Istotny wzrost zaufania konsumentów w lutym - Pentor
04.03. Warszawa (PAP) - Lutowy pomiar nastrojów konsumenckich przynosi dobre dane, wskazujące na istotny wzrost zaufania konsumentów. Poprawiły się niemal wszystkie wskaźniki...
04.03.2010 | aktual.: 04.03.2010 17:23
04.03. Warszawa (PAP) - Lutowy pomiar nastrojów konsumenckich przynosi dobre dane, wskazujące na istotny wzrost zaufania konsumentów. Poprawiły się niemal wszystkie wskaźniki cząstkowe - podał w komunikacie Pentor.
"Nastąpiła znaczna poprawa postrzegania stanu i perspektyw polskiej gospodarki, mniej pesymistycznie patrzymy na kondycję finansową własnych gospodarstw domowych. Oceny bieżącej sytuacji wprawdzie nadal pozostają w strefie wartości ujemnych, ale poprawiły się o ponad 6 punktów procentowych" - napisano.
"Wskaźnik wyprzedzający już trzeci z rzędu miesiąc pozostaje na plusie, przyjmując wartość najwyższą od października 2008 roku, czyli od spektakularnego upadku banku Lehman Brothers. Dokładnie przed rokiem obserwowaliśmy drugą falę eskalacji społecznego niepokoju i gwałtowny wzrost społecznych obaw o przyszłość; dziś stwierdzamy, że gospodarka ponownie odzyskuje zaufanie konsumentów" - dodano.
W komentarzu do badania zaznaczono, że poprawa nastrojów konsumenckich nieprzypadkowo zbiega się z ustąpieniem zimy i medalami Małysza i Kowalczyk na Zimowej Olimpiadzie w Vancouver.
"Nasi medaliści z pewnością podnieśli ogólnego ducha narodu, dostarczając nam satysfakcji i poczucia sukcesu, ale nie można także lekceważyć ustąpienia zimy. Setkom tysięcy polskich gospodarstw ulżyło, ponieważ nie będą musieli ponosić już tak dokuczliwych opłat za ogrzewanie swoich mieszkań" - napisano.
"Na poprawę nastrojów mogły mieć pewien wpływ dobre dane statystyczne - w porównaniu do innych krajów Europy - o tempie wzrostu gospodarczego, ale ich znaczenia nie powinno się raczej przeceniać. Powodów do optymizmu nie daje bowiem zarówno rosnąca wciąż stopa bezrobocia, jak i mająca spadać, ale na razie, utrzymująca się stopa inflacji. Dużo większe znaczenie, przynajmniej dla milionów emerytów i rencistów, miały urzędowe pisma z państwowej ubezpieczalni, o mającej nastąpić w marcu rewaloryzacji świadczeń. Niezłe są też dane dotyczące wzrostu wynagrodzeń. Są więc pewne przesłanki, aby nastroje konsumenckie nadal rosły, jednak daleko im do siły sprawczej olimpijskich medali" - dodano.
PESK - -9,3 pkt +8,5 pkt mdm
OGD - -3,9 pkt +3,6 pkt mdm
PENKON - -6,6 pkt +6,0 pkt mdm
PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.
OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.
(PAP)
jba/ jtt/