Czas na e-learning!
Obawy przed zbliżającym się kryzysem wymuszają na polskich przedsiębiorcach zmiany w stosowanej dotychczas polityce szkoleniowej. Firmy stawiają na metody oszczędzające koszty i bardziej efektywne. Dlatego ten rok będzie należał do e-learningu!
05.02.2013 15:14
E-learning, czyli uczenie z wykorzystaniem technologii internetowych, może stać się odpowiedzią na pytanie polskich firm jak optymalizować koszty. Dlaczego? - Ponieważ przeznaczając takie same fundusze firma może wydać je na wysokiej jakości szkolenie internetowe, a także przeszkolić jednocześnie więcej osób. Nie ma kosztów związanych z cateringiem, hotelami czy dojazdami. Przedsiębiorstwa będą szukać właśnie takich rozwiązań w polityce szkoleniowej - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Szkolenia e-learning są obecne na polskim rynku szkoleniowym od wielu lat. Uczestnicy szkoleń on-line uważają ten sposób kształcenia za pozytywne doświadczenie (80 proc.). Mimo to, według badania PARP "Kształcenie przez całe życie", zaledwie 4 proc. osób pracujących korzysta z tej formy nauki.
W czasie wzrostu gospodarczego przedsiębiorstwa mają dużo zleceń i często nie mogą nadążyć z ich realizacją. Właścicielom brakuje czasu na przemyślenie i wprowadzenie zmian w polityce zakupów i usług. Stosują sprawdzone metody i dostawców. Gdy jednak zamówienia maleją przedsiębiorcy redukują i optymalizują koszty. - W takiej sytuacji nie ma sentymentów. Nawet sprawdzony dostawca, jeśli nie potrafi sprostać konieczności obniżki cen, może zostać zamieniony na tańszego lub działającego bardziej efektywnie - mówi Aneta Grzyb-Hejduk z Akademii PARP.
Przedsiębiorcy oczekują zatem, że także szkolenia będą bardziej efektywne. Kiedy firmy zaczynają szukać oszczędności to jako jedne z pierwszych obcinane są fundusze szkoleniowe. Czy takie działanie jest dobre dla firmy i pracowników? Niekoniecznie. Firmy powinny poważnie zastanowić się, w jaki sposób oszczędzać na szkoleniach. Na pewno warto zrewidować zakresy tematyczne, metody przeprowadzania szkoleń i sięgnąć po nowoczesne metody kształcenia.
Czy firmy szkoleniowe są przygotowane to tego, aby spełnić oczekiwania przedsiębiorców? W 2012 roku szkolenia e-learning oferowało 18 proc. firm szkoleniowych. Badanie PARP "Kto nas kształci po zakończeniu szkoły?" pokazuje, że 58 proc. firm i instytucji szkoleniowych zamierza w ciągu najbliższego roku poszerzyć swoją ofertę szkoleniową o e-learning. Firmy szkoleniowe powinny szukać najlepszych i niestandardowych rozwiązań, a także zastanowić się jak wykorzystanie e-learningu może podnieść efektywność uczenia.
E-learning, jako efektywna metoda uczenia, może pomóc przedsiębiorstwom w czasie spowolnienia gospodarczego szybko i tanio przygotować pracowników do czekających ich zmian. Peter Drucker twierdził, że efektywne wdrożenie zmiany możliwe jest wtedy, gdy przeszkolimy przynajmniej 30 proc. każdej grupy objętej zmianami.
Szeroką ofertę biznesowych szkoleń e-learning proponuje Akademia PARP. Pod adresem www.akademiaparp.gov.pl dostępne są 34 interaktywne i multimedialne szkolenia. Adresowane są do firm z sektora MSP. Dzięki Akademii PARP przedsiębiorcy i ich pracownicy mogą przekonać się do tej ciekawej i efektywnej formy nauki.
Akademia PARP to także świetny przykład dla firm szkoleniowych, które mogą zobaczyć jakie możliwości ma e-learning. - Szkolenie Akademii PARP "Blended Learning" może okazać się wstępem do przemyśleń, co można osiągnąć w szkoleniach przy wykorzystaniu Internetu, bez konieczności rezygnacji ze szkoleń tradycyjnych, które wciąż są ulubioną formą podnoszenia kwalifikacji pracowniczych - dodaje Aneta Grzyb-Hejduk z Akademii PARP.
Więcej informacji:
msp@akademiaparp.gov.pl
Infolinia 801 444 MSP (czyli 801 444 677)