają wiele zastrzeżeń i wątpliwości. Opłaty egzekucyjne, zgodnie z obowiązującym prawem, służą komornikom na pokrycie kosztów wykonywanej przez nich działalności. Z tego względu ich zmiany powinny być rzetelnie skalkulowane nie tylko na podstawie rodzaju czynności podejmowanej w określonej sprawie, powinny także uwzględniać globalne koszty działalności egzekucyjnej. W projekcie poselskim nie zostały również podane skutki finansowe zaproponowanych zmian.

Wady projektu będzie można wyeliminować w toku prac parlamentarnych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d3hhtsz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3hhtsz