Fiński operator pocztowy będzie przez 8 lat dostarczał z Pocztą Polską mandaty. To nie koniec
Fiński operator pocztowy Itella, który niedawno podpisał razem z Pocztą Polską duży kontrakt dotyczący dostarczania mandatów, chce rozwijać wspólne przedsięwzięcia z polskim operatorem pocztowym.
16.11.2012 | aktual.: 16.11.2012 13:06
– Niedawno razem z Pocztą Polską podpisaliśmy duży kontrakt dotyczący dostarczania mandatów za przekroczenie prędkości. Współpracujemy z Pocztą świadcząc usługi dla lokalnych władz, poprzez dostarczanie mandatów i odpowiedzi i skarg klientów, którzy otrzymali mandat. Ten rodzaj działalności chcemy rozwijać – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jari Annala, wiceprezes Itella Information.
Kontrakt dla całego konsorcjum wart jest ponad 353 mln zł i został podpisany na 8 lat. Itella szacuje, że cały proces kompleksowej usługi dokumentacji przychodzącej do Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego obejmie około 900 tysięcy różnego rodzaju dokumentów miesięcznie.
Itella koncentruje się na współpracy a nie na konkurencji i zapewnia, że nie planuje zajmować się bezpośrednim doręczaniem przesyłek, nawet po uwolnieniu rynku na początku 2013 roku. Tego typu usługi świadczy tylko w Finlandii.
Finowie chcą skupić się na innych sektorach rynku m.in. drukowaniu, pakowaniu czy skanowaniu dokumentów. Ten rodzaj usług jest dla Finów ważnym źródłem przychodów, zwłaszcza w ostatnich latach, gdy rynek tradycyjnych usług pocztowych drastycznie się zmniejsza.
Jak zapewnia Jari Annala, Itella Information nie będzie więc bezpośrednim konkurentem Poczty Polskiej.
– Postrzegamy Pocztę Polską jako naszego partnera w Polsce. Świadczymy tu takie usługi jak drukowanie, skanowanie faktur i w tym kontekście Poczta Polska jest ważnym partnerem. Nie konkurujemy z nią, ponieważ skoncentrowaliśmy się na zupełnie innych sektorach. To głównie outsourcing usług z logistyki informacji, czyli drukowanie, skanowanie, elektroniczne faktury. Ten segment chcemy dalej rozwijać w Polsce – wyjaśnia wiceprezes Itella Information.
Kooperacja fińskiego operatora z polską firmą rozpoczęła się już kilka lat temu. Szefowie Itelli dostrzegli w Polsce spory potencjał.
– Kiedy zaczęliśmy analizę polskiego rynku 5-6 lat temu, to dostrzegliśmy dużą szansę dla naszej firmy. To duży rynek, prawie 40 milionów ludzi. Zobaczyliśmy również, że wiele zagranicznych firm rozpoczyna tu działalność. Kiedy weszliśmy na rynek, zauważyliśmy, że Polska ma dobrze wyspecjalizowane, wyedukowane kadry, które można pozyskać do pracy w naszej firmie – mówi Jari Annala.
W tej chwili Itella posiada w naszym kraju już trzy oddziały zlokalizowane w Warszawie, Toruniu i Poznaniu, w których zatrudnia ponad 460 osób. Centrum usług finansowych w Toruniu obsługuje klientów polskich oraz firmy i instytucje skandynawskie i niemieckie.
Miesięcznie firma przetwarza około 1,5 mln faktur, skanuje ponad 1,5 mln stron A4, drukuje około 35 mln stron A4 dokumentów (wyciągi, billingi itp.) oraz wysyła około 7 mln przesyłek listowych.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszych lokalizacji i je chcemy rozbudowywać. Łatwiej mieć pracowników w jednym miejscu, w tym samym budynku, głównie ze względów komunikacyjnych. Dlatego chcemy stworzyć trzy globalne centra kompetencyjne w określonych miejscach. Jednym z nich jest Toruń, drugie to Ryga na Łotwie, oraz Espo w Finlandii. Ale jeśli pozyskamy nowych klientów i będzie taka potrzeba, by być blisko nich, możemy otworzyć nowe biura – mówi wiceprezes Jari Annala.
Itella Information notuje 1,9 mld EUR przychodów rocznie i zatrudnia 29 tys. pracowników. Operator świadczy usługi głównie dla fińskich instytucji publicznych. Produktem sztandarowym Itelli jest system Netposti, czyli elektroniczna wersja tradycyjnej skrzynki pocztowej. W odróżnieniu od zwykłej skrzynki mailowej, konto w Netposti umożliwia - pełnoprawnie, drogą elektroniczną - komunikację z urzędami. System zyskuje coraz większą popularność w Finlandii. Obecnie korzysta z niego już ponad 10 proc. obywateli i kilkaset organizacji rządowych.