Trwa ładowanie...

Duże wyprzedaże letnich kolekcji odbiją się na marży

Analitycy przyznają, że wyniki firm odzieżowych za III kwartał mogą być słabe. Spółki pozbędą się jednak zapasów.

Duże wyprzedaże letnich kolekcji odbiją się na marżyŹródło: AFP
d1qqy4t
d1qqy4t

Przedstawiciele odzieżowych spółek przyznają, że obniżki cen w ramach wyprzedaży letnich kolekcji bardzo skutecznie przyciągają klientów do sklepów.

_ Sprzedajemy dużo towaru, co wskazuje jednoznacznie, że przeceny przyciągają do sklepów bardzo wiele osób. To pewnie częściowo ci klienci, którzy wstrzymywali się z zakupami w związku z kryzysem _ - tłumaczy Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, handlującego odzieżą w sklepach Reserved, Cropp, House i Mohito.

Przyznaje jednak, że większe przeceny oznaczają dla spółki niższe marże na sprzedaży niż zazwyczaj w tym czasie.

Obniżki wymusza konkurencja

_ Niestety, nasze marki mają taką pozycję, że musimy dopasowywać się do sytuacji rynkowej, a w tym roku najwięksi konkurenci zdecydowali się na zdecydowanie większe i bardziej masowe redukcje cen niż rok temu _ - mówi Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu (Top Secret, Troll, Textilmarket). Podkreśla, że obniżki podobnie jak przed rokiem przekraczają nawet 70 proc., ale w tym roku znacznie więcej wyrobów sprzedawanych jest z wysokimi upustami.

d1qqy4t

Maciej Fedorowicz, wiceprezes Gino Rossi, ocenia, że średni poziom upustu na sprzedawane przez firmę buty to około 25 proc. Dla odzieży marki Simple wynosi od 30 do 60 proc. - W letnich wyprzedażach jesteśmy na półmetku i dobrze oceniamy ich tempo i efekty - dodaje Fedorowicz. Z kolei wiceprezes Redanu nie chce jeszcze podsumowywać wyprzedaży. Również Pachla ocenia, że na podsumowania trzeba jeszcze poczekać co najmniej 4-5 tygodni, kiedy nastąpi wyraźne zmniejszenie zainteresowania kolekcjami letnimi na rzecz kolekcji jesiennych.

Niska marża odbije się na wynikach

Analitycy już teraz zapowiadają, że wyniki firm z branży za III kwartał mogą być słabe.

_ Wyprzedaże zaczęły się wyjątkowo wcześnie. Przedsiębiorstwa miały dużo towaru i były zmuszone do obniżania cen. To oczywiście pomogło w sprzedaży, ale z pewnością odbije się na marżach. Będą niższe niż przed rokiem _ - uważa Michał Potyra z UniCredit CA IB.

Również Marcin Materna z Domu Maklerskiego Millennium podkreśla, że przeceny są większe niż przed rokiem. Jest przekonany, że wyniki w III kwartale będą słabe. - Przedsiębiorstwa przynajmniej pozbędą się letnich kolekcji. Z ich punktu widzenia lepiej sprzedać coś bez zysku, niż mieć kapitał zamrożony w zapasach - podkreśla jednak analityk DM Millenium. Potwierdzają to przedstawiciele firm. - Nie ma ryzyka, że po tym sezonie zostaną nam niesprzedane towary - mówi wiceprezes Redanu.

d1qqy4t

Nadzieja w kolekcji jesiennej

Mimo że mamy środek lata na półkach sklepowych pojawiają się już wybrane modele z kolekcji jesiennej. Na razie jednak bardzo mało. Dlatego, zdaniem przedstawicieli odzieżowych firm, trudno teraz ocenić, czy spełnią oczekiwania klientów.

_ Wyrobów z nowej kolekcji wprowadzanych do naszych sklepów jest tak mało, że na razie nie ma o czym mówić. Więcej pojawi się w ciągu kilku najbliższych tygodni, ale pierwsze podsumowanie dotyczące przyjęcia kolekcji jesiennej można zrobić dopiero pod koniec września _ - mówi Pachla. Firmy starają się utrzymać ceny na poziomie z zeszłego roku mimo umocnienia dolara (w tej walucie rozliczane są zakupy towarów sprowadzanych z Dalekiego Wschodu).
_ Staramy się, żeby klienci nie odczuli zwyżki cen _ - mówi wiceprezes LPP.
_ Zakładamy, że podwyżki nie przekroczą 30 proc. _ - podkreśla wiceprezes Redanu.

_ Jesienna oferta cenowo nie odbiega od ubiegłorocznego poziomu _- mówi wiceprezes Gino Rossi. To samo deklaruje Dariusz Plesiak, prezes Prima Mody, handlującej butami.Kluczowa, jeśli chodzi o wyniki w III kwartale, będzie sprzedaż we wrześniu. Wszyscy przedstawiciele branży liczą na sprzyjającą pogodę i zainteresowanie nową kolekcją.

Andrzej Kazimierczak
Parkiet

d1qqy4t
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1qqy4t