Trwa ładowanie...
d23cpic
rząd
21-01-2014 16:04

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d23cpic
d23cpic

21.01. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty,

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych,

d23cpic

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Zatwierdzono aneks nr 2 do umowy offsetowej z 3 października 2006 r. zawartej między Skarbem Państwa RP a Nammo Raufoss AS.

Rada Ministrów zgodziła się na inny niż publiczny, określony w art. 33 ust. 1 ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, tryb zbycia akcji w 12 spółkach, przez wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa w tych spółkach do spółki Polska Grupa Zbrojeniowa SA, w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym tej spółki. Dokument był rozpatrywany w trybie zastrzeżonym.

d23cpic

Zajęto stanowiska:

- wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy (druk nr 1612),

- wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka (druk nr 1195).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, przedłożony przez ministra edukacji narodowej.

d23cpic

Minister edukacji narodowej będzie mógł zlecić opracowanie i wydanie podręcznika (lub jego części). W przypadku szkół artystycznych takie prawo będzie miał minister kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Resorty: edukacji i kultury będą dopuszczały do użytku szkolnego zamówione przez siebie podręczniki. Ich jakość, a w szczególności poprawność merytoryczna, dydaktyczna i wychowawcza będzie weryfikowana na etapie ich przygotowania i odbioru. Do tej pory obydwa ministerstwa jedynie dopuszczały do użytku szkolnego podręczniki na wniosek podmiotu posiadającego do niego autorskie prawa majątkowe, czyli prywatnych wydawców.

Zaproponowane zmiany oznaczają wprowadzenie do systemu prawnego rozwiązań, które umożliwią podjęcie przez rząd działań zmierzających do zwiększenia dostępności podręczników. W przypadku podjęcia decyzji o skorzystaniu z uprawnień, jakie wprowadza ten projekt ustawy, efektem będzie zwiększenie dostępności podręczników do wybranych przedmiotów nauczania i zajęć.

Ta nowelizacja ustawy jest początkiem realizacji projektu "darmowy podręcznik" zapowiedzianego przez premiera podczas konferencji prasowej, w trakcie której prezentował plany rządu na 2014 r.

d23cpic

Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Przewidziano zmiany w dwóch ustawach: o pomocy osobom uprawionym do alimentów i o świadczeniach rodzinnych. Chodzi o uproszczenie i zmniejszenie procedur administracyjnych związanych ze stosowaniem tych ustaw i bardziej racjonalne funkcjonowanie organów działających na ich podstawie, a tym samym efektywniejsze odzyskiwanie należności wypłaconych z funduszu alimentacyjnego.

d23cpic

Proponowane zmiany w ustawie o pomocy uprawnionym do alimentów:

- likwidacja egzekucji administracyjnej świadczeń alimentacyjnych wypłaconych z funduszu alimentacyjnego

Obecnie egzekucję zobowiązań alimentacyjnych, wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, prowadzi się dwutorowo w trybach: administracyjnym i sądowym. Nie skutkuje to jednak wzrostem wielkości wyegzekwowanych należności, a generuje znaczne koszty związane z obsługą tego działania. Aby zracjonalizować proces dochodzenia należności od dłużników alimentacyjnych zaproponowano likwidację egzekucji administracyjnej i pozostawienie wyłącznie egzekucji sądowej.

d23cpic

Efektywność egzekucji sądowej jest zdecydowanie wyższa niż administracyjnej. Należności alimentacyjne odzyskiwane przez komornika sądowego znacznie przewyższają (w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt razy) te uzyskiwane przez egzekucyjny organ administracyjny. Niekiedy też koszty poniesione na procedurę odzyskiwania należności od dłużników alimentacyjnych przewyższają kwotę wyegzekwowanych alimentów. Jednocześnie w wielu gminach, mimo poniesionych kosztów, nie wyegzekwowano żadnych kwot należności alimentacyjnych.

Proponowane rozwiązania odciążą urzędy skarbowe, gdyż zwolnią je z konieczności realizacji tytułów wykonawczych.

- uproszczenie procedury przekazywania środków pochodzących z egzekucji

Zmieniony będzie sposób przekazywania określonym organom środków pochodzących z egzekucji. Zwrot należności dłużników alimentacyjnych, z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, będzie w pełnej wysokości trafiał do jednej z gmin, tj. 40 proc. wyegzekwowanych należności będzie stanowić dochód własny organu właściwego wierzyciela.

- uproszczenie i racjonalizacja działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych

W sytuacji gdy organ właściwy dłużnika po otrzymaniu kolejnego wniosku (o podjęcie działań wobec niego) od organu właściwego wierzyciela ustali, iż jego sytuacja nie uległa zmianie lub dłużnik po raz kolejny uniemożliwi przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego, bądź odmówi złożenia oświadczenia majątkowego - to organ właściwy dłużnika nie będzie już zobowiązany do podejmowania kolejnych działań wobec niego.

Ma to dotyczyć ponownego poinformowania starosty o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika i w razie potrzeby wszczęcia postępowania w sprawie uznania go za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. Chodzi o to, że w wielu przypadkach sytuacja dłużnika nie zmienia się, a wielokrotne powtarzanie wobec niego wskazanych ustawowo czynności, tylko w celu potwierdzenia braku zmian, oznacza jedynie dodatkowe koszty administracyjne.

- zmiana dotycząca katalogu świadczeń nienależnie pobranych z funduszu alimentacyjnego oraz wypłaconych z uwagi na brak wiedzy o śmierci osoby uprawnionej

Założono, że katalog świadczeń alimentacyjnych nienależnie pobranych z funduszu alimentacyjnego zostanie rozszerzony o sytuację, gdy wypłata świadczenia nastąpiła osobie innej niż wskazana w decyzji organu. Obecnie katalog nie uwzględnia wprost przypadku, gdy świadczenie alimentacyjne pobrała osoba do tego nieuprawniona.

Uregulowano również sytuację, gdy po śmierci osoby uprawnionej do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, pieniądze nadal wpływały na jej rachunek. Nowe przepisy zobowiązują banki oraz kasy oszczędnościowo-kredytowe do zwrotu organowi właściwemu kwoty świadczeń przekazanych na ich rachunek za miesiące następujące po miesiącu, w którym nastąpiła śmierć osoby uprawnionej.

- ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu ustalania dochodu na podstawie dochodów: uzyskanego i utraconego

Chodzi o ujednolicenie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów z regulacjami ustawy o świadczeniach rodzinnych - w kwestii sposobu ustalania dochodu oraz katalogów dochodów: utraconego i uzyskanego. Przewidziano zapisy, które uproszczą procedurę ustalania dochodu na potrzeby obu ustaw, czyli obniżą koszty i usprawnią działalność organów powołanych do ustalania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń rodzinnych. Nowe przepisy rozszerzają katalog dochodu utraconego o utratę zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń.

Proponowane zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych:

- zmiany dotyczące procedury stosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (art. 23 a ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych)

W przypadku uzyskania przez organ właściwy - po wydaniu decyzji przyznającej świadczenia rodzinne - informacji o fakcie przebywania członka rodziny osoby uprawnionej do świadczeń rodzinnych poza granicami Polski w momencie wydawania decyzji - organ właściwy występuje do marszałka województwa o ustalenie, czy w sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Przy pozytywnym wyniku, wystarczy procedura uchylenia decyzji na podstawie ww. artykułu ustawy o świadczeniach rodzinnych.

- zmiany dotyczące dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych oraz wypłaconych mimo śmierci osoby uprawnionej

Zmiany w tym zakresie są analogiczne do proponowanych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

- ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu ustalania dochodu na podstawie dochodu uzyskanego i dochodu utraconego

Aby ujednolicić przepisy obu ustaw zaproponowano rozszerzenie katalogu utraty i uzyskania dochodu w ustawie o świadczeniach rodzinnych o dochody z umowy o dzieło.

- wprowadzenie procedury zwrotu nadpłaconego zasiłku pielęgnacyjnego, gdy organ rentowy przyzna za ten sam okres dodatek pielęgnacyjny

Zaproponowano, aby osobie, której przyznano dodatek pielęgnacyjny za okres, za który wypłacono jej zasiłek pielęgnacyjny - ZUS oraz inne organy rentowe (które przyznały dodatek pielęgnacyjny do emerytury lub renty) wypłaciły emeryturę lub rentę pomniejszoną o kwotę odpowiadającą wysokości wypłaconego za ten okres zasiłku pielęgnacyjnego.

Nowe regulacje ustawowe mają wejść w życie w drugiej połowie 2014 r.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra środowiska.

Projektowane zmiany wypełniają zobowiązania określone w rozporządzeniu Rady (WE) w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej (FLEGT) oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ustanawiającym obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (EUTR). Oznacza to ustanowienie kar za przywóz do Polski drewna bez specjalnego zezwolenia oraz wprowadzanie do obrotu nielegalnie pozyskanego drewna lub produktów z niego wytworzonych.

Zgodnie z pierwszym rozporządzeniem, przywóz do Wspólnoty produktów z drewna wywiezionych z państw partnerskich jest zakazany, jeżeli dostawa nie jest objęta zezwoleniem FLEGT. Każde państwo członkowskie musi określić sankcje nakładane w przypadku naruszenia przepisów ww. rozporządzenia. Sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Na terenie Polski organem weryfikującym zezwolenia FLEGT jest Służba Celna.

Naruszenie przez importera obowiązku nałożonego rozporządzeniem będzie skutkować zawieszeniem dopuszczenia do obrotu produktów z drewna oraz wezwaniem do uzupełnienia dokumentów celnych o zezwolenie FLEGT w terminie 60 dni. Koszty przechowywania ładunku do czasu uzyskania zezwolenia będzie ponosił importer. W przypadku, gdy importer nie dostarczy zezwolenia w ww. terminie, służba celna nie dopuści produktów do obrotu, a przedsiębiorcy nakaże wywieźć je poza obszar Wspólnoty.

Drugie rozporządzenie nakłada na państwa członkowskie obowiązek wyznaczenia organu odpowiedzialnego za wdrożenie i wykonywanie przepisów w nim określonych. Na gruncie polskim za realizację rozporządzenia odpowiadać będzie Inspekcja Ochrony Środowiska. Jej organy mają monitorować oraz nadzorować podmioty wprowadzające do obrotu drewno i jego produkty. Kontrole będą obejmować wypełnianie wymagań rozporządzenia EUTR.

Dobór sankcji za naruszenia przepisów musi odpowiadać ogólnym zaleceniom, czyli powinny one być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Kary pieniężne przewidziane za różnego rodzaju naruszenia przepisów wahają się od 500 zł do 200 tys. zł. Przewiduje się również kary kumulatywne. Pieniądze z kar będą stanowić dochód budżetu państwa.

Zakłada się, że Służba Celna będzie przesyłać - co kwartał - do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska zestawienia dotyczące podmiotów importujących do Polski drewno i produkty z drewna.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Zmiana granic strefy obejmuje włączenie do niej 44,8517 ha terenów atrakcyjnych inwestycyjnie, w rezultacie jej powierzchnia wyniesie 1677,1664 ha. Powinno to przyczynić się do rozwoju nowych inwestycji, zwłaszcza innowacyjnych, podnoszących konkurencyjność gospodarki i tworzących nowe miejsca pracy. Dzięki nowym inwestycjom, w ciągu kilku najbliższych lat, utworzonych zostanie ok. 1680 nowych miejsc pracy w strefie i ok. 340 w zakładach funkcjonujących w jej najbliższym otoczeniu. Szacowane nakłady inwestycyjne osiągną ok. 442 mln zł.

Włączenia obejmą grunty w miastach: Radom i Ożarów Mazowiecki oraz gminach: Wośniki, Stalowa Wola, Opatów, Gorzyce i Nisko.

W Radomiu włączono grunty pod dwie inwestycje realizowane przez Global Cosmed SA i Precision Machine Parts Poland sp. z o.o.

- Global Cosmed SA, to firma z branży kosmetycznej, która zamierza wdrożyć innowacyjną technologię mieszania produktów płynnych, co umożliwi znaczący wzrost wydajności produkcji i poprawi jakość wyrobów. Realizacja inwestycji zapewni powstanie co najmniej 30 nowych miejsc pracy, przy nakładach inwestycyjnych w wysokości ok. 20 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec marca 2015 r.

- Precision Machine Parts Poland sp. z o.o. to firma, która specjalizuje się w obróbce aluminium, stali, stali nierdzewnej i żeliwa. Nowa inwestycja polega na wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań obróbki skrawaniem i obróbki plastycznej blach. Automatyzacja produkcji znacząco wpłynie na wzrost jej efektywności i zapewni oczekiwane przez klientów skrócenie czasu realizacji zamówień. Projekt wygeneruje ok. 30 nowych miejsc pracy, przy nakładach w wysokości ok. 20,5 mln zł. Termin jego ukończenia to koniec 2015 r.

Zmienione rozporządzenie ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 2 do umowy offsetowej z 3 października 2006 r. zawartej między Skarbem Państwa RP a Nammo Raufoss AS, przedłożony przez ministra gospodarki.

9 października 2013 r. podpisany został aneks nr 2 do umowy offsetowej zawartej między Skarbem Państwa a Nammo Raufoss AS, dotyczącej dostawy komponentów w związku z dostawą dla Sił Zbrojnych RP amunicji kaliber 12,7 mm oraz 30 mm.

W ramach aneksu włączono do umowy offsetowej dwa zobowiązania. Pierwsze adresowano do Zakładów Metalowych Dezamet SA, beneficjentem drugiego jest Bumar Amunicja SA. Zmieniono też wartość umowy offsetowej z 70.960.000,00 euro na 71.925.500,00 euro oraz końcowy termin jej wykonania z okresu siedmioletniego na okres dziesięcioletni.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy (druk nr 1612), przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Rząd negatywnie ocenia poselskie propozycje zmian w Kodeksie pracy i jest przeciwny prowadzeniu dalszych prac nad tym dokumentem. Przewidywane zmiany dotyczą przede wszystkim wprowadzenia zakazu pracy placówek handlowych w każdą niedzielę.

Zdaniem rządu, obecnie istnieją już pewne ograniczenia dotyczące handlu w niedziele. Są to rozwiązania kompromisowe, w których pogodzono interesy pracowników, pracodawców i konsumentów. Dalsze ingerowanie w system handlu mogłoby oznaczać ograniczenie liczby miejsc pracy dla pracowników zatrudnionych w placówkach handlowych i przedsiębiorstwach współpracujących (hurtowniach, firmach transportowych i dostawczych) oraz punktach usługowych funkcjonujących w centrach handlowych (pralniach, kawiarniach). Szacuje się, że skutkiem zamknięcia sklepów w niedziele byłaby likwidacja ok. 11 tys. etatów.

Posłowie zaproponowali również umieszczenie stacji benzynowych w katalogu wymienianym w art. 15110 pkt 9 Kodeksu pracy. Zdaniem rządu, może to budzić poważne wątpliwości interpretacyjne. Zgodnie z treścią tego przepisu, znajdują się w nim podmioty, których praca w niedziele i święta jest dozwolona ze względu na użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności. Żaden z podmiotów tam uwzględnionych nie jest placówką handlową. Zatem umieszczenie w tym katalogu stacji benzynowych może budzić wątpliwości.


Rada Ministrów zajęła stanowisko do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka (druk nr 1195), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Rząd popiera kierunek zmian zaproponowany w polskiej propozycji nowelizacji ustawy. Posłowie zaproponowali wprowadzenie regulacji, które umożliwią przyjęcie mandatu karnego - za popełnienie wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji - przez: prokuratora, posła, senatora, generalnego inspektora ochrony danych osobowych, prezesa IPN, rzecznika praw dziecka.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d23cpic
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d23cpic