Trwa ładowanie...
d3jesk1

Deloitte: Operatorzy gotowi na wydatki na LTE bo liczą na efekty szybkiej sieci

Warszawa, 01.12.2015 (ISBnews) - Szybka sieć internetowa skłania użytkowników smartfonów do korzystania z dodatkowych usług, więc nie dziwi, że operatorzy są gotowi do znaczących wydatków na częstotliwości LTE, poinformował starszy menedżer w dziale Konsultingu Deloitte, ekspert branży TMT Jakub Wróbel.
Share
d3jesk1

"Widać, że kiedy użytkownik ma dostęp do szybkiej sieci internetowej, wtedy chętniej korzysta z dodatkowych możliwości, jakie oferuje smartfon. W efekcie nie dziwi, że operatorzy są chętni do płacenia znaczących cen za częstotliwości LTE" - powiedział Wróbel podczas prezentacji badania "Global Mobile Consumer Survey", przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Jak podano, średniomiesięcznie ściągamy na swoją komórkę 2,7 aplikacji. Wśród ludzi w wieku 18-24 liczba ta wzrasta do 4,7. Jednocześnie jednak interesują ich przede wszystkim darmowe aplikacje i gry. Średniomiesięcznie wydają oni jedynie 2 zł, podczas gdy średnia dla całej populacji badanych wynosi 9,53 zł. Najwięcej, bo aż 17,72 miesięcznie zł wydają osoby w wieku 35-44 lat. Przy ARPU (przychód na klienta) w okolicy 40 zł, staje się to dość istotną częścią przychodu operatora, podkreśla Deloitte.
Dostęp do internetu, a także usług z nim związanych jest coraz ważniejszym czynnikiem dla użytkowników smartfonów. Wśród badanych 19% korzysta, a 21% chce korzystać w przyszłości z szerokopasmowego internetu domowego, dostarczanego przez firmy, których są abonentami. Z kolei 14% używa, a 22% chce używać internetu w miejscach publicznych.

Aż 76% właścicieli smartfonów łączy się z siecią za pośrednictwem Wi-Fi dostępnego w ich domach, miejscach pracy i szkołach. Wśród posiadaczy tabletów odsetek ten jest o 4 pkt proc. wyższy. Jedna trzecia użytkowników smartfonów używa Internetu 4G/LTE.

d3jesk1

"Nasze badanie pokazało, że użytkownicy internetu w standardzie 4G/LTE są bardziej mobilni niż pozostali. Aż 58% pisze i czyta w smartfonie maile, podczas gdy wśród pozostałych odsetek ten wynosi 48%, a 45 korzysta z mediów społecznościowych, o 11 pkt proc. więcej niż w grupie, która z 4G/LTE nie korzysta" - wyjaśnia Jakub Weber z Deloitte.

Deloitte wskazuje, że smartfon stał się uniwersalnym urządzeniem mobilnym do komunikacji z całym światem. Aż 63% badanych używa go do czytania newsów, 46% do oglądania krótkich form wideo, a 32% do słuchania radia. Ta ostatnia opcja była wybierana przede wszystkim przez osoby w wieku 45-59 lat (37%). Młodzi ludzie przodują z kolei w oglądaniu krótkich filmików (64%).

Z badania wynika ponadto, że dostęp do laptopa ma 85% respondentów, do smartfona 80%, a do tabletu 51%. Około 60% Polaków w ciągu ostatnich pięciu lat nie zdecydowało się zmienić operatora usług komórkowych, a co trzeci Polak nigdy nie zmienił operatora telefonii komórkowej.

"Aż sześć na siedem osób zerka na ekran swojego smartfona już w pierwszej godzinie po obudzeniu (nie uwzględniając wyłączenia budzika), a ponad trzy czwarte robi to w ostatnich 60 minutach przed snem. Warto zaznaczyć, że przyzwyczajenia te są tym silniejsze, im młodszy jest użytkownik smartfona. Aż 62% ludzi w wieku 18-24 lat sięga po telefon już w ciągu pierwszych 5-15 minut po obudzeniu, a w grupie osób w wieku 45-59 lat odsetek ten wynosi jedynie 48%" - czytamy w raporcie.

d3jesk1

Najczęściej używamy smartfona w pracy (45%), podczas podróży komunikacją miejską (40%), spaceru (32%) oraz zakupów (26%). Ponad połowa z nas zerka na smartfon od czasu do czasu nawet podczas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Im młodsze pokolenie tym nawyki związane ze smartfonem są silniejsze.

Smartfony coraz częściej kupujemy za pośrednictwem internetu. Jeszcze w 2011 roku robiła tak jedynie jedna piąta ankietowanych. W 2015 roku odsetek ten wzrósł już do 33%. Z kolei z roku na rok na znaczeniu powoli traci tradycyjny handel. Obecnie smartfony kupuje w sklepach już tylko 36% ankietowanych, czyli niewiele więcej niż przez internet. "Można powiedzieć, że operatorzy stracili monopol na sprzedaż smartfonów, lecz ich przewaga utrzymuje się nadal w handlu tradycyjnym" - ocenił Wróbel.

Badanie Deloitte objęło w Polsce reprezentatywną grupę 2 tys. osób w wieku 18-59 lat. Na zlecenie Deloitte badanie przeprowadziła firma badawcza IPSOS Mori.

(ISBnews)

d3jesk1

Podziel się opinią

Share
d3jesk1
d3jesk1