GUS: w marcu w ujęciu miesięcznym deflacja 0,1 proc., a w ujęciu rocznym inflacja 2,0 proc. (opis)
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r. w stosunku do lutego 2017 r. spadły o 0,1 proc. - poinformował we wtorek Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu rocznym ceny wzrosły o 2 proc. - wynika z przedstawionych danych.
11.04.2017 15:45
GUS poinformował, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,1 proc. (w tym towarów - o 0,2 proc., przy wzroście cen usług - o 0,1 proc.). To tyle samo, ile GUS przewidywał w tzw. szybkim szacunku.
W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen - dodaje GUS. "Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie niższe ceny żywności (o 0,5 proc.) oraz w zakresie transportu (o 0,9 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 pkt. proc. i 0,08 pkt. proc. Wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8 proc.) podwyższyły ten wskaźnik o 0,09 pkt. proc." - głosi komunikat GUS.
Zgodnie z komunikatem w marcu najbardziej potaniały warzywa (o 5,4 proc.) i ryż (o 1 proc.). Mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili za masło (o 0,2 proc.) oraz ryby i owoce morza (o 0,1 proc.). Ceny cukru oraz makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
"W marcu br. wzrosły ceny mąki (o 0,6 proc.) oraz mięsa (przeciętnie o 0,4 proc., w tym mięsa drobiowego - o 3 proc., wołowego - o 0,7 proc., wędlin - o 0,1 proc., przy spadku cen mięsa wieprzowego - o 0,8 proc.). Więcej niż w lutym br. konsumenci płacili za owoce (o 0,3 proc.) oraz artykuły w grupie +mleko, sery, jaja+ (przeciętnie o 0,2 proc., w tym za jogurty, śmietany, napoje i desery mleczne - o 1 proc., przy utrzymujących się na poziomie notowanym w lutym br. cenach serów i twarogów oraz spadku cen mleka - o 0,4 proc. i jaj - o 0,1 proc.)" - poinformował GUS.
Według urzędu droższe niż przed miesiącem były również pieczywo i tłuszcze roślinne (po 0,2 proc.). "Napoje bezalkoholowe podrożały w marcu br. przeciętnie o 0,3 proc. Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za kawę (o 0,6 proc.), herbatę oraz kakao i czekoladę w proszku (po 0,4 proc.), a także soki owocowe i warzywne (o 0,1 proc.). Mniej niż w lutym br. płacono natomiast za wody mineralne lub źródlane (o 0,3 proc.)" - napisano w komunikacie.
GUS wyjaśnił, że wyroby tytoniowe podrożały w marcu br. o 0,4 proc. Ceny napojów alkoholowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Wskazano, że koniec wyprzedaży kolekcji jesienno-zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2 proc. i 1,3 proc. wyższym niż w lutym br. Natomiast ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem były niższe niż w lutym br. o 0,1 proc., a opłaty związane ze zdrowiem wzrosły o 0,3 proc.
"Ceny w zakresie transportu były niższe niż w lutym br. o 0,9 proc. Po obserwowanych od grudnia 2016 r. wzrostach, w marcu br. obniżyły się ceny paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 1,3 proc., w tym oleju napędowego - o 1,7 proc., benzyny oraz gazu ciekłego - po 1,2 proc.)" - podał GUS.
Opłaty związane z łącznością w marcu br. pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 0,2 proc.). Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,1 proc. Tańsze niż w lutym br. były książki (o 1,9 proc.).
"Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na spadek cen usług związanych z kulturą (o 0,3 proc.). Obniżono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,3 proc., w tym w kraju - o 0,5 proc., a za granicą - o 0,2 proc.)" - wskazano. Według GUS ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w lutym br. o 0,2 proc., mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za artykuły do higieny osobistej i kosmetyki (o 0,4 proc.). Wzrosły natomiast ceny usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych (o 0,4 proc.) i ubezpieczeń (o 0,3 proc.).
GUS zaznaczył, że wzrost cen w ujęciu rocznym o 2 proc. (w tym towarów - o 2 proc. i usług - o 1,9 proc.) znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 pkt proc.). "Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wzrosty opłat związanych z transportem (o 9,4 proc.), wyższe ceny żywności (o 3,4 proc.) oraz w zakresie mieszkania (o 1,2 proc.), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,79 pkt. proc., 0,75 p. proc. i 0,30 pkt. proc." - napisał GUS.
"Niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,5 proc.), a także opłat związanych z łącznością (o 1,2 proc.) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,32 p. proc. i 0,07 p. proc." - dodał urząd statystyczny.