CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
16.04.2013 | aktual.: 16.04.2013 15:38
16.04. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o obligacjach oraz ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw;
- założenia do projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" w roku 2013 oraz kierunków realizacji zadań tego programu w roku 2014 i 2015.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o obligacjach oraz ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, przedłożone przez ministra finansów.
Zaproponowano rozwiązania, których celem jest wsparcie rozwoju rynku długoterminowych nieskarbowych papierów dłużnych (obligacje emitowane przede wszystkim przez banki, przedsiębiorstwa niefinansowe oraz samorządy). Chodzi o doprowadzenie do sytuacji, w której ich emisja będzie pełnić istotną i uzupełniającą, w stosunku do kredytów bankowych, rolę źródła pozyskania kapitału.
Proponowane rozwiązania zakładają zwiększenie pewności i bezpieczeństwa obrotu przez jednoznaczne rozstrzygnięcie wątpliwości dotyczących niektórych obowiązujących przepisów, aby uczestnicy rynku mieli pewność, że prawidłowo z nich korzystają.
W planowanych przepisach uwzględniono też nowe zjawiska, jakie pojawiły się na rynku kapitałowym w ciągu ostatnich lat. Chodzi przede wszystkim o Catalyst. To system autoryzacji i obrotu dłużnymi instrumentami finansowymi, prowadzony przez GPW w Warszawie oraz BondSpot SA.
Stworzenie Catalyst pozytywnie oddziałuje na płynność nieskarbowych papierów dłużnych na rynku wtórnym, a przestrzeganie obowiązków informacyjnych przez emitentów i stała wycena rynkowa dodatkowo sprzyjają stabilności i pewności obrotu. Do projektu zostanie też wprowadzona instytucja zgromadzenia obligatariuszy, jako reprezentacji ogółu uprawnionych z obligacji danej serii wobec emitenta.
Przewidziano również rozszerzenie zakresu instrumentów dostępnych emitentom. Chodzi o możliwość emisji obligacji wieczystych (nie podlegają wykupowi, a świadczenie emitenta względem obligatariuszy polega na zapłacie odsetek w formie renty wieczystej) i obligacji podporządkowanych (obligacje z których zobowiązania w przypadku upadłości lub likwidacji emitenta podlegają zaspokojeniu w kolejności wskazanej w warunkach emisji).
Nowe regulacje będą dotyczyć głównie: emitentów, nabywców obligacji komercyjnych (w szczególności: banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i emerytalnych) oraz organizatorów emisji, czyli głównie banków.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Rząd proponuje zmiany, które przede wszystkim zwiększą koncentrację środków przeznaczonych na finansowanie istotnych zadań związanych z podnoszeniem poziomu badań naukowych i prac rozwojowych oraz upowszechnianiem nauki, a także umożliwią kierowanie większego strumienia pieniędzy - w ramach posiadanych środków - do najlepszych jednostek naukowych.
Od ponad dwóch lat działa pakiet ustaw, które zasadniczo zmieniły funkcjonowanie polskiej nauki. Dzięki nowym przepisom jednostki naukowe zmobilizowały się do większej aktywności, zwłaszcza w przedsięwzięciach międzynarodowych w ramach Unii Europejskiej. W ostatnich latach zainwestowano ponad 26,3 mld zł w infrastrukturę laboratoryjną i dydaktyczną.
Teraz kolejne działania mają znacząco usprawnić finansowanie polskiej nauki, zapewnić bardziej efektywną promocję wyników badań naukowych, poprawić dostęp do infrastruktury badawczej, a także jeszcze bardziej zwiększyć udział polskich naukowców w międzynarodowych projektach badawczych.
Nowe przepisy zakładają:
- Zmiany w finansowaniu inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej
Zaproponowano rozwiązania, które umożliwią polskim naukowcom szerszy udział w międzynarodowych zespołach badawczych. Obecnie współpraca międzynarodowa, finansowanie (współfinansowanie) uczestnictwa polskich naukowców w przedsięwzięciach międzynarodowych, realizowane na innych zasadach niż umowa międzynarodowa - jest znacznie utrudnione. Przede wszystkim brakuje ustawowej definicji Strategicznej Infrastruktury Badawczej (ujętej na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej), co utrudnia priorytetowe finansowanie inwestycji o kluczowym znaczeniu dla rozwoju polskiej nauki.
Zaproponowano zatem zdefiniowanie Strategicznej Infrastruktury Badawczej. Tworzą ją urządzenia badawcze (lub zespół urządzeń badawczych), które mają unikalny charakter w skali krajowej, regionalnej, europejskiej lub międzynarodowej oraz kluczowe znaczenie dla rozwoju badań naukowych, prac rozwojowych i rozbudowy infrastruktury informatycznej nauki.
Urządzenia te mogą mieć postać skupioną (itp. duży teleskop) lub rozproszoną (itp. sieć obserwatoriów z małymi teleskopami), stacjonarną lub ruchomą, a także infrastrukturę informatyczną nauki, taką jak: banki danych, sieci telekomunikacyjne i systemy informatyczne oraz zasoby wiedzy takie jak: archiwa, kolekcje i depozyty.
Taki zapis oznacza, że pojawia się podstawa prawna, dzięki której minister nauki ustali wykaz przedsięwzięć zaliczonych do Strategicznej Infrastruktury Badawczej, ujętych na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej (PMDIB). Kryteria i tryb zaliczania przedsięwzięć do PMDIB zostaną uregulowane w rozporządzeniu. Wykaz przedsięwzięć objętych PMDIB będzie ogłaszany przez ministra nauki w dzienniku urzędowym.
Przewidziano wprowadzenie preferencyjnego finansowania programów lub przedsięwzięć zaliczonych do Strategicznej Infrastruktury Badawczej - ujętych na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej lub znajdujących się na europejskiej mapie drogowej ESFRI, w tym podejmowanych w ramach różnych form współpracy międzynarodowej, a nie jak dotychczas tylko na podstawie umowy międzynarodowej.
- Zwiększenie stopnia koncentracji środków finansowych przeznaczonych na upowszechnianie nauki
Obecnie o środki na finansowanie działalności upowszechniającej naukę (DUN) może występować szereg podmiotów, co w wielu przypadkach prowadzi do ich rozproszenia i nie przynosi pożądanych efektów promocyjnych. Dlatego przewidziano doprecyzowanie terminu "działalność upowszechniająca naukę" (obecna definicja jest zbyt ogólna).
Działalność ta powinna polegać na realizacji zadań wspierających rozwój polskiej nauki i techniki przez upowszechnianie, promocję i popularyzację istotnych wyników działalności naukowej, innowacyjnej i wynalazczej, zwłaszcza w skali międzynarodowej. Chodzi też o wspieranie przedsięwzięć związanych z utrzymaniem unikalnych zasobów bibliotecznych i dziedzictwa historycznego nauki.
W projekcie ustawy katalog zadań związanych z upowszechnianiem nauki zostanie tak doprecyzowany, aby środki finansowe trafiały jedynie na przedsięwzięcia najlepiej promujące osiągnięcia polskiej nauki.
W ramach działalności upowszechniającej naukę dofinansowywane będzie w szczególności promowanie rozwiązań innowacyjnych, wykorzystujących wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach targów, wystaw i ekspozycji za granicą lub w kraju. Wspierany będzie udział (lub organizacja) w przedsięwzięciach upowszechniających, promujących i popularyzujących osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne.
Środki będą także przeznaczane na upowszechnianie informacji naukowych i naukowo-technicznych oraz podejmowanie innych działań szczególnie ważnych dla upowszechniania nauki.
Biblioteki naukowe będą mogły pozyskać środki na utrzymanie unikalnych zbiorów bibliotecznych o istotnym znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa historycznego, a także opracowywanie naukowych zasobów bibliotecznych oraz udostępnianie zasobów bibliotek w wersji elektronicznej.
Z kolei wydawcy czasopism (w tym uczelnie i jednostki naukowe) będą mogli otrzymać dofinansowanie na podniesienie poziomu naukowego i umiędzynarodowienia wydawanych czasopism naukowych, zwłaszcza w wersji elektronicznej.
Takie rozwiązania będą służyć lepszej promocji polskiej nauki w Polsce i za granicą oraz zwiększeniu dostępności polskich publikacji dla naukowców na świecie, co z kolei powinno skutkować wzrostem cytowalności polskich prac, zwłaszcza w czasopismach zagranicznych. Podmioty działające na rzecz nauki będą mogły ubiegać się o środki finansowe w trybie konkursowym.
- Usprawnienie procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę
Dostosowano przyznawanie środków finansowych na naukę do specyfiki i charakteru zadań, z uwzględnieniem ograniczenia kosztów ich obsługi. Po pierwsze nie trzeba będzie zasięgać opinii zespołów oceniających i recenzentów w przypadku, gdy środki finansowe na naukę będą przyznawane w oparciu o dane mierzalne (wielkości liczbowe). Dotyczyć to będzie głównie pieniędzy na utrzymanie potencjału badawczego jednostek naukowych, a także na badania naukowe lub prace rozwojowe służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich.
Przewidziano także uszczegółowienie przepisów dotyczących dopuszczalnego zakresu restrukturyzacji jednostek naukowych w celu ułatwienia im konsolidacji i restrukturyzacji. Zaplanowano działania służące zapewnieniu bardziej stabilnego systemu finansowania kosztów utrzymania specjalnych urządzeń badawczych. Założono doprecyzowanie przepisów dotyczących jednostek naukowych, którym zostanie przyznana kategoria naukowa C (poziom niezadowalający).
Chodzi o to, aby ograniczyć wydatki na dotację statutową przyznawaną jednostkom o najniższym poziomie naukowym. Zaproponowano umożliwienie dofinansowania działalności statutowej zupełnie nowych jednostek naukowych tworzonych przez zespoły o dużym dorobku naukowym.
Przewidziano zniesienie ustawowego ograniczenia wysokości nagrody przyznawanej przez ministra nauki za osiągnięcia naukowe. Chodzi o większą elastyczność w ustalaniu wysokości nagród. W rozporządzeniu zostanie ustalona maksymalna wysokość nagrody ministra.
- Rozszerzenie dostępu do informacji o finansowaniu nauki w Polsce za pośrednictwem zintegrowanego informatycznego systemu zarządzania nauką
Powstanie System Informacji o Nauce. Ma to być system prowadzony przez ministra nauki w ramach systemu informatycznego POL-on. Będą w nim przetwarzane informacje na temat jednostek naukowych oraz ich osiągnięć naukowych i innowacyjnych, wdrożeniowych i innych. Chodzi o informacje o projektach badawczych, publikacjach, monografiach, patentach, wdrożeniach, itp. System będzie zintegrowany z Systemem Informacji o Szkolnictwie Wyższym (działa również w systemie POL-on).
Zakres informacji gromadzonych w nowym systemie zostanie dostosowany do potrzeb całościowej oceny działalności jednostek naukowych (prowadzonej przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych) oraz wniosków o przyznanie środków finansowych na działalność statutową. Jednostki naukowe będą zobowiązane do wprowadzania wymaganych informacji do systemu.
System Informacji o Nauce ułatwi nawiązywanie współpracy naukowej, co z kolei powinno skutkować lepszym zarządzaniem nauką, poprawą jakości badań naukowych i procedury recenzowania projektów.
Informacje zgromadzone w systemie będą podstawą do przyznawania przez ministra nauki kategorii naukowych i określania wysokości dotacji na działalność statutową. Dostęp do dużej części danych będzie otwarty nie tylko dla wszystkich pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych, ale także dla pozostałych obywateli.
Ważnym modułem systemu będzie Polska Bibliografia Naukowa, która docelowa będzie zintegrowana z przyszłą strukturą informatyczną mającą na celu zapewnienie otwartego dostępu do wyników badań naukowych finansowanych ze środków publicznych.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Promocja budownictwa efektywnego energetycznie oraz poprawa charakterystyki energetycznej budynków jest podstawowym celem ustawy. Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem zawierającym informacje o charakterystyce energetycznej (to zbiór danych i wskaźników określających zapotrzebowanie na energię) budynku lub jego części przeznaczonej do odrębnego użytkowania.
W założeniach zaproponowano rozwiązania, które zapewnią wdrożenie dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Ma ona przyczynić się do poprawy efektywności energetycznej budynków przez rozszerzenie i udoskonalenie systemu certyfikacji energetycznej budynków oraz kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji.
Efektem proponowanych regulacji ma być ograniczenie zużycia energii w budynkach, ochrona środowiska naturalnego oraz rozwój nowoczesnych technologii w budownictwie i instalacjach z nim związanych. Chodzi o osiągnięcie znaczących oszczędności w sektorze budownictwa, który jest jednym z najbardziej energochłonnych.
Zgodnie z założeniami, ma być ustanowiony obowiązek wykonania i przekazywania świadectwa charakterystyki energetycznej (lub jego kopii) nowego budynku tylko w przypadku, gdy taki budynek jest wznoszony i sprzedawany nowemu nabywcy (lub wynajmowany).
Przewidziano możliwość sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej budynku (lub jego części) na podstawie jego charakterystyki energetycznej. Będzie można także przygotować świadectwa charakterystyki energetycznej dla kolejnych budynków - na podstawie świadectwa wykonanego dla pierwszego budynku. Chodzi o budynki o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych, materiałowych i instalacyjnych oraz użytkowych.
Taka sama zasada będzie obowiązywać przy sporządzaniu świadectwa charakterystyki energetycznej lokalu. Oznacza to, że na podstawie świadectwa wykonanego dla pierwszego lokalu - będą sporządzane kolejne, oczywiście dla mieszkań o podobnych parametrach jak to pierwsze.
W uzasadnionych przypadkach będzie można opracować tzw. wzorcowe świadectwo charakterystyki energetycznej budynków. Ma być opracowane dla grup lokali charakteryzujących się tymi samymi parametrami energetycznymi i konstrukcyjno-materiałowymi. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży lub najmu, świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla lokalu reprezentatywnego będzie wykorzystywane jako świadectwo każdego z pozostałych lokali grupy.
Zgodnie z założeniami, świadectwo charakterystyki energetycznej będzie nieważne: 1) po 10 latach od jego sporządzenia, 2) po stwierdzeniu w nim oczywistych i rażących błędów w trakcie prowadzonego postępowania w sprawie utraty uprawnień do sporządzania takich dokumentów.
W nowych regulacjach przewidziano wprowadzenie przepisów zapewniających egzekwowanie obowiązku sporządzania i przekazywania świadectw charakterystyki energetycznej w przypadku sprzedaży budynku lub jego części. Zaproponowano rozwiązanie, w myśl którego zbywca budynku (lub jego części) będzie zobowiązany do przekazania nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej lub jego kopii. W przypadku, gdy nie wywiąże się z tego obowiązku w określonym terminie, to nabywca będzie mógł sporządzić świadectwo na jego koszt. Ta zasada ma też dotyczyć najmu.
Przewidziano również zapewnienie kontroli świadectw charakterystyki energetycznej oraz protokołów z przeglądów systemów grzewczych i klimatyzacji oraz kotłów przez ministra od spraw budownictwa.
Zgodnie z nowymi regulacjami, minister odpowiedzialny za budownictwo będzie zobowiązany do opracowania krajowego planu działań, którego celem będzie zwiększenie liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii. Ustawa zobowiąże także ministra do prowadzenia monitoringu budynków zajmowanych przez władze publiczne, dotyczącego prowadzonych remontów, opracowanych świadectw, podejmowanych działań zmniejszających zużycie energii.
Wprowadzony zostanie obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla istniejących budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2 (od 9 lipca 2015 r. - 250 m2), zajmowanych przez władze publiczne i często odwiedzanych. W takich obiektach świadectwo charakterystyki energetycznej ma być umieszczane w widocznym miejscu. Powinno to przyczynić się do upowszechniania informacji o charakterystyce energetycznej budynków.
Zniesiony zostanie obowiązek kontroli kotłów o efektywnej wydajności powyżej 20 kW użytkowanych co najmniej 15 lat.
Przepisy dotyczące obowiązku wykonania świadectw nie będą dotyczyć budynków m.in.: wpisanych do rejestru zabytków (np. starych kamienic); używanych jako miejsca kultu i działalności religijnej (np. kościołów); przeznaczonych do użytkowania na okres nie dłuższy niż 2 lata; mieszkalnych z użytkowaniem nie dłuższym niż 4 miesiące w roku; wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2. W tej grupie znajdą się także budynki rolnicze niemieszkalne o jednostkowym zapotrzebowaniu na energię nie wyższym niż 50 kW/(m2.rok).
W projekcie ustawy będzie także przepis zwalniający z obowiązku certyfikacji energetycznej budynki, które będą miały ważne świadectwo energetyczne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów prawa budowlanego.
Minister odpowiedzialny za sprawy budownictwa będzie prowadził centralny rejestr w systemie teleinformatycznym. Znajdą się w nim aktualizowane listy uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, wykaz świadectw, wykaz protokołów z kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji oraz rejestr budynków zajmowanych przez władze publiczne.
Rejestr usprawni wyszukiwanie osób posiadających uprawnienia, umożliwi sprawną weryfikację świadectw oraz protokołów z kontroli, a także zostanie wykorzystany w statystyce i sprawozdawczości związanej z poprawą efektywności energetycznej sektora publicznego.
Zaplanowano rozszerzenie katalogu osób, które będą mogły sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej budynków (lub ich części). Zrezygnowano z egzaminu, jako jednej z form nabycia uprawnień. Zatem osoby, które ukończyły studia prowadzące do uzyskania kompetencji inżynierskich - z chwilą wpisu do rejestru - będą uprawnione do sporządzania świadectw. Z kolei osoby legitymujące się ukończeniem studiów wyższych na kierunku nietechnicznym będą musiały ukończyć studia podyplomowe, aby uzyskać uprawnienia.
Dodatkowo prawo do sporządzania świadectw uzyskają osoby posiadające wykształcenie średnie oraz uprawnienia budowlane. Jednocześnie osoby, które uzyskały uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej na podstawie prawa budowlanego, zachowają je.
W projekcie ustawy zostaną określone obowiązki osób wykonujących świadectwa charakterystyki energetycznej budynku (lub jego części), a także przypadki utraty uprawnień do sporządzania takich świadectw. Osoba, która straci uprawnienia zostanie wykreślona z centralnego rejestru, a o ponowny wpis do niego będzie mogła się ubiegać po 2 latach.
Zgodnie z założeniami, przepisy ustawy i rozporządzenia zostaną opublikowane w III kwartale 2013 r. Będzie to oznaczać uchylenie większości przepisów ustawy Prawo budowlane, dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej, kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji, a także oceny energetycznej budynków.
Równolegle z pracami nad omawianym projektem toczą się prace nad zmianą przepisów techniczno-budowlanych dotyczących charakterystyki energetycznej budynków. Chodzi o określenie wymagań odnoszących się do ochrony cieplnej, energooszczędności budynków oraz systemów technicznych zużywających energię w budynku.
Proponowane wymogi mają dotyczyć nowych oraz użytkowanych budynków podlegających przebudowie oraz rozbudowie, i funkcjonować będą wraz z przepisami dotyczącymi promocji poprawy charakterystyki energetycznej budynków, a także nowymi standardami ich projektowania. Dzięki tym działaniom zapewnione zostanie systemowe podejście do wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem energii w budynkach.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" w roku 2013 oraz kierunków realizacji zadań tego programu w roku 2014 i 2015, przedłożoną przez ministra zdrowia.
Założono, że realizacja programu doprowadzi do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory o ok. 10 proc. oraz poprawy skuteczności leczenia tych chorób w Polsce do poziomu osiąganego w krajach Europy Zachodniej i Północnej, czyli ok. 40 proc. wyleczeń i przeżyć 5- letnich wśród mężczyzn i ok. 50 proc. wśród kobiet. W budżecie na 2013 r. na zadania programu zaplanowano 252,5 mln zł.
W ramach programu przewidziano:
- prewencję nowotworów złośliwych;
- profilaktykę i wczesne wykrywanie raka szyjki macicy i piersi;
- badania przesiewowe służące do wczesnego wykrywania raka jelita grubego;
- opiekę nad rodzinami wysokiego, dziedzicznie uwarunkowanego ryzyka zachorowania na nowotwory złośliwe;
- zakup aparatury diagnostycznej do wczesnego wykrywania nowotworów;
- poprawę działania systemu radioterapii onkologicznej (doposażenie i modernizacja zakładów radioterapii);
- poprawę standardów leczenia operacyjnego i skojarzonego raka płuca (doposażenie i modernizacja klinik i oddziałów torakochirurgii);
- doskonalenie diagnostyki białaczek ostrych u dorosłych;
- poprawę jakości diagnostyki i leczenia nowotworów u dzieci;
- szkolenie lekarzy specjalistów w dziedzinie onkologii, w tym szkolenie personelu medycznego w zakresie psychoonkologii;
- poprawę funkcjonowania systemu zbierania i rejestrowania danych o nowotworach.
W 2013 r. większość zadań programu będzie kontynuowana, jednak szczególny nacisk zostanie położony na profilaktykę i edukację, w tym działania prewencyjne i profilaktyczne zapobiegające zachorowaniom m.in. na raka piersi i szyjki macicy oraz raka jelita grubego.
Popularyzowany będzie Europejski Kodeks Walki z Rakiem m.in. przez wdrożenie w całej Polsce projektu "Szkoła promująca zalecenia Kodeksu Walki z Rakiem". Jednocześnie, w związku z rosnącym zagrożeniem zachorowania na raka płuca, zwłaszcza wśród kobiet, przewidziano wiele działań prewencyjnych adresowanych przede wszystkim do nich.
Z Krajowego Rejestru Nowotworów wynika (dane za 2010 r.), że najwięcej mężczyzn umierało z powodu nowotworów złośliwych płuca, jelita grubego i gruczołu krokowego, a kobiet - też z powodu złośliwego raka płuca, a dopiero w dalszej kolejności przyczyną śmierci był rak piersi i jelita grubego.
W 2013 r. planowana jest również emisja nowych spotów telewizyjnych zachęcających kobiety do udziału w badaniach profilaktycznych, które będą emitowane przez cały rok w regionalnych stacjach telewizyjnych. Większy nacisk zostanie położony na profilaktykę nowotworową w środowiskach tzw. wykluczonych.
Jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie programu pomocy psychologicznej skierowanej do chorych onkologicznie i personelu medycznego wiodących jednostek medycznych. Będzie przeprowadzone szkolenie personelu medycznego w zakresie psychoonkologii. Jest to wynikiem dużego zapotrzebowania na działalność psychoonkologiczną. Jest to także zgodne ze standardami światowymi, które uwzględniają wsparcie psychologiczne w opiece i leczeniu onkologicznym.
W 2014 r. zaplanowano stworzenie systemu punktów informacyjnych przy centrach onkologii. Ich zadaniem będzie zapewnienie kompleksowej opieki pacjentowi, który często nie ma pełnej wiedzy o sposobie leczenia choroby nowotworowej i jego skutkach ubocznych, a także sposobach podniesienia jakości życia swojego oraz rodziny w trakcie choroby. W tych punktach konsultacji będą udzielać psychoonkologowie od których pacjent uzyska pełną informację o leczeniu choroby nowotworowej.
Działania programu będą kontynuowane w latach 2014-2015. Także w tym okresie większe środki zostaną przesunięte na profilaktykę i edukację, mniej funduszy trafi natomiast na programy inwestycyjne (doposażenie i modernizację aparatury do diagnostyki i leczenia nowotworów).
Nowotwory złośliwe są drugą przyczyną zgonów w Polsce (pierwszą są choroby układu krążenia).
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/