GPW łapie za rogi NewConnect
GPW organizująca alternatywny system obrotu ostro zabrała się do pracy, bowiem w ostatnim czasie nie tylko weryfikuje poczynania autoryzowanych doradców, ale rozpoczyna również proces promocji innowacyjności młodego rynku.
30.07.2009 | aktual.: 30.07.2009 09:47
GPW organizująca alternatywny system obrotu ostro zabrała się do pracy, bowiem w ostatnim czasie nie tylko weryfikuje poczynania autoryzowanych doradców, ale rozpoczyna również proces promocji innowacyjności młodego rynku.
Czy przyniesie to jednak oczekiwane efekty? Wkrótce się przekonamy.
Niedawno zakończyła się druga weryfikacja Autoryzowanych Doradców na rynku NewConnect. Z 92 podmiotów poddanych weryfikacji, kontrolę pozytywnie przeszło jedynie 59 firm. Dodatkowo, w tym samym czasie GPW przeprowadziła badanie innowacyjności spółek notowanych na NewConnect.
Rynek NewConnect jest dość młody, jednak notowane są już na nim 93 spółki (stan na 22 lipca 2009 r.). GPW w celu rozwoju i doskonalenia alternatywnego systemu obrotu (ASO) przeprowadziła drugą kontrolę firm doradczych. Pierwsza, w 2008 roku, była podzielona na 4 etapy, podczas której weryfikacji zostało poddanych 131 spółek. Pozytywną opinię otrzymało w sumie 86 firm. Druga weryfikacja przebiegła jednoetapowo. W tym roku oceną zostały objęte spółki, wobec których do dnia 30 września 2008 roku podjęta została uchwała o wpisaniu na listę Autoryzowanych Doradców. Ewaluacja objęła 92 firmy.
_ Weryfikacja autoryzowanych doradców (AD) miała na celu doskonalenie NewConnect poprzez poprawę jakości świadczonych usług przez jakby na to nie patrzeć jedne z najważniejszych podmiotów alternatywnego systemu obrotu _ - tłumaczy Bogusław Bartoń, prezes One Ray Investment (ORI).
_ Rola AD przy współpracy ze spółką notowaną w ASO obejmuje bowiem czynności mające na celu wprowadzenie jej na parkiet oraz wsparcie w realizacji obowiązków, które spółka musi wypełniać w trakcie istnienia na rynku akcji _- dodaje prezes Bartoń.
Głównymi kryteriami, które były brane pod uwagę w czasie oceny działalności AD były:
- jakość portfela wprowadzanych przez AD spółek,
- jakość emisji portfela wprowadzanych spółek,
- jakość wykonywanych obowiązków przez AD,
- udział AD w przeprowadzaniu podwyższeń kapitałów od początku wejścia jego spółek na NC,
- asysta przy przejściu spółki z NC na rynek główny GPW,
- obsługa doradcza przy wprowadzeniu na NC spółki zagranicznej,
- propagowanie wiedzy o rynku NC,
- ocena uczestników rynku NC współpracy z Autoryzowanym Doradcą.
Patrząc na liczbę AD w stosunku do liczby spółek notowanych na NewConnect, możemy wywnioskować, że duża część z tych podmiotów niezbyt czynnie uczestniczyła w działalności giełdowej, a jedynie figurowała na liście firm dysponujących możliwością współpracy przy rodzimym alternatywnym rynku.
Pod uwagę należy jednak wziąć również fakt, iż od początku roku do 23 lipca br. zadebiutowało jedynie 10 spółek. GPW musi zatem dbać o jakość firm współpracujących przy tego typu przedsięwzięciach, by zachować wysoki poziom przejrzystości rynku. W końcu NC to przedsionek głównego rynku GPW, a więc w planach większości spółek debiutujących na NC jest przejście na rynek w pełni płynny. W poniższym linku zamieszczony jest komunikat GPW pokazujący listę podmiotów, które 15 lipca 2009 przeszły pozytywnie weryfikację.
_ W celu poprawy wizerunku młodego rynku GPW podejmuje jednak nie tylko inicjatywy weryfikacyjne, ale również działa na rzecz budowy innowacyjnego wizerunku NewConect. GPW, jako spółka prowadząca rynek alternatywny zdecydowała się bowiem na przeprowadzenie badania innowacyjności spółek rynku NewConnect _ - podsumowuje Bogusław Bartoń, prezes One Ray Investment (ORI).
Badanie przebiegało w dwóch etapach. Pierwszy etap miał miejsce w dniach 18.05 -12.06.2009, w czasie którego brano pod uwagę wszystkie spółki notowane w alternatywnym systemie obrotu. Każda z nich musiała przygotować krótkie materiały informacyjne na temat prowadzonej działalności i oferowanych produktów. Do drugiego etapu trwającego 03.07-17.07.2009 zakwalifikowało się 25 spółek, które musiały przygotować więcej szczegółów na swój temat. Jurorami byli inwestorzy należący do społeczności NewConnect All The People.
Jak podaje GPW: „NewConnect All the People skupia inwestorów, przedsiębiorców, doradców, animatorów rynku, przedstawicieli giełdy oraz wszystkich zainteresowanych tematyką rynku NewConnect. Celem społeczności NewConnect jest gromadzenie w jednym miejscu kluczowych osób związanych z rynkiem oraz zbieranie wiedzy na temat tego rynku. Społeczność NC All the People na dzień 17.06.2009 liczy już ponad 2000 członków.”
Inwestorzy zarówno w 1 jak i 2 etapie dokonywali wyboru spółki na podstawie dostarczonych im formularzy. Każdy z inwestorów biorący udział w badaniu otrzymał Giełdowy Gadżet, a dodatkowo, jeden z inwestorów, który wziął udział w obu etapach miał szansę otrzymać główną nagrodę – laptop. Wyniki zostaną ogłoszone na konferencji NewConnect Convention, która odbędzie się 31.07.2009 w poznańskim Starym Browarze.
GPW ostro wzięła się więc za swoje „dziecko”, prowadząc szeroko zakrojone działania promujące młody rynek oraz zachęcając potencjalne spółki do nowych form finansowania swojego rozwoju. Przy okazji GPW buduje również wizerunek nowoczesnego rynku, promując innowacyjne technologie, które we współczesnym świecie odgrywają ogromną rolę.
Katalog aż 25 spółek zakwalifikowanych do drugiego etapu pokazuje, jak wiele małych spółek ma w swojej ofercie nowatorskie produkty i usługi. Lista ta przedstawia również pozytywny obraz polskiego rynku alternatywnego, duży potencjał drzemiący w polskiej gospodarce oraz to, jak wiele firm nie zaczęło jeszcze działać na szeroką skalę.
Bartosz Sulewski
IPO.pl