Kasa to nie wszystko?! Co tak naprawdę liczy się w pracy?
Firmy, które dbają o swoich pracowników, mają lepsze wyniki. Skuteczna motywacja pracowników kluczem do efektywniejszego wykonywania obowiązków i powierzonych im zadań.
04.02.2011 | aktual.: 07.02.2011 10:54
Według Zdzisława Jasińskiego „motywowanie polega na oddziaływaniu przez rozmaite formy i środki na pracowników tak, by ich zachowania były zgodne z wolą kierującego, aby zmierzały do zrealizowania postawionych przed nimi zadań”. Obecnie przedsiębiorstwa prześcigają się w ofertach i rodzajach dodatkowych świadczeń, które mają zwiększać atrakcyjność zatrudnienia. Pakiet socjalny, medyczny, telefon komórkowy czy laptop to tylko kilka z „przynęt” oferowanych kandydatom. Z kolei coraz częściej poszukujący nowego miejsca zatrudnienia stawiają na szkolenia, możliwość zdobycia wiedzy i rozwoju zawodowego w danej branży.
Sekret tkwi w szczegółach
Cele człowieka możemy podzielić na dwie grupy – materialne (zarobki)
oraz niematerialne, czyli te związane z satysfakcją i osobistym spełnieniem. Pracodawca może dostarczyć swoim podwładnym zarówno tych pierwszych jak i drugich, zapewniając tym samym odpowiedni poziom zadowolenia wśród swoich Pracowników.
O skutecznej motywacji napisano wiele książek, artykułów i poradników. Dobra firma potrafi tak zarządzać swoim personelem by ten czuł, że realizuje nie tylko zawodowe lecz także swoje osobiste cele - a dzięki takiej postawie czuł motywację do pracy i wykonywanych obowiązków. Zastanówmy się zatem co można zrobić by udoskonalić nasze miejsce pracy i sprawić by stało się atrakcyjne dla poszukujących zatrudnienia.
Spośród kilku wybranych losowo z serwisu rekrutacyjnego ogłoszeń w „ofertach Pracodawców” najczęściej powtarzają się: ciekawa, pełna wyzwań praca, możliwość rozwoju zawodowego, dobra atmosfera. Na wyższych stanowiskach widzimy również: atrakcyjny system wynagradzania, laptop, komórka, szkolenia. Znane marki i większe przedsiębiorstwa dodają pakiet medyczny, socjalny czy finansowy. Oto nowe, silne narzędzia motywacji Pracowników. Ci, którzy na co dzień borykają się z tym problemem (np. HR Specjaliści, Kierownicy czy Menedżerowie) nie mogą jednak dla wszystkich zastosować tych samych środków. Aby proces motywacji - a tym samym inwestycji w Pracownika postępował, specjaliści muszą przede wszystkich poznać oczekiwania personelu wobec pracy, ich zawodowe, ale także osobiste cele, potrzeby i wartości.
W celu zwiększenia zaangażowania mogą również wprowadzić system kar i nagród. Ważna staje się także przestrzeń - inaczej pracuje osoba, która dzieli biurko (de facto swoje miejsce wykonywania obowiązków) z kolegą, inaczej taka, która przy swoim biurku czuje się komfortowo (w dużej mierze chodzi tu także o komfort psychiczny). Poza tym odpowiednie, sprawne narzędzia, które przyspieszą - a już na pewno nie utrudnią nam wykonywania codziennych czynności. Podsumowując - drobnostki, które umilą nam te 8h pracy. Kasa to nie wszystko…
Często bywa tak, że jedynym motywatorem do wykonywania nawet najnudniejszych i wciąż powtarzających się obowiązków jest wysokość wynagrodzenia. Niektórzy Pracownicy wolą tego rodzaju zajęcie, pieniądze stanowią ich motywator – być może dlatego, że nie biorą na siebie zbyt dużych odpowiedzialności a i tak zarabiają. Pracodawca, który nie jest w stanie zaoferować ani dobrej płacy ani dobrych warunków zatrudnienia nie jest obecnie Pracodawcą pożądanym, a jedynie „zastępczym” – takim, u którego zatrzymamy się na jakiś czas w celu utrzymania. Oczywiście bywa, że firma, która zdaje sobie sprawę z nużących, mało rozwijających obowiązków płaci więcej bądź stosuje różnego rodzaju premie, dodatki finansowe – dzięki temu rotacja nie postępuje tu tak często.
W dzisiejszych czasach młodzi (głównie studenci i absolwenci, ale także młodsi specjaliści) wolą postawić na rozwój osobisty, zdobywanie doświadczenia i, co najważniejsze wiedzę. Korzyści finansowe niejednokrotnie przegrywają z ofertą szkoleniową czy praktyczną nauką zawodu. Dzięki tego typu wyborom wielu młodych znajduje później stabilne zatrudnienie i dostaje jeszcze lepsze propozycje. Dlaczego? Bo mają wiedzę, umieją sprawnie poruszać się w swoim środowisku, postawili na rozwój i pogłębianie swoich zainteresowań. Na sukces finansowy trzeba poczekać dłużej ale zazwyczaj jest to czas inwestowania w siebie.
Rozwój pracowników to rozwój firmy
Chyba każdy Pracodawca zgodzi się ze stwierdzeniem, iż stawiając na rozwój i doskonalenie umiejętności swoich Pracowników wpływa tym samym na rozwój swojej firmy. Zainwestowanie w jednostkę może przynieść podwójne zyski. Zmotywowany Pracownik będzie wykonywał swoją pracę z pasją i zaangażowaniem, klienci będą zadowoleni, a cele osiągnięte. Zyska nie tylko Pracodawca lecz również Pracownik, który poza satysfakcją i wewnętrznym spełnieniem zdobędzie nową wiedzę i nowe doświadczenia – tak ważne i przyszłościowe aspekty życia zawodowego.
Aleksandra Koczergo/JK
Marketing & PR Projects Manager