Jeszcze w marcu otwarcie węzła "Turzno" na autostradzie A1 

Węzeł "Turzno", łączący autostradę A1 z północną częścią Torunia, zostanie otwarty dla ruchu pod koniec marca - poinformowała GDDKiA. Węzeł powstał razem z odcinkiem autostrady w 2011 roku, ale był zamknięty z powodu braku drogi dojazdowej.

Obraz
Źródło zdjęć: © Sebastian Ogórek

Jak poinformował w piątek PAP rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy Tomasz Okoński, prace budowlane i wykończeniowe przy drodze dojazdowej do węzła "Turzno" już są zakończone.

- Trwa już tylko dopełnianie ostatnich formalności: odbiorów technicznych i pozwoleń. Z pewnością kierowcy będą mogli korzystać z węzła już pod koniec marca - zaznaczył Okoński.

Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice oddano do użytku jesienią 2011 roku, ale dwa spośród czterech zaprojektowanych tu węzłów autostradowych były nieczynne z powodu braku lokalnych dróg dojazdowych. Dopiero pod koniec grudnia ub. roku oddano do użytku niespełna trzykilometrową drogę, która kosztem 57 mln zł połączyła Grudziądz (woj. kujawsko-pomorskie) z węzłem o tej samej nazwie.

Uruchomienie położonego na północ od Torunia węzła "Turzno" wymagało wybudowania dwukilometrowego połączenia z drogą krajową nr 15 (woj. kujawsko-pomorskie), co kosztowało niespełna 19 mln zł. W ramach inwestycji zbudowano także ponad 3 km dróg serwisowych, rondo w okolicy wsi Gronowo i wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej oraz przepusty drogowe, przejścia dla płazów i małych ssaków.

Otwarcie węzła "Turzno" pozwoli kierowcom z Torunia i okolic znacznie skrócić drogę w kierunku Trójmiasta. Dotychczas, aby dojechać autostradą na północ, musieli oni kierować się na południowy wschód, do węzła w Lubiczu i w związku z tym znacznie nadkładać drogi.

Węzeł "Turzno" będzie jedenastym tego typu obiektem na 152-kilometrowym odcinku autostrady A1 między Rusocinem koło Gdańska (połączenie z obwodnicą Trójmiasta) a Toruniem. Koncesję na budowę tego odcinka autostrady A1 i jego eksplo­atację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają od­powiednio: Skanska Infrastructure Development - 30 proc., John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69 proc., NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31 proc. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15 proc.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup