Dobre rokowania dla e‑commerce w Polsce
Popularność sklepów internetowych wzrasta z roku na rok. Nawet teraz, pomimo kryzysu ekonomicznego, nie zmalało zainteresowanie klientów zakupami drogą elektroniczną.
23.11.2009 | aktual.: 23.11.2009 17:20
Prowadząc działalność e-commerce należy pamiętać, że potrzebne są nie tylko nakłady finansowe, ale przede wszystkim wiedza, aby skutecznie konkurować w branży.
Na przekór niekorzystnej sytuacji rynkowej branża e-commerce liczy na zwiększenie przychodów jeszcze w tym roku. Z badań Praktycy.pl wynika, że 80 proc. respondentów spodziewa się wzrostu obrotów firmy w porównaniu do 2008 roku. Skąd ten optymizm? – Rynek e-commerce w Polsce jest w fazie szybkiego wzrostu. Firmę w Internecie może założyć praktycznie każdy i wiąże się to z mniejszym ryzykiem, niż w przypadku założenia tradycyjnej firmy. Ponadto rozpoczęcie takiej formy działalności gospodarczej nie wymaga dużego nakładu finansowego – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP.
– Sposobów na sprzedaż w sieci jest wiele. Ale pamiętajmy, że nie wszystkim graczom uda się utrzymać na rynku. Konkurencja rośnie. Dlatego należy położyć nacisk na ciągłe dokształcanie się oraz poznawanie nowości w branży. Znajomość narzędzi marketingu internetowego może pomóc w utrzymaniu pozycji firmy – dodaje Aneta Grzyb-Hejduk.
Próbując swoich sił na rynku e-commerce, warto wiedzieć, jak zorganizować wirtualny sklep, jakie są sposoby płatności i autoryzacji. Myśląc o rozwoju firmy, należy zapoznać się z funkcjonowaniem reklamy w Internecie. Ciężko przecież wyobrazić sobie sytuację, w której firma działająca w Internecie nie potrafi skutecznie reklamować się w sieci. Profesjonalna wiedza z zakresu prowadzania działalności gospodarczej on-line dostępna jest w bezpłatnym szkoleniu Akademii PARP „Marketing internetowy i e-commerce w MŚP”, a także szkoleniu „E-biznes”, którego pierwsze moduły udostępniono na portalu tej jesieni.
Działalność w Internecie, inwestowanie w reklamę, wiąże się z budowaniem wizerunku firmy. Sklepy on-line prześcigają się w pomysłach na promocję. Największą popularnością cieszą się fora internetowe, dedykowane klientom sklepu. Strzałem w dziesiątkę okazały się również blogi firmowe oraz serwisy społecznościowe, działające wokół sklepu – wynika z badań Praktycy.pl. – Dzięki tym wszystkim zabiegom, dajemy klientom możliwość wymiany poglądów o naszych produktach. Poprzez taką otwartość pokazujemy, że nie mamy nic do ukrycia. Budowanie zaufania klientów do firmy, w sieci jest niezwykle trudne. Dlatego też trzeba postawić na wiedzę, aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu, bo zaufanie bardzo szybko można stracić – mówi Aneta Grzyb-Hejduk.
Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 18 dedykowanych szkoleń internetowych w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym studenci, mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.