Trwa ładowanie...
cv
+1
28-03-2013 08:41

Jak dobrze wypaść odpowiadając na pytania wywiadu kompetencyjnego?

Głównym celem wywiadu kompetencyjnego jest weryfikacja informacji

Jak dobrze wypaść odpowiadając na pytania wywiadu kompetencyjnego?Źródło: Thinkstock
d4g3s3d
d4g3s3d

W sytuacji rosnącego bezrobocia, zwiększonej liczby specjalistów na rynku poszukujących zatrudnienia, pracodawcy mogą wybierać z dużej puli przyszłych pracowników. Dążą zatem do znalezienia ideału i korzystają z coraz nowszych, bardziej złożonych metod selekcji. Jednym z popularniejszych narzędzi, stosowanych szczególnie we wstępnych etapach rekrutacji, jest wywiad kompetencyjny (ang. competency based interview).

Głównym celem wywiadu kompetencyjnego jest weryfikacja informacji, które umieściliśmy w CV, a także ocena naszych faktycznych umiejętności. Każdy może przecież z łatwością powiedzieć „potrafię świetnie zarządzać własnym czasem”, „potrafię w odpowiedni sposób zarządzać ludźmi”, czy „jestem w stanie sprawnie poradzić sobie w każdej trudnej sytuacji”, ale czy aby na pewno każdy jest w stanie poprzeć swoje deklaracje podając adekwatne przykłady z życia uczelnianego czy też zawodowego?

Na tym właśnie polega wywiad kompetencyjny – rozmówca prosi nas o opisanie konkretnych przykładów zachowań czy sytuacji, w których mieliśmy okazje wykazać się wymaganymi umiejętnościami. Potencjalnego pracodawcę interesują nasze działania i decyzje związane z chęcią osiągnięcia konkretnego celu, a także analiza osiągniętych rezultatów. Niezwykle istotne jest także przedstawienie szczegółowego wyjaśnienia motywów, jakie kierowały naszymi wyborami i decyzjami, które podjęliśmy w danym przypadku. Innymi słowy, celem wywiadu kompetencyjnego jest zbadanienie nie tyle tego, co kandydat dotychczas osiągnął, ale sposobu w jaki doszedł do konkretnego rozwiązania. Z punktu widzenia pracodawcy jest to łatwy i niedrogi sposób wyboru najlepszych kandydatów, których umiejętności będą dogłębniej analizowane na dalszych etapach procesu rekrutacyjnego poprzez np.: testy, case studies czy assessment centre. Scenariusz wywiadu kompetencyjnego oczywiście powinien być odpowiednio dopasowywany do danej oferty pracy i do
kluczowych w tym kontekście umiejętności. Do najczęściej zadawanych pytań, niezależnie od poziomu stanowiska i branży należą m.in.:

d4g3s3d

- Proszę opisać przykład sytuacji, w której poniósł(a) Pan/Pani porażkę. Jakie wnioski wyciągnął(ęła) Pan/Pani na przyszłość?

- Proszę opisać sytuację, w której wykazał się Pan/Pani inicjatywą, za którą zdecydowali się podążyć inni.

- Proszę o przykład trudnej sytuacji, w której się Pan/Pani znalazł(a) i jak sobie Pan/Pani poradził(a). Czego się Pan/Pani nauczył(a)?

- Co uważa Pan/Pani za swoje największe osiągnięcie i dlaczego?

d4g3s3d

- Proszę podać przykład zadania, którego się Pan/Pani podjął(ęła), a które wykraczało poza zakres Pani/Pana obowiązków na danym stanowisku.

Odpowiadając na tego typu pytania należy przekazać rozmówcy jak najwięcej szczegółów i konkretów odnośnie wybranych sytuacji i podjętych przez nas działań. Osobę rekrutującą nie interesują ogólnikowe odpowiedzi, czy też relacje nie skupiające się na naszej osobie. W przypadku wywiadu kompetencyjnego kluczowe jest by skoncentrować się na sobie i swoich umiejętnościach, jakie w danych okolicznościach zostały wykorzystane.

Najczęściej rekomendowaną metodą odpowiedzi na powyżej przedstawione pytania jest taktyka STAR (ang. gwiazda). Pozwala ona sprawnie uporządkować własne myśli oraz wypowiedź, a także zawrzeć w niej wszystkie poszukiwane przez drugą stronę informacje.

d4g3s3d

Naszą odpowiedź dzieli ona na cztery części, z których każda skupia się na innym z istotnych elementów:

S – situation (ang. sytuacja) – przedstawiamy dość szczegółowo sytuację, którą chcemy się posłużyć jako przykładem;

T – task (ang.zadanie) – opisujemy zadanie, przed którym stanęliśmy w wyniku wcześniej opisanej sytuacji;

A – action (ang. działanie) – wyjaśniamy, jakie działania podjęliśmy, jak konkretnie one przebiegały i dlaczego zdecydowaliśmy się na takie, a nie inne rozwiązanie; staramy się podkreślić nasze umiejętności, które znalazły na tym etapie swoje zastosowanie;

d4g3s3d

R – result (ang. rezultat) –opisujemy, jakie osiągnęliśmy rezultaty poprzez przedstawienie przykładów;

Idąc na rozmowę warto przeanalizować, jakie mogą być, zdaniem rekrutujących, najbardziej poszukiwane umiejętności i cechy na stanowisku, na które aspirujemy. Z reguły najłatwiej wypracować sobie taką listę bazując na ogłoszeniu, na które zaaplikowaliśmy. Następnie, w oparciu o tę listę należy opracować przejrzyste przykłady z własnego życia zawodowego, czy szkolnego, demonstrujące, w jaki sposób danymi zdolnościami wykazaliśmy się w praktyce i co za tym idzie, dlaczego jesteśmy tą osobą, którą firma powinna zatrudnić.

Hanna Konopińska, Konsultant ds. Rekrutacji, HAYS Poland,MA

d4g3s3d

[

]( http://hays.pl/ )

d4g3s3d
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4g3s3d