GUS podał dane o bezrobociu i sprzedaży detalicznej
Stopa bezrobocia w lutym wyniosła 13,9 proc. wobec 14,0 proc. w styczniu - podał GUS. - Sprzedaż detaliczna w lutym 2014 r. wzrosła o 7,0 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r.
25.03.2014 | aktual.: 26.03.2014 07:37
W lutym 2014 r. w porównaniu do stycznia 2014 r. i lutego 2013 r. odnotowano spadek liczby bezrobotnych oraz href="http://finanse.wp.pl/id,212,gielda-wskaznik.html">stopy bezrobociastopy bezrobocia (Zobacz zmiany wskaźnika»). Mniejsza niż przed miesiącem i przed rokiem była liczba bezrobotnych nowo zarejestrowanych. Natomiast więcej osób niż w styczniu br. i lutym 2013 r. wyrejestrowano z urzędów pracy. Według stanu na koniec lutego 2014 r. – w urzędach pracy dysponowano większą liczbą zgłoszonych ofert pracy niż w styczniu 2014 r. i lutym 2013 roku.
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w końcu lutego 2014 r. wyniosła 2255,9 tys. osób (w tym 1122,0 tys. kobiet) i była niższa niż przed miesiącem o 4,8 tys. osób. W ujęciu rocznym spadła o 80,8 tys. osób, tj. o 3,5% (w analogicznym okresie 2013 roku zanotowano wzrost o 41,0 tys. osób, tj. o 1,8%).
W stosunku do stycznia 2014 r. wzrost liczby bezrobotnych odnotowano w pięciu województwach: łódzkim (o 0,5%), kujawsko-pomorskim i wielkopolskim (po 0,2%) oraz mazowieckim i pomorskim (po 0,1%). W województwach małopolskim i podkarpackim liczba bezrobotnych utrzymała się na poziomie sprzed miesiąca. W dziewięciu województwach odnotowano spadek liczby bezrobotnych, najbardziej znaczący: w lubuskim i zachodniopomorskim (po 1,4%), opolskim (o 1,3%), podlaskim (o 0,9%) i warmińsko-mazurskim (o 0,7%). W porównaniu z lutym 2013 r. liczba bezrobotnych zmniejszyła się w piętnastu województwach, najbardziej znaczący: w wielkopolskim (o 7,6%), dolnośląskim (o 7,1%), lubuskim (o 6,0%), opolskim (o 5,7%), pomorskim (o 5,5%) i zachodniopomorskim (o 5,3%). Tylko w województwie świętokrzyskim liczba bezrobotnych wzrosła (o 1,0%).
Bezrobotni zarejestrowani w urzędach pracy w końcu lutego 2014 r., stanowili 13,9% cywilnej ludności aktywnej zawodowo (w styczniu 2014 r. – 14,0%, w lutym 2013 r. – 14,4%). Najwyższa href="http://finanse.wp.pl/id,212,gielda-wskaznik.html">stopa bezrobociastopa bezrobocia utrzymywała się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim (22,3%) oraz kujawsko-pomorskim (18,8%), zachodniopomorskim (18,5%), świętokrzyskim (17,1%), podkarpackim (16,9%) i lubuskim (16,3%). Najniższą href="http://finanse.wp.pl/id,212,gielda-wskaznik.html">stopą bezrobociastopą bezrobocia charakteryzowały się województwa: wielkopolskie (10,0%), mazowieckie (11,4%), śląskie (11,7%) oraz małopolskie (12,1%).
GUS podał dane o sprzedaży
href="http://finanse.wp.pl/id,199,gielda-wskaznik.html?p=r/r">Sprzedaż detalicznaSprzedaż detaliczna (Zobacz zmiany wskaźnika») w lutym 2014 r. wzrosła o 7,0 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. W ujęciu miesięcznym href="http://finanse.wp.pl/id,199,gielda-wskaznik.html?p=r/r">sprzedaż detalicznasprzedaż detaliczna spadła o 0,6 proc. - podał we wtorek GUS.
Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że href="http://finanse.wp.pl/id,199,gielda-wskaznik.html?p=r/r">sprzedaż detalicznasprzedaż detaliczna w lutym okaże się wyższa o 6,2 proc. rdr, a niższa o 1,4 proc. w stosunku do stycznia 2014 r.
W ujęciu rocznym o 24,9 proc. wzrosła sprzedaż pojazdów mechanicznych, o 19,7 proc. - odzieży i obuwia, o 7,9 proc. - leków i kosmetyków, o 6,9 proc. - żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, o 3,7 proc. - prasy i książek, a o 3,3 proc. - mebli oraz sprzętu AGD i RTV, a sprzedaż pozostałych artykułów wzrosła o 10,2 proc.. Pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach wzrosła o 7,2 proc. Spadła natomiast sprzedaż paliw o - 5,1 proc.
W stosunku do stycznia 2014 r. w lutym sprzedaż pojazdów mechanicznych wzrosła o 11,8 proc. W pozostałych działach zanotowano spadki sprzedaży - paliw o 6,9 proc., żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 0,3 proc., leków i kosmetyków o 1,0 proc., odzieży i obuwia o 5,4 proc., mebli, sprzętu AGD i RTV o 6,0 proc., prasy i książek - o 0,3 proc. Natomiast sprzedaż pozostałych artykułów wzrosła o 7,2 proc.