Trwa ładowanie...

Dziękujmy sobie, a wszyscy więcej zarobimy

Dziękowanie to nie tylko zachowanie uprzejme, ale też może przynieść konkretne korzyści finansowe.

Dziękujmy sobie, a wszyscy więcej zarobimyŹródło: Thinkstock
dugajkr
dugajkr

Dziękowanie to nie tylko zachowanie uprzejme, ale też może przynieść konkretne korzyści finansowe.

W czasach, gdy firmy oszczędzają na pracownikach jak mogą, do łask powinny wrócić inne sposoby motywowania i tworzenia dobrej atmosfery w pracy. Jednym z takich sposobów jest częste dziękowanie – szef dziękuje pracownikom, pracownicy dziękują szefowi, pracownicy dziękują sobie wzajemnie.

Wydaje się, że zwykłe „dziękuję” to tak niewiele. Jednak w praktyce ma ono wielką wartość. – Warto dziękować, ponieważ każdy z nas lubi to słyszeć. To jedna z naszych psychologicznych potrzeb – wyjaśnia Iwona Firmanty, psycholog i trener, dyrektor zarządzająca w firmie Human Skills.

– Załóżmy, że Marek dziękuje Natalii za jakąś drobną rzecz: może za to, że sama z siebie wymieniła toner w biurowej drukarce. Natalia uznaje to za dowód, że Marek widział jej zaangażowanie, że docenia jej inicjatywę, że jest wdzięczny za podjęcie działania, że uzyskane efekty są dla niego korzystne. Ponieważ Marek docenił jej pracę, jego wizerunek został pozytywnie wzmocniony w oczach Natalii. To bardzo dużo informacji jak na jedno słowo. Ponadto Marek może być pewny, że Natalia w przyszłości, w podobnej sytuacji zachowa się podobnie – a wtedy ponownie otrzyma psychologiczny „głask”, dowód uznania, wartości, szacunku.

– Tym bardziej, że Marek to mężczyzna, a mężczyznom teoretycznie jest trudniej zdobyć się na podziękowanie – kontynuuje ekspertka. – Kobiety z racji biologii i psychologii mają większe predyspozycje do dziękowania. Są bardziej emocjonalne, nakierunkowane na budowanie relacji - typu zachowania stają się dla nich naturalne. Ponadto, tradycyjne wychowanie powoduje, że kobiety już w dzieciństwie są uczone, aby dziękowały za pozytywne zachowania.

dugajkr

Dodatkowo, umiejętne operowanie słowem „dziękuję” pomaga zmniejszyć napięcie i konflikty w zespole. Porównaj dwie wypowiedzi: „Dziękuję, że spędziłeś tyle godzin nad tym raportem. Czy możesz jeszcze dołożyć do niego dwie tabelki z liczbami, które dostaliśmy dziś rano?” i „Czy możesz jeszcze dołożyć do tego raportu dwie tabelki z liczbami, które dostaliśmy dziś rano?”. W drugim przypadku, naturalną reakcją na wypowiedź jest gniewne „Jeszcze dwie tabelki? Siedziałem dwa dni nad tym raportem! Może jeszcze frytki do tego?”. W pierwszym przypadku, reakcja będzie raczej mniej emocjonalna, a bardziej skupiona na praktyce np. „No dobrze, gdzie są te liczby?”. Pierwsza wypowiedź otwiera pole do dalszych, bardziej szczegółowych podziękowań. Druga wypowiedź prowokuje do reakcji „Wsadź sobie te podziękowania w firmowy segregator”.

Jak to wszystko przekłada się na konkretne korzyści finansowe? – Dziękowanie pobudza lojalność i motywuje do zwiększenia wysiłku, do osiągnięcia lepszych efektów. Zamiast dwóch klientów, można zadzwonić do pięciu. Ponadto, klienci zwykle wybiorą tego sprzedawcę/dostawcę, który będzie milszy, serdeczniejszy i podziękuje nam za uczynione w stosunku do niego zobowiązania. A to przekłada się bezpośrednio na przychody firmy, wypłaty i premie dla pracowników – wyjaśnia Iwona Firmanty z firmy Human Skills. – W firmie, w której pracownicy często sobie dziękują, panuje dobra atmosfera. A to oznacza mniej stresu, mniej kłopotów, mniejsze wydatki na tabletki nasenne, hektolitry kawy, paczki papierosów i inne zagryzacze problemów. Satysfakcja z uzyskiwania podziękowań zwiększa również przyjemność z awansu czy wyższej pensji. Jeśli pracujemy bez radości, to nawet podwyżka nie poprawi nam humoru. Podwyżka w połączeniu ze szczerym podziękowaniem smakuje zupełnie inaczej, lepiej.

Na zakończenie, oto pięć najważniejszych zasad dziękowania:

(1) gdy dziękujesz, koniecznie używaj imienia osoby,
(2) dziękuj w bezpośredniej rozmowie, pisemnie – tylko wtedy, gdy nie możesz osobiście,
(3) dziękując, stój przodem do tej osoby i patrz jej w oczy,
(4) powiedz za co konkretnie dziękujesz, za jakie zachowanie,
(5) dziękuj bez zbędnej zwłoki – im dłużej z tym czekasz, tym twoje podziękowanie będzie odebrane jako mniej warte.

Mario Ludwiński/AS

dugajkr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dugajkr