CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
08.05.2012 20:18
08.05. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Zaakceptowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej.
Przyjęto informację na temat wybranych wskaźników makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na 2013 r.
Rada Ministrów omówiła informację w sprawie projektu rurociągu Odessa-Brody-Płock.
Posiedzenie rządu będzie kontynuowane w środę, tj. 9 maja o godz. 10.30.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, przedłożony przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W projekcie nowelizacji Prawa zamówień publicznych uwzględniono przede wszystkim przepisy dyrektywy obronnej 2009/81/WE, dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Dotyczą one:
- ochrony interesów gospodarczych państw członkowskich;
- większej swobody zamawiających w zakresie udzielenia zamówień;
- szybkości przeprowadzenia postępowania;
- zastosowania trybów niekonkurencyjnych;
- odpowiedniego zabezpieczenia interesów zamawiającego w zakresie bezpieczeństwa dostaw oraz ochrony informacji niejawnych.
Do projektu nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych włączono nowy rozdział zawierający przepisy odnoszące się do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Dzięki temu powstanie pełna, przejrzysta i spójna regulacja, w której ujęte będą systemowo procedury udzielania różnego rodzaju zamówień publicznych (klasycznych, sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa).
Projektowane przepisy zapewniają możliwie szeroki udział polskich przedsiębiorstw w uzyskaniu, realizacji lub podwykonawstwie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w Polsce oraz właściwą ochronę informacji wrażliwych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Chodzi m.in. o przepisy umożliwiające zamawiającemu określenie szczególnych warunków realizacji zamówienia (np. w sferze zachowania bezpieczeństwa informacji lub dostaw), wykluczenia z udziału w postępowaniu podmiotu, który naruszył zobowiązania w dziedzinie bezpieczeństwa dostaw bądź podmiotu nieposiadającego odpowiedniego poziomu wiarygodności.
Nowe przepisy zapewnią nie tylko prawidłową implementację przepisów dyrektywy obronnej i wypełnienie zobowiązania wynikającego z Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFU), będą także chroniły polski przemysł obronny i wzmacniały jego rozwój m.in. przez:
- sformułowanie zasady, zgodnie z którą w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa będą mogli brać udział wyłącznie wykonawcy mający siedzibę w jednym z krajów członkowskich UE, na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wykonawcy mający siedzibę na terytorium kraju, z którym UE lub Polska zawarła odpowiednią umowę międzynarodową (w uzasadnionych przypadkach możliwe będzie uczestniczenie w konkretnym postępowaniu wykonawców mających siedzibę także na terytorium innych państw niż powyżej określone)
- zapewnienie bezpieczeństwa dostaw m.in. w sferze organizacji i lokalizacji dostaw (chodzi o ich wielkość i terminowość), gwarancji realizacji zamówienia w przypadku wzrostu potrzeb zamawiającego (np. w sytuacji kryzysowej)
- wyłączenie z obowiązku stosowania procedur przewidzianych ustawą m.in. w zakresie zamówień wyłączonych na podstawie art. 346 TFU oraz w zamówieniach na dostawy i usługi o wartościach poniżej progów unijnych, do których dyrektywa nie ma zastosowania
- określenie procedur mających zastosowanie do oceny występowania istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, czemu ma służyć m.in. przepis upoważniający Radę Ministrów do wydania (na wniosek ministra obrony narodowej i w porozumieniu z innymi ministrami) rozporządzenia w sprawie określenia trybu oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.
Przepisy nowelizowanej ustawy nie będą obejmować zamówień, którym nadano jedną z klauzul tajności (tajne, ściśle tajne). W projekcie znalazły się ponadto inne wyłączenia stosowania Prawa zamówień publicznych, chodzi np. o wyłączenia zamówień dotyczących szeroko rozumianej działalności wywiadowczej (obejmującej także tzw. wywiad wewnętrzny, związany m.in. z bezpieczeństwem ekonomicznym kraju lub bezpieczeństwem wewnętrznym państwa).
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, ochrona bezpieczeństwa państwa będzie realizowana m.in. w następstwie:
- zniesienia obowiązku stosowania proponowanych przepisów do zamówień, których realizacja zobowiązałaby Polskę do dostarczenia informacji, których ujawnienie uznaje ona za sprzeczne z jej podstawowymi interesami bezpieczeństwa
- zapewnienia bezpieczeństwa informacji przed niedozwolonym dostępem, jako szczególnie wrażliwego aspektu zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
- umożliwienia zamawiającym zweryfikowania (pod kątem zapewnienia ochrony informacji niejawnych) podwykonawców oraz odsunięcie pracowników i innych osób współpracujących z wykonawcą na podstawie umów cywilnoprawnych od czynności związanych z realizacją zamówienia zarówno na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, jak i na etapie realizacji samej umowy.
Przyjęcie nowych przepisów poprawi racjonalizację wydatków publicznych w zakresie zakupów w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Dzięki nim możliwe będzie dokonywanie lepszych jakościowo dostaw, usług i robót budowlanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, po atrakcyjnych cenach, co w konsekwencji obniży wydatki budżetu państwa na te cele.
Projekt nowelizacji przewiduje zwiększenie przejrzystości udzielania zamówień publicznych przez obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo Biuletynie Zamówień Publicznych. Wszczynanie procedury w drodze jawnego oraz publicznego ogłoszenia umożliwi ubieganie się o nie wszystkim zainteresowanym na równych i zapewniających zachowanie uczciwej konkurencji zasadach.
Zakłada się, że projektowane zmiany będą służyć także m.in.:
- wzrostowi innowacyjności zamówień publicznych (chodzi o dopuszczenie stosowania dialogu technicznego przez zamawiających)
- zwiększeniu udziału małych i średnich przedsiębiorstw w realizacji zamówień publicznych (możliwość zobowiązania koncesjonariusza do wyboru podwykonawców w trybie postępowania konkurencyjnego oraz rozszerzenie metod prekwalifikacji wykonawców w oparciu o obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria)
- poszerzeniu rynku zamówień publicznych otwartych na konkurencję (udzielanie zamówień "sektorowych" poniżej progów unijnych w oparciu o zasady równego traktowania, niedyskryminacji, przejrzystości, itp.)
- odbiurokratyzowaniu zamówień sektorowych przez zwolnienie zamawiających sektorowych z obowiązku żądania dokumentów od wykonawców objętych systemem kwalifikowania. Należy podkreślić, że wprowadzone przepisy, które wykraczają poza implementację dyrektywy obronnej, będą służyć zamawiającym udzielającym wszystkich przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych rodzajów zamówień, tj. klasycznych, sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej, przedłożone przez ministra zdrowia.
Proponowane zmiany wynikają z oceny dziesięciomiesięcznego okresu funkcjonowania ustawy o działalności leczniczej. Zgłoszono w nim wiele wątpliwości interpretacyjnych oraz nieścisłości. Nowe propozycje usuną te niejasności i zagwarantują, że system ochrony zdrowia będzie funkcjonował bez zakłóceń.
Z założeń wyłączono problematykę ubezpieczeń z tytułu zdarzeń medycznych. Rozwiązania dotyczące tej kwestii zostaną przedstawione w projekcie nowelizacji ustawy.
Proponowane zmiany obejmą m.in. następujące kwestie:
- Katalog podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz prowadzenie przez nie działalności leczniczej
- Doprecyzowano definicję "przedsiębiorstwa" przez jednoznaczne wskazanie, że w jednym przedsiębiorstwie wykonywany jest jeden rodzaj działalności leczniczej. Zdaniem projektodawców nie ograniczy to możliwości wykonywania przez ten sam podmiot różnych rodzajów tej działalności.
- Zaproponowano, aby ratownictwo medyczne było wykonywane zarówno w ramach działalności ambulatoryjnej, jak i stacjonarnej i całodobowej, w tym szpitalnej.
- Kolejna kwestia dotyczy wykonywania działalności leczniczej przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego. Chodzi o wyłączenie tej działalności z przepisu stanowiącego, że działalność lecznicza jest działalnością gospodarczą regulowaną. W konsekwencji organizacje te nie będą musiały rejestrować się jako przedsiębiorcy.
Zaopatrywanie pacjentów szpitali w znaki identyfikacyjne
- Rozszerzony zostanie przepis o danych identyfikacyjnych pacjentów szpitali, co odnosi się przede wszystkim do danych identyfikacyjnych noworodków. Nowy znak, zgodnie z założeniami, będzie uzupełniony o dane matki, płeć, godzinę i minutę urodzenia dziecka. Pozwoli to uniknąć pomyłek i zapewni prawidłowe ustalenie tożsamości noworodka.
Zamówienia na świadczenia zdrowotne
- Podmiot wykonujący działalność leczniczą będzie mógł udzielać zamówienia na świadczenia, których sam nie wykonuje, ale które mieszczą się w profilu podmiotu przyjmującego zamówienie.
Wsparcie związane z przekształceniem samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową
- Proponuje się wprowadzenie możliwości uzyskania dotacji z budżetu państwa w wysokości spłaconych, przez podmioty tworzące, kredytów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Będzie to możliwe w ramach tych samych środków finansowych przeznaczonych na wsparcie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe.
Zgodnie z założeniami, w ustawie będą również uregulowane kwestie finansowe. Chodzi np. o możliwość przeksięgowania niezamortyzowanej części środków, które przed 1 lipca 2011 r. zwiększyły fundusz założycielski samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej na międzyokresowe rozliczenia przychodów.
Zaproponowano określenie zasad ustalania wysokości dotacji i sposobu jej rozliczania dla podmiotów utworzonych w tym samym roku, w którym następuje przekazanie środków.
Rada Ministrów przyjęła informację na temat wybranych wskaźników makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na 2013 r., przedłożoną przez ministra finansów.
Minister finansów prognozuje, że w 2013 r.: realny wzrost PKB wyniesie 2,9 proc., a średnioroczna inflacja - 2,7 proc.
Oznacza to, że w 2013 r. wzrost gospodarczy będzie szybszy o 0,4 pkt. proc. niż w 2012 r. Natomiast w kolejnych latach, przy założeniu stabilizacji cen na rynkach surowcowych, presja inflacyjna będzie się zmniejszać, chociaż w 2012 r. będzie jeszcze wysoka.
Rząd zobowiązany jest przedstawić Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych - do 10 maja - wstępną prognozę wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na następny rok.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ mick/