Dwie instytucje będą odpowiadały za unijny program "Polska Wschodnia"
Dwie instytucje - PARP i Centrum Unijnych Projektów Transportowych - będą odpowiadały za wybór projektów i zawieranie umów na dofinansowanie unijne z programu "Polska Wschodnia" na lata 2014-2020. 2 mld euro ma z niego trafić m.in. na rozwój start-upów i innowacje.
28.04.2015 16:50
We wtorek Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podpisało porozumienie w sprawie realizacji unijnego programu "Polska Wschodnia" na lata 2014-2020.
"Fundusze Europejskie znacząco zmieniły obraz Polski Wschodniej. Jednak, aby makroregion mógł dalej dynamicznie się rozwijać i budować swoją konkurencyjność, program +Polska Wschodnia+ zapewni dodatkowe wsparcie, które zostanie przeznaczone na rozwój innowacyjnej działalności przedsiębiorstw, realizację kluczowych inwestycji w infrastrukturę drogową i kolejową oraz przedsięwzięć z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego" - podkreśliła cytowana w komunikacie MIR jego wiceszefowa Iwona Wendel.
Wtorkowe porozumienie określa zasady współpracy między resortem infrastruktury i rozwoju (instytucją zarządzającą) a instytucjami pośredniczącymi przy realizacji programu, czyli Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Jak podkreśliło MIR, do zadań instytucji pośredniczących należeć będzie przede wszystkim wybór projektów, które zostaną objęte unijnym wsparciem, zawieranie umów o dofinansowanie UE czy weryfikacja, zatwierdzanie i ewidencjonowanie wniosków o płatność.
"Polska Wschodnia" to program współfinansowany z funduszy europejskich przeznaczony dla pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Cały jego budżet sięga 2 mld euro z polityki spójności, czyli ponad 8 mld zł. Pieniądze z programu będą przeznaczane m.in. na powstawanie i rozwój start-upów, tworzenie innowacyjnych produktów i usług, ekspansję zagraniczną firm i wzornictwo przemysłowe. Na dofinansowanie UE mogą liczyć też inwestycje infrastrukturalne zwiększające dostępność terytorialną makroregionu.