Trwa ładowanie...
d4ianbd

Grupa TP miała 3,952 mld zł przychodów z telefonii komórkowej w I półroczu '09 (opis)

29.7.Warszawa (PAP) - Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w pierwszym półroczu 2009 roku 3,952 mld zł przychodów z telefonii komórkowej, czyli o 6,5 proc. mniej niż...

d4ianbd
d4ianbd

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w pierwszym półroczu 2009 roku 3,952 mld zł przychodów z telefonii komórkowej, czyli o 6,5 proc. mniej niż 4,225 mld zł w takim samym okresie 2008 roku - podała TP SA w komunikacie.

Marża EBITDA spadła o 11,1 pkt proc. do 27,7 proc. na koniec pierwszego półrocza 2009 roku, na co złożyły się niższe przychody oraz utrzymujące się osłabienie złotego, które z kolei przyczyniło się do wzrostu kosztów opartych na cenach wyrażonych w euro.

TP podała, że spadek przychodów telefonii komórkowej o 6,5 proc. w pierwszym półroczu 2009 roku był wynikiem spadku przychodów z usług hurtowych o 18,3 proc. z powodu obniżek stawek MTR, spadku wskaźnika ARPU w usługach detalicznych o 1,7 proc. (pomimo wzrostu AUPU o 22 proc.) w wyniku konkurencyjnej presji cenowej oraz optymalizacji wydatków przez klientów.

"W drugim kwartale 2009 roku, po raz pierwszy w historii nastąpił spadek wartości rynku komórkowego jako całości (-1,5 proc.) W efekcie, wartość rynku w całym pierwszym półroczu zmniejszyła się o 0,5 proc. Zasadniczym czynnikiem, który przyczynił się do tego spadku były dwie obniżki stawek MTR: o 15 proc. (w maju 2008 roku) oraz o 36 proc. (wprowadzona efektywnie w marcu 2009 roku)" - podała TP SA w raporcie.

d4ianbd

"Ponadto, wojna cenowa w usługach przedpłaconych w połączeniu ze spowolnieniem gospodarczym, które zmieniło zachowania konsumentów, spowodowały dodatkową presję, która wpłynęła na kierunek zmian na rynku telefonii komórkowej. W tych warunkach rynkowych przychody Orange zmniejszyły się o 6,5 proc. Przychody ze sprzedaży detalicznej spadły o 2,0 proc." - czytamy.

Spółka podkreśla, że po raz kolejny, niekorzystny wpływ powyższych czynników został częściowo skompensowany przez wzrost przychodów ze sprzedaży pod marką Orange usług stacjonarnych, głównie szerokopasmowego dostępu do Internetu w oparciu o hurtową odsprzedaż tych usług (ang. BitStream Access - BSA) i technologię CDMA. Liczba klientów tych usług wrosła na przestrzeni roku niemal czterokrotnie, do 151 tys. abonentów.

Spółka podała też, że dynamika spadku przychodów z usług hurtowych zwiększyła się do 18,3 proc. z powodu obniżek stawek MTR, co zostało częściowo zrównoważone przez wzrost ruchu.

Łączna liczba klientów Centertela zmniejszyła się na koniec pierwszego półrocza 2009 roku w ujęciu rocznym o 0,9 proc. do 13,768 mln. Na koniec pierwszego kwartału 2009 roku Centertel miał 13,681 mln klientów.

d4ianbd

Spółka podała, że w pierwszym półroczu 2009 roku wzrosła liczba klientów abonamentowych o 10,9 proc. do 6,450 mln oraz ich udział w ogólnej liczbie klientów do 46,8 proc. Liczba klientów w segmencie usług przedpłaconych zmniejszyła się o 9,5 proc. do 7,318 mln.

Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowego internetu wzrosła o 27,3 proc. do 378.000.

TP podała też, że zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło w pierwszym półroczu 2009 roku 44,9 zł wobec 44,8 zł w pierwszym kwartale oraz 48,8 zł na koniec czerwca 2008 roku.

d4ianbd

Zagregowane ARPU z usług głosowych wyniosło w pierwszym półroczu 2009 roku 33,8 zł wobec 38,9 zł rok wcześniej i wobec 34,2 zł w I kw. 2009 roku. ARPU z usług niegłosowych wyniosło odpowiednio 11,1 zł wobec 9,8 zł rok wcześniej i wobec 10,6 zł w I kw. 2009 r.

Udział Orange w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec czerwca 2009 roku 31,0 proc. wobec 33,3 proc. rok wcześniej i wobec 31,1 proc. na koniec marca 2009 roku.

Pod względem przychodów udział Orange w rynku wyniósł 30,6 proc. wobec 33,3 proc. rok wcześniej i wobec 31,8 proc. na koniec I kw. 2009 roku.

d4ianbd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ianbd