Gdańsk/Prom dla Kanady powstaje w Remontowa Shipbuilding

W stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku w piątek uroczyście rozpoczęło się cięcie pierwszych blach do budowy nowoczesnego, pasażersko - samochodowego promu zamówionego przez armatora z Kanady. Prom ma być przekazany armatorowi w połowie przyszłego roku.

16.01.2015 14:50

Jak podała stocznia, rozpoczęcie cięcia blach jest przełomowym momentem kończącym etap uzgodnień projektu technicznego jednostki i rozpoczynającym jego realizację. W uroczystości w Gdańsku uczestniczyli m.in. przedstawiciele BC Ferries z Kanady.

Zgodnie z zawartym kontraktem Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska ma zbudować dla kanadyjskiego armatora BC Ferries trzy średniej wielkości promy o łącznej wartości kontraktowej 473 mln zł. BC Ferries jest największym przewoźnikiem promowym w Ameryce Północnej i drugim największym na świecie.

W przetargu na te jednostki stocznia z Gdańska pokonała 9 zagranicznych stoczni, m.in. z Niemiec i Norwegii. Kontrakt obejmuje projekt, budowę, wyposażenie oraz przeprowadzenie kompletnego programu prób i dostawę statku do portu macierzystego.

Jednostki zostaną zbudowane według projektu należącego do Holdingu Remontowa, biura Remontowa Marine Design & Consulting. Spełniać będą zarówno wymogi klasyfikatora, Lloyd's Register, pod którego nadzorem zostaną zbudowane oraz agendy rządowej, Transport Canada.

Każdy z zamówionych promów będzie mógł zabrać na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Dotychczas Remontowa Shipbuilding zbudowała ponad 30 jednostek tego typu, wśród których połowa zasilana jest LNG.

Prezes Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, Andrzej Wojtkiewicz powiedział PAP, że kontrakt na budowę promów dla Kanady w Polsce "odbił się pozytywnym echem w tamtym rejonie świata i stocznia notuje już pierwsze tego efekty". Podał, że obecnie trwają rozmowy o budowie kolejnych podobnych jednostek, które mogą być w przyszłości realizowane.

Poinformował, że obecnie stocznia buduje jednocześnie 19 różnego typu statków dla armatorów m.in. z Norwegii, Danii i Grenlandii. Wśród nich jest najnowocześniejszy statek budowany w polskiej stoczni, czyli jednostka do układania energetycznego kabla podmorskiego realizowana dla odbiorcy z Norwegii. Powiedział, że w 2015 roku stocznia planuje przekazać zamawiającym 11 w pełni wyposażonych statków dla różnych armatorów, m.in. pięć kontenerowców arktycznych dla armatora z Grenlandii.

Wojtkiewicz podał, że zakład ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku i obecnie negocjuje kontrakty na 2017 rok. Podkreślił, że są to zamówienia w pełni wyposażonych jednostek. "Najczęściej realizujemy jednostki począwszy od zaprojektowania aż po dostarczenie w pełni gotowego, wyposażonego statku przygotowanego do eksploatacji" - wyjaśnił. Zaznaczył, że klientami stoczni nie są stocznie norweskie czy z innych krajów europejskich, które zamawiają częściowo wyposażone kadłuby w Polsce i potem je wykańczają w swoich lub w innych zakładach na świecie.

Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding, która jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób. Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)