Herbatniki śniadaniowe sygnałem ożywienia we Włoszech

Spadek sprzedaży herbatników śniadaniowych we Włoszech świadczy o oznakach ożywienia po ciężkim kryzysie. Do takiego wniosku doszli eksperci analizując zmiany przyzwyczajeń Włochów. Oznacza to bowiem, że coraz więcej z nich znów je śniadania w barach.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP/GABRIEL BOUYS

Przedmiotem analiz ekonomistów były między innymi dane na temat sprzedaży różnych artykułów w dwóch wielkich sieciach supermarketów we Włoszech. Zauważono tam zjawisko, które początkowo wywołało zdziwienie. Po raz pierwszy od początku kryzysu spadła sprzedaż herbatników, jakie Włosi zazwyczaj jedzą rano do kawy czy mleka. Jak wiadomo, włoskie śniadania są wyjątkowo skromne, ale właśnie herbatniki są wręcz niezbędnym składnikiem porannego posiłku w domu. Tymczasem okazało się, że cieszą się one mniejszą niż dotychczas popularnością.

- Myśleliśmy, że przyczyną spadku sprzedaży jest kryzys, ale musieliśmy zmienić zdanie - przyznała dyrekcja jednej z sieci włoskich supermarketów. Przeprowadzone sondaże wskazały, że herbatniki są właśnie sygnałem ożywienia. Część klientów sklepów rezygnuje z kupowania większych ilości tych artykułów, ponieważ po kilku latach oszczędzania z powodu kryzysu, znów chodzi do baru na poranne cappuccino z rogalikiem. To istotna zmiana tendencji, która w opinii ekspertów daje pierwsze powody do optymizmu.

W supermarketach, zwłaszcza na terenach wiejskich na biedniejszym południu kraju, odnotowano też spadek sprzedaży mąki i cukru. Z tych danych wyciągnięto wniosek, że w wielu domach odstąpiono od pieczenia herbatników na śniadanie, co w okresie kryzysu pozwalało oszczędzić trochę pieniędzy.

Kolejne zjawisko zauważone w handlu to prawdziwa ekspansja droższych produktów dietetycznych, na przykład żywności bez cukru czy bezglutenowej oraz ekologicznej, a także najwyższej jakości. W ciągu dwóch ostatnich miesięcy ich sprzedaż wzrosła o 25 procent, co również świadczy o tym, że w porównaniu z poprzednimi "chudymi latami" Włosi mogą znów przeznaczyć więcej pieniędzy na ich zakup.

Media podkreślają, że analiza codziennych przyzwyczajeń konsumentów wcześniej niż statystyki może ujawnić dowody ożywienia gospodarki.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok