Zarabiać na klikaniu
Gdy internet wszedł w fazę dynamicznego rozwoju, wyszukiwarki nie były jeszcze tak zaawansowane jak obecnie. Aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach, trzeba było mieć przede wszystkim dużą frekwencję wejść na stronę www. To zrodziło jeden z najprostszych sposobów na biznes w historii globalnej sieci. Wystarczyło znaleźć chętnych na zarabianie poprzez klikanie w konkretne linki. Okazało się, że jest ich niemało.
W Polsce osoba klikająca dostawała np. grosz za kliknięcie. Właściciel biznesu rozliczał się z przedsiębiorcami, którzy chcieli mieć dobrze pozycjonowaną stronę firmową. Liczył sobie jak za profesjonalny marketing sieciowy.
Z czasem jednak wyszukiwarki zaczęły stosować bardziej wyrafinowane kryteria generowania wyników. Większe znaczenie zaczęła mieć merytoryczna część serwisów i klikanie przestało być tak dochodowe jak wcześniej.