General Motors chce zredukować 10 tys. miejsc pracy
General Motors chce zredukować liczbę miejsc pracy w zakładach Opla o około 10 tys. - poinformował wiceprezes amerykańskiego koncernu John Smith. Opel zatrudnia w Europie ok. 50 tys. osób.
05.11.2009 | aktual.: 05.11.2009 13:04
Taka redukcja jest - według Smitha - potrzebna, żeby zapewnić Oplowi trwałą rentowność. Zmniejszenie zatrudnienia jest elementem planowanej obniżki kosztów stałych o 30 proc.
GM ostrzega związkowców Opla, by nie przeciwstawiali się restrukturyzacji, bez której nie da się uniknąć bankructwa.
Organizacje pracownicze zatrudniających łącznie 25 tys. ludzi niemieckich fabryk Opla wezwały do przeprowadzenia w czwartek strajku ostrzegawczego. Ma to być protest przeciwko rezygnacji General Motors z uzgodnionej już wstępnie sprzedaży 55 proc. udziałów Opla konsorcjum kanadyjskiego producenta części samochodowych Magna i rosyjskiego banku państwowego Sbierbank.
Związkowcy obawiają się, że anulowane tej transakcji, od której rząd Niemiec uzależniał wsparcie Opla kwotą 4,5 mld euro, spowoduje redukcję potencjału produkcyjnego i tym samym zatrudnienia.
Według Smitha, plany GM dotyczące redukcji zatrudnienia w Oplu są niemal takie same, jak plany Magny.
Nie wiadomo jeszcze, jakie zakłady mają dotknąć planowane zwolnienia. Koncern zatrudnia w sumie 50 tys. osób w sześciu europejskich krajach.
W Niemczech koncern zatrudnia łącznie nieco ponad 25,5 tys. ludzi w czterech fabrykach. Najważniejsza z nich to macierzyste zakłady firmy w Ruesselsheim w Hesji, których załoga liczy 15,6 tys. osób. Wytwarza się tam między innymi nowy samochód klasy średniej Insignia. W Ruesselsheim znajduje się również międzynarodowe centrum projektowo-konstrukcyjne Opla. Resztę pracowników zatrudniają fabryki w Bochum, Kaiserslautern i Eisenach.
W Hiszpanii zakłady Opla w Saragossie z około 7,2 tys. pracowników produkują modele Corsa, Meriva i Combo.
W Wielkiej Brytanii ople wytwarzane są pod marką Vauxhall w zakładach w Ellesmere Port (modele Astra oraz Astra Van) i w Luton (mikrobusy Vivaro). Obie te fabryki zatrudniały w ubiegłym roku 4729 ludzi.
W Polce w Gliwicach około 3580 osób zajmuje się wytwarzaniem modeli Astra i Zafira. W Belgii w fabryce w Antwerpii z około 2580 zatrudnionymi produkowany jest model Astra.
W Austrii w zakładach w Aspern z załogą 1700 ludzi powstają silniki, przede wszystkim dla niewielkich modeli kompaktowych.