Trwa ładowanie...

Kebab w dobie koronawirusa. Jak radzą sobie budki z ulubionym daniem Polaków? "Być albo nie być"

Kebab to jedno z ulubionych dań Polaków. Postanowiłam sprawdzić, jak radzi sobie ten biznes w czasie pandemii koronawirusa. Zdawkowe odpowiedzi pracowników i właścicieli plus zniżki na jedzenie dają pewien ogląd na całą sytuację. Dobrze nie jest.

Share
Kebab w dobie koronawirusa. Jak radzą sobie budki z ulubionym daniem Polaków? "Być albo nie być"Źródło: East News, fot: Piotr Jedzura
d31icm6

To już trzeci tydzień, podczas którego restauracje, kawiarnie, puby i bary w naszym kraju są zamknięte. Wszystko przez pandemię koronawirusa. Biznesy wielu przedsiębiorców wiszą na włosku. Deską ratunku jest zamawianie przez klientów jedzenia na wynos i z dowozem. Zarobek z tego tytułu pozwoli, przynajmniej niektórym, zapłacić rachunki i pensje pracownikom, bo o zyskach nie ma co wspominać. Niełatwą sytuację mają jednak właściciele budek i lokali sprzedających kebab, czyli jednego z ulubionych dań Polaków.

Aż 40 proc. osób, które przyznają się do spożywania raz na jakiś czas posiłku na mieście, wybiera właśnie kebab, wynika z danych ARC Rynek i Opinia.

Mogłoby się wydawać, że z tym biznesem nie będzie tak źle skoro kebab i tak zamawiamy zazwyczaj na wynos, a taki sposób działania lokali jest dozwolony. Niestety okoliczności związane z pandemią koronawirusa nie sprzyjają jedzeniu "pod budką". Większość ludzi zgodnie z zaleceniami pozostała w domu. W związku z tym szansa, że ktoś podczas spaceru przejdzie obok lokalu z kebabem i go zamówi - są małe. Zamknięte puby i dyskoteki również wpłynęły na spadek obrotów w tym biznesie. Bo przecież jak kebab, to po imprezie i nad ranem.

d31icm6

Postanowiłam sprawdzić, jak radzą sobie w obecnej sytuacji lokale sprzedające kebab.

Oglądaj także: Najdłuższy kebab w Polsce ma aż 100 cm

Większość z nich działa dalej, proponując jedzenie na wynos, a niektóre nawet z dowozem.

Popularny w Warszawie kebab Efes, prowadzi sprzedaż wyłącznie "przez okienko". To znaczy, że trzeba przyjść lub zadzwonić i odebrać swoje zamówienie osobiście. - Tłumów nie ma, chociaż nie można powiedzieć, że jest źle. Może tak z 60 proc. tego, co było wcześniej - mówi jeden z pracowników.

Pod jednym z lokali nasz redakcyjny kolega zauważył grupkę ludzi. Jak widać, kebab cały czas cieszy się zainteresowaniem. Szkoda tylko, że ludzie nie stoją od siebie w zalecanej 1,5-metrowej odległości.

WP.PL
Źródło: WP.PL, fot: Michał Pol

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w sieciówce Sevi Kebab. Tutaj zamknięto wszystkie lokale, a dotychczas funkcjonowały w 9 polskich miastach. "Nie kręcimy, do odwołania!" - czytamy na stronie internetowej.

sevikebab.pl
Źródło: sevikebab.pl

W trudnej sytuacji znalazł się również Kebab King. - Jest bardzo ciężko. Nasze restauracje zgodnie z rozporządzeniem Ministra zostały zamknięte. W kilku lokalach działa dostawa do klienta jednak jest to tak zwana "kropla w morzu". Wiele biznesów w tym także restauracje oferujące dania typu kebab, staną przed dylematem być albo nie być - komentuje Natalia Zalewska z biura prasowego Kebab King.

d31icm6

Sieć dodaje, że mimo trudnej sytuacji stara się angażować w pomoc szpitalom, służbom mundurowym i innym organizacjom pomagającym osobom starszym czy schorowanym dostarczając im posiłki pro bono.

Kontaktuję się również z podwarszawskim lokalem serwującym kebab, który nie jest sieciówką. - Do tej pory mieliśmy otwarte i robiliśmy jedzenie na wynos, ale jutro już się zamykamy - mówi pracownik. Niestety nie chciał powiedzieć nic więcej.

Z kolei kebab Amrit, który na terenie Warszawy miał 9 lokali, pozostawił otwarte zaledwie 3. Dodatkowo organizuje liczne promocje, aby zachęcić klientów do zakupu. Niestety biuro prasowe nie udzieliło więcej informacji na temat tego, jak radzą sobie w ciężkiej dla biznesu sytuacji.

Kontaktuję się jeszcze z trzema lokalami serwującymi kebab. W każdym z nich słyszę zdawkowe odpowiedzi. "Jest ciężko", "jakieś zamówienia są, ale niewiele", "dajemy radę, ale nie wiemy jak długo". Takie stwierdzenia powtarzają się w kółko.

d31icm6

To, co najbardziej zwróciło moją uwagę, jeżeli chodzi o kebabowy biznes, to liczne promocje. Większość lokali generuje kody rabatowe dla osób zamawiających jedzenie online. To jeden ze sposobów na zachęcenie klientów do zakupu, czyli na przetrwanie.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

d31icm6

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Obejrzyj i dowiedz się, jak chronić się przed koronawirusem

d31icm6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31icm6
d31icm6