Trwa ładowanie...

Czy w Twojej firmie atmosfera jest również zła?

Badania ankietowe wykazały, że 27 proc. Polaków uważa, iż atmosfera w ich pracy jest zła

Czy w Twojej firmie atmosfera jest również zła?Źródło: Thinkstockphotos
dcigcnj
dcigcnj

Badania ankietowe wykazały, że 27 proc. Polaków uważa, iż atmosfera w ich pracy jest zła. Kolejne 26 proc. respondentów jest zdania, że atmosfera w ich firmie jest nie do zniesienia. Najczęściej winą jesteśmy skłonni obarczyć szefa i swoich współpracowników, natomiast rzadziej zastanawiamy się nad własnym zachowaniem.

Dlaczego jesteśmy niezadowoleni z atmosfery w naszych zakładach pracy i w jaki sposób możemy to zmienić?

- Atmosfera jest przeżywana przez nas emocjonalnie, odnosi się do naszych emocji, bardziej niż myślenia – mówi psycholog dr n. med. Aleksandra Małus. Na nasze subiektywne odczucia związane z atmosferą w pracy ma wpływ wiele indywidualnych cech. Postrzegamy rzeczywistość w sposób pozytywny i przyjazny lub pesymistyczny i wrogi. Na naszą postawę ma wpływ doświadczenie życiowe, geny, środowisko. Pewną rolę odgrywają również czynniki kulturowe. - Na pewno Polacy postrzegają rzeczywistość bardziej pesymistycznie niż np. Amerykanie, jednak nie można zaryzykować stwierdzenia, że malkontenctwo jest naszą narodową cechą – dodaje Małus.

Najważniejsze przyczyny

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez serwis rekrutacyjny Szybkopraca.pl pokazują, że 64 proc. Polaków uznało system wynagradzania i awansu za kluczowy czynnik mający wpływ na budowanie atmosfery w firmie. W związku z tym nasze zarobki powinny być adekwatne do wykonywanej pracy. Bardzo dobry wpływ na to mają nagrody: płatne nadgodziny, premie za szczególne osiągnięcia, wzrost pensji wraz ze wzrostem kwalifikacji.

dcigcnj

Znaczenie ma także sytuacja firmy, wiąże się to z poczuciem bezpieczeństwa pracowników. - Dla zmniejszenia poziomu stresu pracowników można z wyprzedzeniem informować ich o ewentualnych cięciach lub zwolnieniach, aby dać im możliwość poszukiwania nowego zatrudnienia – radzi Małus.

Jedynie 21 proc. respondentów wskazało własne zachowanie jako na czynnik decydujący o atmosferze w pracy. Częściej uważamy, że kluczowy wpływ mają na atmosferę współpracownicy (74 proc.) oraz szef (71 proc.). - Respondenci nie chcieli przypisywać sobie odpowiedzialności za złą atmosferę w pracy. Niepowodzenie w zakresie budowania dobrych stosunków ze współpracownikami badani skłonni byli interpretować w kategoriach działania czynników zewnętrznych, szczególnie cech innych osób, co jest związane z uruchomieniem mechanizmów obronnych – komentuje Małus. Najmniejszy wpływ na atmosferę w naszych firmach mają spotkania integracyjne (9 proc.). Okazuje się, że tego typu imprezy mogą dawać zupełnie odwrotny skutek od oczekiwanego. Pracownicy często czują się przymuszani do brania udziału w firmowych spotkaniach. Po całym tygodniu pracy chcieliby często odpocząć od relacji zawodowych, a czują się zobligowani do odbycia spotkania w gronie współpracowników.

Oprócz tego imprezy integracyjne zazwyczaj odbywają się bez partnerów życiowych pracowników. W konsekwencji ograniczają czas, który małżonkowie mogliby spędzić wspólnie. Powoduje to konflikty rodzinne i frustrację pracownika, co może być przenoszone do pracy i wtórnie pogarszać atmosferę.

Jaki powinien być szef?

Budowanie dobrej atmosfery jest związane z poprawną organizacją pracy. Szef powinien klarownie sprecyzować oczekiwania wobec pracowników oraz ich zakres obowiązków. Zatrudniony powinien mieć szansę wykonać zleconą mu pracę zgodnie ze swoimi założeniami i zdolnościami, a nie według schematu narzuconego przez szefa.

dcigcnj

Atmosferze w pracy nie służy tworzenie dystansu i kreowanie się menedżera na osobę bezwzględną czy niedostępną. Niepoprawne jest również zbytnie spoufalanie się z pracownikami. Sukcesem będzie, jeśli stworzymy takie środowisko, gdzie współpraca będzie ważniejsza od konkurencji. Warto chwalić zaangażowanego pracownika i dobrze wykonaną pracę.

Jak odnosić się do współpracowników?

- Dobrej atmosferze w pracy sprzyja otwarta komunikacja oraz asertywność. Ważne jest szczere wyrażanie swoich opinii, myśli, odczuć, sądów, ale jednocześnie trzeba uszanować odmienne zdanie osób, które z nami pracują – mówi Małus.

Bardzo negatywnie na atmosferę wpływają plotki. Należy wyeliminować negatywne komentarze dotyczące współpracowników, ich wyglądu, zachowania, życia prywatnego poza ich plecami. Warto natomiast wprost wyrażać swoje pozytywne opinie: uczciwe komplementy, podziękowania, wyrazy uznania.

Ważne jest to, aby praca zawodowa nie była jedyną aktywnością pracownika. Konieczne jest zadbanie o swój wypoczynek, relacje towarzyskie, hobby, itp. W ten sposób zapewnimy sobie możliwość przeżywania różnych emocji poza środowiskiem zawodowym i nie będziemy przenosić osobistych problemów do pracy i niepotrzebnie obciążać nimi współpracowników.

MA

dcigcnj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dcigcnj