Trwa ładowanie...
d38swyz
23-02-2016 12:40

Debata PAP: ubezpieczenia będą szły w kierunku większej prostoty dla klienta (aktl.)

#
dochodzi wypowiedź prezesa firmy Bacca
#

d38swyz
d38swyz

23.02. Warszawa (PAP) - Oferta ubezpieczeniowa idzie w kierunku jak największego jej uproszczenia dla klienta np. tak, by sam mógł dobierać sobie szczegóły polisy - mówili przedstawiciele branży ubezpieczeniowej podczas wtorkowej Debaty PAP. Dzięki temu klienci często dobierają dodatkowe usługi - dodali.

Według ekspertów ostatni rok przyniósł duże, korzystne dla klientów zmiany na rynku ubezpieczeniowym.

Andrzej Maciążek, wiceprezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, podkreślał rolę nowych przepisów, które wzmocniły zdecydowanie pozycję klienta na rynku ubezpieczeniowym: ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, czy nowelę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nakazały one m.in. pełniejsze informowanie klientów o szczegółach oferty, dopasowanie oferty do ich potrzeb, czy nakazały instytucjom finansowym uczestnictwo w postępowaniu polubownym rozwiązywania sporu zainicjowanym przez klienta.

"To przeniesienie efektów działań legislacyjnych z poziomu europejskiego na poziom polski. (...) To na pewno bardzo duża zmiana" - mówił Maciążek.

d38swyz

Wśród rozwiązań upraszczających system dla klientów wiceprezes PIU wymienił także wprowadzenie od kwietnia 2015 r. w ubezpieczeniach komunikacyjnych tzw. Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Jest to system umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy. Zdaniem Maciążka zmiana ta przyniosła standaryzację postępowania ubezpieczeniowego, dzięki której nastąpiła silna zmiana na rynku. Jak mówił, w systemie uczestniczy już 70 proc. rynku ubezpieczeniowego.

Pozostali uczestnicy debaty także podkreślali, że uproszczone rozwiązania związane z Bezpośrednią Likwidacją Szkód pozwalają zwiększać zaufanie do całej branży. Wojciech Soleniec, partner w firmie konsultingowej EY zaznaczył też, że towarzystwa ubezpieczeniowe włożyły dużo wysiłku w to, by uprościć procedury dla klientów.

Podkreślano, że uproszczenie opłaca się nie tylko klientom, ale także samym zakładom ubezpieczeniowym.

Jak mówił ekspert rynku ubezpieczeń Witold Jaworski, były prezes Allianz i b. wiceprezes PZU, włoskie doświadczenia pokazały, że możliwość indywidualnego, samodzielnego doboru szczegółów polisy przełożyła się na wybór większego zakresu ubezpieczenia, mimo że było to rozwiązanie droższe.

d38swyz

Jego zdaniem, choć klienci nadal kierują się głównie ceną przy wyborze zakresu ubezpieczenia, to podejście to powoli się zmienia, zwłaszcza jeśli kupujący dobrze rozumie, co dostanie za dodatkową opłatę. Przykładem prostych i chętnie kupowanych usług dodatkowych są usługi assistance w ubezpieczeniu komunikacyjnym.

Według Cezarego Świerszcza, prezesa firmy Bacca, z badań tej firmy wynika, że 60 proc. klientów byłoby skłonnych zapłacić więcej za lepsze ubezpieczenie, jeśli będą mogli zapłacić za nie w ratach.

Przedstawiciele branży podkreślali też, że klienci stają się bardziej wymagający, co wymaga zmiany podejścia towarzystw ubezpieczeniowych.

"Klient był i będzie w centrum uwagi ubezpieczyciela, ale podejście się zmienia. Nie uczymy już klientów, czego potrzebują, rośnie świadomość klientów co do własnych potrzeb. Musimy się zacząć uczyć razem z nimi i reagować na ich potrzeby" - podkreślił wiceprezes Compensy Jarosław Szwajgier.

d38swyz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d38swyz