KE poprosiła Polskę o audyt kontraktów drogowych

KE poprosiła polskie władze, by przeprowadziły audyt kontraktów będących przedmiotem skarg wykonawców. Chce też informacji o zarządzaniu kontraktami drogowymi przez GDDKiA. Od rezultatów audytu i analizy KE zależy ew. zawieszenie wypłaty funduszy UE.

Obraz
Źródło zdjęć: © Sebastian Ogórek

- Komisja Europejska poprosiła polskie władze, by po pierwsze udzieliły więcej informacji o zarządzaniu kontraktami budowy dróg przez GDDKiA. Poprosiliśmy też władze audytowe w polskim ministerstwie finansów, by przeprowadziły audyt konkretnych kontraktów - powiedziała w środę PAP rzeczniczka KE ds. polityki regionalnej Shirin Wheeler. Wyjaśniła, że chodzi o kontrakty, które są przedmiotem skarg m.in. zagranicznych wykonawców.

Dodała, że audyt jest spodziewany w pierwszym kwartale przyszłego roku i dopiero po analizie jego rezultatów KE zdecyduje, co dalej. Analiza ta może zająć "miesiące lub tygodnie". Rzeczniczka zastrzegła, że za wcześnie spekulować, co zrobi KE, ale poinformowała, że gdyby Komisja stwierdziła "systemowe problemy z zarządzaniem" projektami współfinansowanymi przez UE (np. w obszarze przetargów), to może zawiesić wypłatę środków UE do czasu naprawy sytuacji lub poprosić o "korektę finansową".

Wheeler zaznaczyła, że to władze krajowe są głównie odpowiedzialne za zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy UE. Podkreśliła, iż wierzy w polskie władze, że właściwie przeprowadzą audyt.

O prośbie KE o audyt w środę poinformował Reuters. Napisał, że dochodzenie może zadać poważny cios w reputację Polski, która w Brukseli podawana jest jako przykład dobrego korzystania ze środków UE. Według szacunków Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, na które powołuje się agencja, suma płatności, o które wykonawcy toczą spory z GDDKiA w sądzie, opiewa na 6 mld zł.

Reuters zauważa, że dzięki jednemu z największych projektów infrastrukturalnych w Europie - w ciągu czterech lat ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ale w tym samym czasie GDDKiA zostawiła dziesiątki wykonawców autostrad z niezapłaconymi rachunkami.

GDDKiA podkreśla jednak, że działa zgodnie z prawem, a spory z wykonawcami powstały głównie dlatego, że kontrahenci mieli problemy z zachowaniem wymaganej jakości budowanych dróg.

Z Brukseli Julita Żylińska (PAP)

Wybrane dla Ciebie
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji