Dlaczego masło zdrożało? UOKiK: zmowy nie było

Sieci handlowe nie naciskały na producentów masła, aby specjalnie dla nich obniżyli ceny tego produktu - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Urząd podał również, że masło, które jest dostępne w polskich sklepach, jest dobrej jakości.

Dlaczego masło zdrożało? UOKiK: zmowy nie było
Źródło zdjęć: © East News | KAROL SEREWIS
Katarzyna Izdebska-Białka

06.03.2018 12:16

UOKiK właśnie zakończył postępowania ws. znacznego wzrostu cen masła. Pojawiły się bowiem sygnały, że sieci handlowe mogą naciskać na producentów masła, by sprzedawali je taniej. Dlatego urząd, jeszcze w październiku 2017, wszczął pięć postępowań wyjaśniających. Sprawdzały one działania największych sieci handlowych: Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska i Carrefour Polska.

- Analiza zebranego materiału pokazała, że sieci nie wywierały nacisków na dostawców w sprawie cen. Przeciwnie, stawki podlegały negocjacjom i w badanym okresie często się zmieniały ze względu na duże wahania w cenie mleka – mówi Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

Na zlecenie UOKiK, Inspekcja Handlowa sprawdziła też jakość masła. Wnioski? Masło jest dobrej jakości. Pierwsze badanie Inspekcja przeprowadziła w październiku ubiegłego roku - kontrolerzy jedynie w czterech produktach stwierdzili nieznaczne przekroczenie ilości wody. Tegoroczna kontrola wypadła jeszcze lepiej. IH nie stwierdziła nieprawidłowości w 13 skontrolowanych partiach.

Według prognoz Komisji Europejskiej, dostawy mleka w 2018 r. mają się zwiększyć (o 1,4 proc.). Ma także wzrosnąć produkcja mleka w Nowej Zelandii (o 3 proc.). Oznaczałoby to większą podaż masła, a więc możliwy spadek cen.

Źródło artykułu:WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (178)